• Foxtrott

Sparkonto till bonusbarn?

Jag har sparat till fem barn, tre är mina (två av dem även min mans), ett är "bara"min mans och ett är ett barn som råkat hamna i vår vård av en slump mer eller mindre. Min man sparar inte alls, min mans barns mamma kanske sparar, har inte en aning faktiskt och hur det fjärde barnets föräldrar gör har jag heller inte en aning om. Jag misstänker att sparande till ett barn de aldrig träffar inte precis är en prioritet för dem.

Det är rätt stor åldersskillnad på dessa fem ungar. Ett är myndigt, ett kommer att vara myndig strax, en är i nedre tonåren och två är i lågstadieåldern. Min ekonomiska situation har sett mycket olika ut under de år jag sparat också. Under det myndiga barnets uppväxt sparade jag ungefär samma summa totalt som jag sparat under tre, fyra år av de små barnen uppväxt. De två mellersta barnen har jag känt i ca tio år och jag sparade inte till någon av dem under de första åren. Det hela är mycket knepigt och jag har faktiskt inte en aning om hur jag ska få detta rättvist. Så att jag tycker att det blir rättvist alltså och helst även barnen förstås.  Det är faktiskt så knepigt att jag inte har gett något av barnen någonting av sparkontot ännu, inte ens det myndiga barnet. Fast jag har tagit ut pengar därifrån för att köpa dyrare saker till de tre äldsta barnen, mopeder tex, och två har fått pengar till körkortet.

Inget av barnen har en aning om att jag sparar till dem, kontot- det är bara ett- finns i mitt namn och ibland funderar jag på om jag kanske skulle ta och göra något annat för pengarna som blir över när de alla fem blivit myndiga och fått sina mopeder, körkort och kanske hästen eller vad nu de minsta kan tänkas få för intressen i tonåren.

Svar på tråden Sparkonto till bonusbarn?