MamaPapa skrev 2013-07-21 19:45:24 följande:
Tack för alla svar ! Ja, det är mörka enstaka strån, inte fjun. Inget målbrott, han har ingen växtspurt och jag har inte kännt att han svettas. Kanske bara lite mjukstart. Åh stackars liten - jag tyckte det var skitjobbigt att komma in i puberteten. Fick mens vid 12 och det är väl normalt? (läste att tidig pubertet är ärftligt). Läste någonstans efter jag startat tråden det kan börja vid 9-10, så antar det är tidigt men inte så tidigt man behöver behandla.
Har hört killar kan få utlösning i sömnen i puberteten så då har vi väl kladdiga kalsingar att se fram emot
Min lilla bebis börjar bli stor

tur jag har en tvååring att dalta med fortfarande.

Så länge det bara rör sig om några enstaka strån utan några andra tecken på pubertet som växtspurt eller målbrott så tror jag att du kan vara lugn. Tjejer kommer i regel in i puberteten tidigare än killar, då är det inte alldeles ovanligt med mens vid 9-10 års ålder. De flesta killar kommer in i puberteten lite senare, runt 11-12 år. Därför tror jag inte att det är någon fara på taket än. Om det däremot skulle dyka upp mer könshår, kladdiga kalsingar som du skriver om (fast långt ifrån alla killar får nattliga utlösningar), växtspurt, svettningar och sånt så skulle jag rekommendera att ni träffar en läkare, för då kan det kanske röra sig om en tidig pubertet som Pigglet skriver om.