Inlägg från: pluvdo |Visa alla inlägg
  • pluvdo

Hårda ord

Är det mobbning eller är personerna dina "vänner" som säger det de säger på ett, enligt sig själva, retsamt men skämtsamt sätt?

Om det är mobbning, så... skulle jag nog nästan funderat på att byta skola, tror jag.

• pluvdo
    SegaMorsa skrev 2013-07-26 01:38:44 följande:
    Om det är mobbning så tycker jag verkligen inte att den som blir mobbad som ska byta! Då är det mobbarna som ska separeras och sättas in i nya skolor!
    Ja, det vore ju det finaste sättet att lösa det på egentligen.

Men samtidigt så kanske det vore bättre för TS, ifall nu många eller alla i hennes skola känner till hennes smeknamn och att hon blir retad, att hon bytte till en annan skola där hon får börja om.

Annars finns det ju risk för att hon alltid kommer vara den där mobbade. Även om de värsta mobbarna byter skola.
  • pluvdo
    general3n skrev 2013-07-26 02:05:55 följande:
    Hm.. Hur gammal är du?  är dem gemngamla? prata seriöst med dom. Ignorera så kommer dom tröttna! 
    Hon säger ju att hon redan har testat att ignorera dem utan att det gjort någon skillnad.
  • pluvdo
    SegaMorsa skrev 2013-07-26 01:56:48 följande:
    Jo men om man visar konsekvenser mot mobbare så statuerar att det inte är okej med sånt beteende och att hon  "Anonym" visar att hon inte heller längre tillåter detta så kommer inte folk tänka på henne som "den mobbade" :)

Men vi får vänta på svar från Anonym så får vi ju reda på om det är "vänner" som "skämtar" med hennes eller om det är riktiga mobbare som inte kan växa upp! 
    Men mobbarna kommer förmodligen inte tvingas byta skola (som jag förstått det så sker det inte särskilt ofta) och de lär ju inte göra det frivilligt heller.

Byter hon skola så visar hon väl också att hon inte längre tänker låta sig bli mobbad?
  • pluvdo
    SegaMorsa skrev 2013-07-26 02:15:27 följande:
    Oftast när den som blir mobbad byter skolan så visar man mobbarna att det är okej med deras beteende och de hittar ett nytt "offer". Så nej, det visar tyvärr inte något positivt i att hon byter...
    Okej att det kanske blir bättre för henne. Men det är inget positivt att låta mobbarna fortsätta som de gör "/ 
    Visst, men dessvärre så vet jag inte om det finns så jättemycket att göra mot mobbare. Ifall man har antimobbningsprogram i skolan och så som drar igång innan någon hinner börjar bli mobbad, så visst. Men om man redan blir mobbad så tror jag det är svårt att få mobbarna att inse vad de gör, få dem att ångra sig och sedan bli omtyckt i skolan. Tyvärr. Däremot så är det nog många mobbare som ångrar sig i vuxen ålder.

Ifall det är så att TS blir retad på ett "skämtsamt" sätt av personer som egentligen skall föreställa hennes vänner så är det nog enklare att försöka lösa det genom att säga till på skarpen att man inte tycker det är roligt. Men om det är riktig mobbning det handlar om så skiter nog mobbarna i att den som blir mobbad blir ledsen.
Svar på tråden Hårda ord