Inlägg från: Fundersam02 |Visa alla inlägg
  • Fundersam02

"Överrörliga leder" = problem ?

Benjimom skrev 2013-07-20 20:32:31 följande:
    Tja va säger dom.. Dom brukar säga att det inte är så farligt. Att jag inte lider tillräckligt mycket typ. Oftast säger dom att jag måste ju göra något rätt som inte har mer ont så det är inte tillräckligt "akut" för att jag ska få en tid. 
    Men det värsta är ju att jag har problem och jag vet att om jag inte får hjälp kommer det ju bara bli värre med tiden men det är svårt när man inte får någon att lyssna.
    Har vänt mig hur många ggr som helst till vårdcentralen, men dom vill oftast inte ens ta emot mig om jag inte har jätte ont just då.
    Det tär på krafterna och för varje gång jag blir avvisad så drar jag mig ännu mer från att söka hjälp.  

Har dessutom efter min förra graviditet fått jätte stora problem med mina handleder, antagligen karpaltunnelsyndrom, men inte heller med det får jag hjälp. 

Jag har också problem med överrörlighet och får lätt ont i bl.a. handleder och händer. Handledsstöd kan hjälpa lite så att man inte kommer ur normalläget när man använder händerna. Det finns andra hjälpmedel som ergonomiska knivar och annat. Arbetsterapeuter är bra på händer. Det kanske är lättare att få tid hos en sådan än hos en sjukgymnast? Receptfria mediciner som t.ex. Ipren tar bort värken och är inflammationsdämpande. När leden kommer ur normalläge så blir det en belastning på senor och muskler och då kan det bli lite inflammation och det gör ont. Det är inte bra att gå med smärta länge. Man kan bli mer smärtkänslig med tiden.
  • Fundersam02
    Anonym (hm) skrev 2013-07-21 11:35:26 följande:
    du måste styrketräna...! dina leder är för mjuka/långa så de kan inte hålla ihop sig som de ska, därför behöver du starka muskler som ger det stödet istället.

Styrketräning passar inte alla. Om man gör fel så kan man röra sig för mycket i vissa styrketräningsapparater. I så fall behövs det väl en sjukgymnast som instruerar först.

Man kan få ont om man belastar för mycket också.   
  • Fundersam02
    Anonym (Pija) skrev 2013-07-21 11:18:58 följande:
    Jag är överrörlig och har haft problem med nacke och nedre delen av ryggen sedan jag var ca 11-12 (är 30 idag). Jag upplever inte att träning hjälper; det snarare stjälper mig (får ryggskott direkt alt. nackspärr). Jag försöker tänka på allt jag gör i vardagen; förut hade jag t ex ont i knäna - det berodde förmodligen på att jag flexade för mycket bakåt när jag gick. Jag har alltså analyserat mitt rörelsemönster och försöker att inte sträcka ut för mycket. Låter kanske lätt, men jag har fortfarande svårt att låta bli att sträcka ut mig ordentligt i sängen efter en skön sovmorgon... Även om det har blivit bättre så har jag ont varje dag. Tragiskt, med tanke på att jag bara är 30...
    Jag undviker också att göra sådant som jag vet är fel rörelser för mig. Det är lättare sagt än gjort, men t.ex. så undviker jag att sätta händerna bakom mig (handlederna) när jag ska resa mig upp ur sängen. Gör aldrig riktiga armhävningar heller vilket belastar handlederna. Jag fick ont i knäna när jag var yngre och satt på en stol och lade upp benen på stolen mitt emot. Insåg sedan att det förmodligen berodde på att jag sträckte ut för mycket under knät så att säga. Det är ett bra tips att tänka mer på hud man använder sin kropp och jämföra med andra för att se hur de gör som har ett normalt rörelseomfång i sina leder.
  • Fundersam02
    Anonym (Rörlig) skrev 2013-07-23 16:06:43 följande:
    Jag har funderat lite på en sak! 

- Jag undrar om sättet man sover på spelar in... och kan göra det hela bättre/sämre ?

Jag känner typ att jag behöver en kudde i svanken, och en kudde som stöttar nacken jävligt bra... annars känns det som om jag ligger "ojämnt" och nacken tar stryk.

Nån annan som känner likadant ? ://        

Jag tror att det är viktigt att ha en bra madrass, som ger efter lagom mycket för ens kropp. På IKEAS hemsida finns en sängguide. Den egna vikten påverkar också vilken typ av madrass som man behöver.
Svar på tråden "Överrörliga leder" = problem ?