Inlägg från: MamaPapa |Visa alla inlägg
  • MamaPapa

9-årig pojke med könshår - betyder deatt puberteten börjar?

Min pojke är 9.5 år och har fått enstaka hår på pungen. Är inte det lite tidigt?

• Svar på tråden 9-årig pojke med könshår - betyder deatt puberteten börjar?
  • MamaPapa

Dumma mobilen skickade innan jag blev klar så ursäkta att rubriken blev så konstig.

Han har också börjat förändra sig lite till sättet men vad jag läst så är inte det ovanligt för 9 åringar (vill vara mer själv, har börjat ljuga).

• MamaPapa

Ja, men det var bara ett exempel... Undrar mest över hur tidigt barn börjar få könshår och om det få betyder början till pubertet?

Han har blivit rundare också (tidigare spinkig men nu bara strax under övre gränsen för normalvikt och har fått lite mage).

• MamaPapa

Tack för alla svar ! Ja, det är mörka enstaka strån, inte fjun. Inget målbrott, han har ingen växtspurt och jag har inte kännt att han svettas. Kanske bara lite mjukstart. Åh stackars liten - jag tyckte det var skitjobbigt att komma in i puberteten. Fick mens vid 12 och det är väl normalt? (läste att tidig pubertet är ärftligt). Läste någonstans efter jag startat tråden det kan börja vid 9-10, så antar det är tidigt men inte så tidigt man behöver behandla.

Har hört killar kan få utlösning i sömnen i puberteten så då har vi väl kladdiga kalsingar att se fram emot

Min lilla bebis börjar bli stor tur jag har en tvååring att dalta med fortfarande.

• MamaPapa

Tackar för mer tips och för länken. Eftersom han blir 10 om 3 månader (inte 6 som jag tänkte i trådstarten - vart tar tiden vägen!!!) så tror jag inte han räknas som för tidig. Bara lite tidig. Och sedan tar det säkert ett tag innan allt det andra börjar. Inte fick jag själv mens direkt när första håret dök upp

Svar på tråden 9-årig pojke med könshår - betyder deatt puberteten börjar?