• Starkast

"Överrörliga leder" = problem ?

Benjimom skrev 2013-07-20 23:19:24 följande:
    Sjukgymnasten ligger i samma hus som VC här så brukar inte skilja så mycket på dom haha. Men ja jag har vänt mig direkt till sjukgymnasterna med men då har jag fått till svar att dom har så fullt att dom endast tar emot folk som har remisser för att kunna hjälpa dom som verkligen behöver det. 

Då får man ringa någon annan. Fi ns massor av privata.De är måna om sitt rykte
  • Starkast

Jag visste inte att jag var överrörlig förens sjukgymnasten på smärtcentrum berättade det för mig. Var där av annan anledning. Om jag inte tränar och håller igång får jag jätteont. Inget jag brytt mig så mkt om då jag i regel inte gnäller över saker utan lär mig hantera på egen hand. Men vad jag märker är att gymträning är superbra! Att stärka musklerna runt lederna. När jag inte tränat som jag bör kan jag knappt gå längre då både knän och fötter gör fruktansvärt ont. Men tränar jag tre gånger i veckan regelbundet så försvinner faktiskt det mesta och jag funkar som vem som helst. T.o.m. tränaren på gymmet kunde se att jag var överrörlig. Greppar maskinerna annorlunda av naturen så måste tänka mig för så det inte blur feltränat. Det gäller nog att inte vara rädd för att försöka många gånger. Just nu har jag slarvat lite pga ledighet vilket jag ångrar... men ska träffa tränaren idag och göra lite kortare program så det blir av tidsmässigt.

• Starkast
    Fundersam02 skrev 2013-07-21 17:32:35 följande:

Styrketräning passar inte alla. Om man gör fel så kan man röra sig för mycket i vissa styrketräningsapparater. I så fall behövs det väl en sjukgymnast som instruerar först.

Man kan få ont om man belastar för mycket också.   
    Räcker gott med en medlemstränare.
    De finns ju till för att man ska träna rätt utefter sina egna förutsättningar.

Jag tror det passar alla faktiskt. Du stärker ju det du behöver stärka och får mindre ont/blir smärtfri.
  • Starkast
    Fundersam02 skrev 2013-07-21 17:36:12 följande:
    Jag undviker också att göra sådant som jag vet är fel rörelser för mig. Det är lättare sagt än gjort, men t.ex. så undviker jag att sätta händerna bakom mig (handlederna) när jag ska resa mig upp ur sängen. Gör aldrig riktiga armhävningar heller vilket belastar handlederna. Jag fick ont i knäna när jag var yngre och satt på en stol och lade upp benen på stolen mitt emot. Insåg sedan att det förmodligen berodde på att jag sträckte ut för mycket under knät så att säga. Det är ett bra tips att tänka mer på hud man använder sin kropp och jämföra med andra för att se hur de gör som har ett normalt rörelseomfång i sina leder.
    Tränar man upp musklerna så blir man inte lika begränsad och behöver inte tänka sig för på det sättet. Då kan man inte böja lika långt och lederna "sträcks" upp med hjälp av musklerna.
    Men det är ju en smaksak och ett eget val man har hur man vill ha det i livet.
    Jag är en person som inte vill ha en massa begränsningar och jobbar för att slippa ha det och bara få leva livet.

• Starkast
    ODS skrev 2013-07-23 09:10:33 följande:
    Starkast, precis som dig måste jag träna, är just nu sjuk o inte tränat på 5 dagar, märks direkt!!! Sedan har jag ju andra skador som gör mig begränsad o jag lider av ständig smärta.
    Ja visst märks det!
    Jag lever också med kroniska, svåra smärtor från andra sjukdomar/skador.
    Men tycker att allt blir bättre med tiden med hjälp av träning. Igår påbörjade jag ett nytt träningsprogram som går på mer direkt där mina svåraste smärtor sitter och det är tufft idag vill jag lova... Men vet ju att det kommer bli bättre! Tränaren har dragit tillbaka en annan övning där jag får ont flera dagar efter ett pass, och satt just den enbart på rehabträning tills andra muskler runt om stärkts för att sedan återinföra den igen sedan.
    Tränare är ju väldigt duktiga och utbildade och jag kan lugnt säga att jag fått ett helt nytt liv sedan jag började med styrketräningen!
    Det gäller bara att boka tider så man får stämma av och förändra lite efter hand, samt haffa sin tränare om något krånglar. Han poängterade vikten av det för mig igår, att inte fortsätta på egen hand och laborera utan att verkligen säga till om något inte blir helt 100% bra i träningen.
Svar på tråden "Överrörliga leder" = problem ?