"Överrörliga leder" = problem ?
Benjimom skrev 2013-07-20 20:32:31 följande:
Tja va säger dom.. Dom brukar säga att det inte är så farligt. Att jag inte lider tillräckligt mycket typ. Oftast säger dom att jag måste ju göra något rätt som inte har mer ont så det är inte tillräckligt "akut" för att jag ska få en tid. Men det värsta är ju att jag har problem och jag vet att om jag inte får hjälp kommer det ju bara bli värre med tiden men det är svårt när man inte får någon att lyssna.
Har vänt mig hur många ggr som helst till vårdcentralen, men dom vill oftast inte ens ta emot mig om jag inte har jätte ont just då.
Det tär på krafterna och för varje gång jag blir avvisad så drar jag mig ännu mer från att söka hjälp.
Har dessutom efter min förra graviditet fått jätte stora problem med mina handleder, antagligen karpaltunnelsyndrom, men inte heller med det får jag hjälp.
Jag har också problem med överrörlighet och får lätt ont i bl.a. handleder och händer. Handledsstöd kan hjälpa lite så att man inte kommer ur normalläget när man använder händerna. Det finns andra hjälpmedel som ergonomiska knivar och annat. Arbetsterapeuter är bra på händer. Det kanske är lättare att få tid hos en sådan än hos en sjukgymnast? Receptfria mediciner som t.ex. Ipren tar bort värken och är inflammationsdämpande. När leden kommer ur normalläge så blir det en belastning på senor och muskler och då kan det bli lite inflammation och det gör ont. Det är inte bra att gå med smärta länge. Man kan bli mer smärtkänslig med tiden.