• Shoaj

Hjälp!!! Min kille vaknar inte

Min sambo har flertal larm ställda på mobilen och lägger mobilen en bit från sängen men ändå vaknar han inte! Han har kommit sent till jobbet två gånger på en månad så det här börjar bli ett problem.

Jag vet inte om det är att han undermedvetet skiter i larmet för när mobilen ringt för att jobbet undrar vart han är så flyger han upp ur sängen. däremot när jag försöker väcka honom så kan vi ha en tydlig dialog som han inte minns senare på dagen.

Vafan ska vi göra??

• Svar på tråden Hjälp!!! Min kille vaknar inte
  • Shoaj
    eber4 skrev 2013-07-21 08:02:07 följande:
    Ring på hans mobil istället. Så han tror det är jobbet som ringer

Jo men det funkar liksom inte att jag ska väcka honom varje dag, han är ju vuxen!
  • Shoaj
    soetnoet skrev 2013-07-21 08:03:36 följande:
    Jag är precis likadan. Ställer alltid minst 20 larm men vaknar knappt ändå. Stänger av alarmen i sömnen. Det enda som fungerar för mig är att lägga mig tidigt. Hur gammal är han? Jag har fortfarande ett stort sömnbehov, och jag är 20.

Han lägger sig vid 11 ungefär och i vanliga fall tar det två sekunder så somnar han. Han sover de timmar han behöver men det är obehagligt att vi kan ha diskussioner som han inte minns. Det har till och med hänt att vi bråkat när han sovit :s
  • Shoaj
    GrodanHopp skrev 2013-07-21 08:08:18 följande:
    Skit i att väcka honom, hjälp inte till. Tillslut så lär han sig och han kommer att flyga ur sängen på morgonen.

Det har jag försökt med nu och då har det här hänt. Alltså att försova sig till jobbet är inte acceptabelt!!
  • Shoaj
    viseversa skrev 2013-07-21 08:11:14 följande:
    Häll vatten över honom. Det borde få upp honom.

Haha, det är sant. Kanske ett opraktiskt sätt i längden ;)
  • Shoaj
    viseversa skrev 2013-07-21 08:13:21 följande:
    Äh han kanske lär sig av det och börjar ta sig upp när klockan ringer.

kanske det!
    pluvdo skrev 2013-07-21 08:13:32 följande:
    Har han provat att byta melodi på mobilens larm? Om det går. Det kan hjälpa mig ifall jag slutar vakna av larmet jag har. Om jag då byter till något annat så blir jag liksom ställd när det börjar låta. Särskilt om jag använder samma ringsignal som ifall någon ringer.

Det här får han prova!
    listo skrev 2013-07-21 08:14:36 följande:
    Antingen väcker du honom eller så gör du det inte, och du verkar redan ha bestämt sig för att du inte vill göra det, så vad är problemet? Hans jobb är väl rimligtvis HANS ansvar, inte ditt?

Jo visst är det hans ansvar och visst vill jag inte väcka honom varenda dag men jag blir orolig över att det aldrig ska ta slut. Är det normalt att man har diskussioner som man sedan inte minns? Han går upp och stänger av alarmen och minns inte det.
  • Shoaj
    Enter Sandman skrev 2013-07-21 08:16:19 följande:
    Som Grodan Hopp skriver, skit i honom.

Så länge du tar på dig ansvaret för att väcka honom, kan hab slappna av, han vet ju att du håller i det.

Det gagnar varken honom eller dig, som du skriver han är vuxen.

Låt honom lösa det själv, det är enda sättet för honom att lära sig.

Det funkar inte att ställa in musik som går igång eller en radio som börjar låta när det är dags?     

Fast den senaste tiden (2 månader) så har jag inte väckt honom. Han springer upp i sista sekund varje dag.
  • Shoaj
    TessTess93 skrev 2013-07-21 17:37:25 följande:
    Så är min sambo också och när han ska upp å jobba så snoozar han typ 40 gånger innan han går upp.. Och när han är ledig och jag ska väcka honom så ringer jag till hans mobil även om jag sitter brevid honom.. Han blir as sur av det men han vaknar iallafall..

Precis så gör min också! Han snoozar i sömnen och stänger till slut av dom trots att han måste ställa sig upp varje gång. Jätte skumt :s
  • Shoaj
    Lillusen skrev 2013-07-21 15:23:16 följande:
    Är han utbränd? Min man fungerar precis så här och han är det.

Han har haft det här problemet i ca 3 år som vi bott ihop.. Utbränd tror jag inte att han är faktiskt
  • Shoaj
    Aniiee skrev 2013-07-21 17:26:47 följande:
    Jag känner igen det här såååååå väl. Jag är nämligen likadan. En orask som jag utredde är sömnapné, (hade som tur är inte det). Snarkar han? Sömnapné kan göra så man "sover för mycket" för att sömnen blir störd av andningsuppehåll.

Jag har löst det med hjälp av Sleepdroid (app som nämdes härovan, som mäter sömnen och väcker en när man sover som lättast = man vaknar piggare) och att byta larm varje vecka, hellst till hårdrockslåtar, speedmetal eller liknande.

Funkar den här appen? Han har funderat på den men jag tycker den låten som ren skitsnack, haha! Men kanske värt att pröva!
  • Shoaj
    Aniiee skrev 2013-07-21 20:22:27 följande:
    Den funkar! På riktigt! Testa gratis trailet i (är det två veckor? har jag för mig) och testa. Inget köptvång. Funkar det är de ju bara att köpa för vad det nu var. Inte ens en hundring. Sleep as android hette den för övrigt.... Sleepdroid är en annan...

Okej tack för tipset! Han får prova den här :)
  • Shoaj
    Houdini skrev 2013-07-21 21:41:42 följande:
    Min man har också svårt att komma upp och jag säger alltid till honom när han måste gå upp.

Men det tycker inte jag är hela världen. Jag är ju oftast vaken så varför skulle jag inte se till att han kommer upp?

Ja han är en vuxen människa och ja han kom väl oftast upp i tid innan vi träffades och nu är han värdelös på det eftersom han vet att jag väcker honom till slut. Han snozar en timme.

Jag fattar inte varför det är såå jobbigt att behöva hjälpa sin respektive att komma upp. Jag älskar min man och det här är en grej jag gör för honom utan tjafs.

Precis som han alltid väcker mig om jag måste upp en speciell tid, jag är sjukpensionär, för han vet att jag blir dötjurig av att vakna av ett larm.

För oss hör det liksom till att göra saker för varandra för vi älskar fortfarande varandra efter 13 år          

Jo visst gör man saker för varandra men jag känner att han bör klara av att vara självständig. Tänk om inte jag är där för att väcka honom, ska han då inte ta sig till jobbet i tid? Det funkar inte för oss. Dessutom är inte jag vaken när han går upp på morgnarna.
Svar på tråden Hjälp!!! Min kille vaknar inte