• MamaPapa

9-årig pojke med könshår - betyder deatt puberteten börjar?

Min pojke är 9.5 år och har fått enstaka hår på pungen. Är inte det lite tidigt?

• Svar på tråden 9-årig pojke med könshår - betyder deatt puberteten börjar?
  • MamaPapa

Dumma mobilen skickade innan jag blev klar så ursäkta att rubriken blev så konstig.

Han har också börjat förändra sig lite till sättet men vad jag läst så är inte det ovanligt för 9 åringar (vill vara mer själv, har börjat ljuga).

• MamaPapa

Ja, men det var bara ett exempel... Undrar mest över hur tidigt barn börjar få könshår och om det få betyder början till pubertet?

Han har blivit rundare också (tidigare spinkig men nu bara strax under övre gränsen för normalvikt och har fått lite mage).

• Griseknoen35

Min sexåring ljuger... Att han blivit rundare kan ju ha att göra med kosten och att han kanske rör sig mindre än förut... Att börja få hår på intima ställen som 9 åring tror jag inte är allt för ovanligt. När jag var nio började många i min klass få det, blev som en tävling vem som fick mest snabbast, speciellt bland killarna. Nu började inte alla få då men bi var några.

• Punkster

Fjuniga hårstrån kan väl dyka upp bra mycket tidigare än i 9-årsåldern. Om det däremot rör sig om riktiga mörka, grova könshår så kan jag nog tycka att det verkar lite tidigt. Hur är det med andra pubertetsrelaterade förändringar? Svettas han mer? Har han växt mycket? Kommit i målbrottet? 

• pigglet

Jag har läst att om man misstänker för tidig pubertet så tar man kontakt med vården och de gör något test. Skulle det vara så sätter man in "broms-mediciner".
    Ring och kolla. 

• MamaPapa

Tack för alla svar ! Ja, det är mörka enstaka strån, inte fjun. Inget målbrott, han har ingen växtspurt och jag har inte kännt att han svettas. Kanske bara lite mjukstart. Åh stackars liten - jag tyckte det var skitjobbigt att komma in i puberteten. Fick mens vid 12 och det är väl normalt? (läste att tidig pubertet är ärftligt). Läste någonstans efter jag startat tråden det kan börja vid 9-10, så antar det är tidigt men inte så tidigt man behöver behandla.

Har hört killar kan få utlösning i sömnen i puberteten så då har vi väl kladdiga kalsingar att se fram emot

Min lilla bebis börjar bli stor tur jag har en tvååring att dalta med fortfarande.

• Punkster
    MamaPapa skrev 2013-07-21 19:45:24 följande:
    Tack för alla svar ! Ja, det är mörka enstaka strån, inte fjun. Inget målbrott, han har ingen växtspurt och jag har inte kännt att han svettas. Kanske bara lite mjukstart. Åh stackars liten - jag tyckte det var skitjobbigt att komma in i puberteten. Fick mens vid 12 och det är väl normalt? (läste att tidig pubertet är ärftligt). Läste någonstans efter jag startat tråden det kan börja vid 9-10, så antar det är tidigt men inte så tidigt man behöver behandla.

Har hört killar kan få utlösning i sömnen i puberteten så då har vi väl kladdiga kalsingar att se fram emot

Min lilla bebis börjar bli stor tur jag har en tvååring att dalta med fortfarande.
    Så länge det bara rör sig om några enstaka strån utan några andra tecken på pubertet som växtspurt eller målbrott så tror jag att du kan vara lugn. Tjejer kommer i regel in i puberteten tidigare än killar, då är det inte alldeles ovanligt med mens vid 9-10 års ålder. De flesta killar kommer in i puberteten lite senare, runt 11-12 år. Därför tror jag inte att det är någon fara på taket än. Om det däremot skulle dyka upp mer könshår, kladdiga kalsingar som du skriver om (fast långt ifrån alla killar får nattliga utlösningar), växtspurt, svettningar och sånt så skulle jag rekommendera att ni träffar en läkare, för då kan det kanske röra sig om en tidig pubertet som Pigglet skriver om.
  • MamaPapa

Tackar för mer tips och för länken. Eftersom han blir 10 om 3 månader (inte 6 som jag tänkte i trådstarten - vart tar tiden vägen!!!) så tror jag inte han räknas som för tidig. Bara lite tidig. Och sedan tar det säkert ett tag innan allt det andra börjar. Inte fick jag själv mens direkt när första håret dök upp

• Justin

Det ärmycket vanligt att grabbar har hår på snoppen vid 10 men de flesta får vid 11-12

• Justin
    Justin skrev 2015-02-03 12:09:13 följande:

Det ärmycket vanligt att grabbar har hår på snoppen vid 10 men de flesta får vid 11-12

Du har uppfattat det helt rätt. Det är inte för tidigt att få hår på snoppen vid 9. Om ett år har nästan alla det.
  • cosinus

Kan också säga att bara för att håret är tidigt behöver inte resten vara det.

Jag fick själv hår tidigt där nere, gick i tvåan, men resten var sent. Mens som 14-åring och brösten var definitivt inte heller tidiga.

• Justin
    cosinus skrev 2015-02-03 13:12:12 följande:

Kan också säga att bara för att håret är tidigt behöver inte resten vara det.

Jag fick själv hår tidigt där nere, gick i tvåan, men resten var sent. Mens som 14-åring och brösten var definitivt inte heller tidiga.

Klokt och intressant. Jag hade rätt mycket hår vid 10 men kom inte i målbrottet förrän vid 14-15.
Svar på tråden 9-årig pojke med könshår - betyder deatt puberteten börjar?