• Anonym (H)

Sparkonto till bonusbarn?

Anonym (Em) skrev 2020-05-13 09:42:45 följande:

Jag tycker det är jättesvårt.

Är ihop med en kille som har två barn sedan tidigare, jag har ett.

Han tycker vi ska spara lika mycket till alla barn. Jag tycker det blir orättvist.

Jag tycker vi ska spara samma summa till mitt barn som till hans barn ihop. 

Hans barn kommer dessutom från en mer välbärgad familj där mamman är högutbildad och bor i dyr villa osv.

Han sa att sparar vi inte lika mycket till alla barn så vill han inte vara ihop längre för det är så orättvist..

Du blandar in din partners barns mamma i ekvationen men lämnar helt ute ditt barns pappa. Sparat inte han till ditt/ert barn?
  • Anonym (H)
    Anonym (Em) skrev 2020-05-13 11:09:53 följande:

Vi har ju gemensam ekonomi. Hans pengar är mina pengar. Varför jag känner vid en seperation skulle hans del av familjen (alltså hans två barn) ha ett sparkonto med dubbelt så mycket som mitt barn.

Separation eller inte, med din modell kommer ditt barn ha dubbelt så mycket pengar som hans barn (var för sig). Det är väl inte rättvist?

Finns det något annat sätt du kan gardera dig för potentiella orättvisor vid separation?
  • Anonym (H)
    lostandfound skrev 2020-05-13 12:22:14 följande:

Du glömmer en viktig aspekt. De flesta bonusbarn har två föräldrar och bor varannan vecka hos vardera. Låt oss ponera att det finns ett - bonus och ett biologisk barn i en bonusfamilj. Bonusbarnet har två biologiska föräldrar som ansvarar för sparandet, bara att de lever i olika hushåll. Om bonusmamman också skall spara till bonusbarnet kommer det barnet att ha tre vuxna som sparar pengar för den, vilket kommer att resultera i att det biologiska barnet endast har två vuxna som sparar till den - dennes biologiska föräldrar. Således kommer det biologiska barnet ha mindre sparpengar än bonusbarnet.

Och angående resor - om bonusbarnets ena förälder åker iväg på en semester när den är hos sin andra förälder bör det biologiska barnet kunna få åka själv med sina biologiska föräldrar, annars kommer bonusbarnet att få fler semestrar än biobarnet.

Jag håller verkligen med. Barn har 2 bioföräldrar.

Om de är rika eller fattig är livets lotteri.

Inlägget du citerade är 6 år gammalt dessvärre :)
  • Anonym (H)
    Anonym (J) skrev 2020-05-14 09:22:11 följande:

Vem av er skulle vinna om ni byter till separat ekonomi?Kan han inte räkna?

Kan han förklara dig varför är det rättvist om hans barn har mycket mer sparpengar än ditt?

Han har ju två barn. TS ett. TS tycker att hennes barn ska få lika mycket som hans tillsammans.
  • Anonym (H)
    Anonym (H) skrev 2020-05-14 09:31:08 följande:

Han har ju två barn. TS ett. TS tycker att hennes barn ska få lika mycket som hans tillsammans.

Inte TS, den som citerades förståss.
  • Anonym (H)
    Anonym (J) skrev 2020-05-14 10:03:36 följande:

Om det är endast TS och killen sparar däremot och jag har missförstått TS har du helt rätt.

Jag utgick ifrån att mamman sparade också till sina barn.

Det är inte rättvist om TS barn får du dubbelt så mycket och jag har tänkt fel i såfall.

Jag ser inget om att mamman till bonusbarnen sparar, bara att hon bor i en dyr villa. Om det innebär att det kommer komma barnen till gagn, troligtvis :)

Jag har frågat om biopappan sparat till TS barn men den frågan duckas det på.
  • Anonym (H)
    Anonym (J) skrev 2020-05-14 10:25:53 följande:

Hon skrev så här :

Anonym (Em) skrev 2020-05-13 11:09:53 följande:

...Varför jag känner vid en seperation skulle hans del av familjen (alltså hans två barn) ha ett sparkonto med dubbelt så mycket som mitt barn.

Hur får killens barn dubbelt så mycket i så fall? Om endast TS och killen sparar ?

Men nu har Em försvunnit...så svårt att veta vem sparar och hur mycket.

Som sagt min åsikt beror på hur mycket varje barn får sammanlagt.

Em räknar strikt kronor, utan att sätta i relation till hur många barn det finns på varje sida. Sparas det 500kr var till vardera sambons barn, ska det enligt Em sparas 1000kr till hennes barn (2x500). Inga bioföräldrar i ekvationen, det handlar bara om Em och sambo (eller om de var gift strunt samma). Argumentet var att det blir orättvist vid en separation annars. Em jämför med om man sätter in lika mycket till varje barn. Då får hans barn tillsammans 1000kr och hennes bara 500. Hans barn får då dubbelt så mycket som hennes, tillsammans. Hon pratar om ?hans del av familjen?, som råkar vara två barn.
  • Anonym (H)
    Anonym (J) skrev 2020-05-14 11:16:05 följande:

Absolut , då har du rätt. Det är jag som missuppfattat.

Det är så knasigt räknat av henne att jag tog för givet att det är ett barn som ska ha lika mycket.

Aldrig sett/hört någon räkna så att flera barns konto räknas ihop till en oavsett de är bonus eller bio.

Det är självklart att alla barn ska få lika mycket som individ .

( Dessutom verkar det så att Ems kille / man / sambo / tjänar de mesta av pengarna eftersom Em duckar alla frågor? Då är det inte konstigt att han är missnöjd med att hans barn ska få mindre pengar. )

Bra att du läste mer noggrant. :)

Jag håller med, jag köper inte resonemanget att hans barn ska få mindre per barn av dem, av något skäl alls.
  • Anonym (H)
    Anonym (Isa) skrev 2020-05-14 17:03:32 följande:

Skulle inte spara ett öre till sambons barn det går han fixa själv.

Signaturen menar att de har helt gemensam ekonomi och att alla pengar är allas. Vad är då ditt och mitt?
  • Anonym (H)
    Anonym (J) skrev 2020-05-14 17:21:23 följande:

Det kan man alltid ändra om någon känner sig ekonomiskt utnyttjad / anser att ens barn behandlas orättvist.

Jag var lite ironisk men det märks dåligt i skriven text, mitt åt :). Personligen skulle jag aldrig gå med på helt gemensam ekonomi. Att behöva förhandla om några hundralappar och bli hotad med separation för en sån sak till sitt eget barn. Nej tack.
  • Anonym (H)
    Anonym (Isa) skrev 2020-05-14 19:08:21 följande:

Nu menade jag mig själv och vi har delad ekonomi. Men det kanske skulle vara nåt för dom att ta efter?

Det tror jag absolut att de borde ta efter. De vuxna verkar inte nöjda som det är nu.
Svar på tråden Sparkonto till bonusbarn?