• kattm

    ECMO-dokumentären på SVT

    Ikväll sändes en dokumentär om ECMO-behandling på SVT. Intressant, tänkte jag. ECMO-behandling hörde jag talas om när svininfluensan gick. Jag tänkte vuxna patienter. Men det handlar om nyfödda. Små barn som är så lika vår dotter. Omgivna av slangar och apparater, samma djupt slutna ögon, samma färg på fingernaglarna, samma tankar om det kommer urin eller inte. En liten hand runt pappans finger, så likt ett foto vi har kvar som minne. Vår dotter fick ju aldrig ECMO-behandling, det var aldrig aktuellt, men det är så likt, så likt, och det gör så ont att titta på. Intervjun med pappan som var orolig över om han skulle klara av att byta blöjor och nu bara skrattar åt den tanken, för att den oron ter sig befängd i efterhand, när man vet vad man verkligen behöver oroa sig för. Tiden som har upphört.

  • Svar på tråden ECMO-dokumentären på SVT
  • kattm

    Hejåhå, ECMO-dokumentären måste ha varit väldigt, väldigt svår för dig att se. Jag har läst några av inläggen om Isak på din blogg nu. Så mycket känns så bekant. Vi födde på Danderyd, men inte BB Stockholm. Under förlossningen, när de skulle koppla CTG på nytt, hittade de inte hjärtljuden, och efter ett tag när de fick på skalpelektrod blev det urakut snitt. Då upptäckte de att moderkakan hade lossnat helt, och vår dotter hade i stort sett förblött inuti livmodern. Bara sekunder från gränsen när de ger upp återupplivningen fick de igång hennes hjärta, och hon hade då fått blod och plasma motsvarande hela sin blodvolym. Hon andades med respirator. Hon fördes till Karolinska Huddinge, till Neo-IVA där, för behandling i kyldräkt i hopp om att hjärnan skulle återhämta sig. Dagen efter stod det klart att vården var utsiktslös och all utrustning kopplades bort och hon somnade in i våra armar.

    Det du skriver om att gå och lägga sig och sova för att man känner sig ivägen och är helt slut, men inte vilja lämna barnet egentligen, om att inte förstå vad som väntar, allt känns så bekant. Som det var för oss.

    Jag ska läsa mer någon annan dag. Orkar inte läsa allt på en gång.
    Stora kramar!

Svar på tråden ECMO-dokumentären på SVT