• Anonym (J)

Sparkonto till bonusbarn?

Anonym (Em) skrev 2020-05-13 11:09:53 följande:

Vi har ju gemensam ekonomi. Hans pengar är mina pengar. Varför jag känner vid en seperation skulle hans del av familjen (alltså hans två barn) ha ett sparkonto med dubbelt så mycket som mitt barn.

Vem av er skulle vinna om ni byter till separat ekonomi?
    Anonym (Em) skrev 2020-05-13 09:42:45 följande:

Jag tycker det är jättesvårt.

Är ihop med en kille som har två barn sedan tidigare, jag har ett.

Han tycker vi ska spara lika mycket till alla barn. Jag tycker det blir orättvist.

Jag tycker vi ska spara samma summa till mitt barn som till hans barn ihop. 

Hans barn kommer dessutom från en mer välbärgad familj där mamman är högutbildad och bor i dyr villa osv.

Han sa att sparar vi inte lika mycket till alla barn så vill han inte vara ihop längre för det är så orättvist..

Kan han inte räkna?

Kan han förklara dig varför är det rättvist om hans barn har mycket mer sparpengar än ditt?

Jag tycker det är viktigt att alla barn blir behandlad lika , men det blir de inte om 1 person sparar till 1 barn och 4 eller flera personer sparar till ett annat barn.
  • Anonym (J)
    Anonym (H) skrev 2020-05-14 09:31:08 följande:

Han har ju två barn. TS ett. TS tycker att hennes barn ska få lika mycket som hans tillsammans.

Ja , och killens barn har en rik mamma och de får väl pengar av mamman också?

Jag tolkade TS inlägg att killens barn får mer pengar sammanlagt därför vill hon spara mer till sitt barn.

Det handlar inte om vad barnen ? ska få ? i inlägget utan vad just Em och hennes kille sparar till dem , vi vet inte vilka andra som sparar och hur mycket.

Den här bilden passar rätt tycker jag här också.

Det är högst relevant hur många som sparar hur mycket till alla barn.

Jag tycker som sagt viktigast att man försöker göra sitt bästa att alla barn får lika mycket i slutändan om det är möjligt , inte att just bonusföräldrarna sparar lika mycket till båda bonus och biobarnen även om detta innebär att deras biobarn får kanske mycket mindre.

Men Em får såklart förtydliga om jag har tolkat fel och hon vill uppnå att killens barn får mindre pengar och inte att alla barn får lika mycket sammanlagt om bara hon sparar till sitt barn men båda mamma och pappa sparar till killens barn.
  • Anonym (J)
    Anonym (H) skrev 2020-05-14 09:31:08 följande:

Han har ju två barn. TS ett. TS tycker att hennes barn ska få lika mycket som hans tillsammans.

Om det är endast TS och killen sparar däremot och jag har missförstått TS har du helt rätt.

Jag utgick ifrån att mamman sparade också till sina barn.

Det är inte rättvist om TS barn får du dubbelt så mycket och jag har tänkt fel i såfall.
  • Anonym (J)
    Anonym (H) skrev 2020-05-14 10:14:23 följande:

Jag ser inget om att mamman till bonusbarnen sparar, bara att hon bor i en dyr villa. Om det innebär att det kommer komma barnen till gagn, troligtvis :)

Jag har frågat om biopappan sparat till TS barn men den frågan duckas det på.

Hon skrev så här :

Anonym (Em) skrev 2020-05-13 11:09:53 följande:

...Varför jag känner vid en seperation skulle hans del av familjen (alltså hans två barn) ha ett sparkonto med dubbelt så mycket som mitt barn.

Hur får killens barn dubbelt så mycket i så fall? Om endast TS och killen sparar ?

Men nu har Em försvunnit...så svårt att veta vem sparar och hur mycket.

Som sagt min åsikt beror på hur mycket varje barn får sammanlagt.
  • Anonym (J)
    Anonym (H) skrev 2020-05-14 11:01:12 följande:

Em räknar strikt kronor, utan att sätta i relation till hur många barn det finns på varje sida. Sparas det 500kr var till vardera sambons barn, ska det enligt Em sparas 1000kr till hennes barn (2x500). Inga bioföräldrar i ekvationen, det handlar bara om Em och sambo (eller om de var gift strunt samma). Argumentet var att det blir orättvist vid en separation annars. Em jämför med om man sätter in lika mycket till varje barn. Då får hans barn tillsammans 1000kr och hennes bara 500. Hans barn får då dubbelt så mycket som hennes, tillsammans. Hon pratar om ?hans del av familjen?, som råkar vara två barn.

Absolut , då har du rätt. Det är jag som missuppfattat.

Det är så knasigt räknat av henne att jag tog för givet att det är ett barn som ska ha lika mycket.

Aldrig sett/hört någon räkna så att flera barns konto räknas ihop till en oavsett de är bonus eller bio.

Det är självklart att alla barn ska få lika mycket som individ .

( Dessutom verkar det så att Ems kille / man / sambo / tjänar de mesta av pengarna eftersom Em duckar alla frågor? Då är det inte konstigt att han är missnöjd med att hans barn ska få mindre pengar. )

Bra att du läste mer noggrant. :)
  • Anonym (J)
    Anonym (Em) skrev 2020-05-14 16:21:14 följande:

Vi tjänar ungefär lika mycket och bidrar lika mycket till hushållet bara att han har två barn och jag 1.

Hans barns mamma har det gott ställt och det kommer finnas mycket sparande till hans barn från det hushållet i framtiden.Likaså från deras mormor/farmor. 

Jag menar bara att därför är det extra viktigt att mitt barn har lite mer sparande än hans barn från oss? För vi är de enda som sparar till mitt barn?

Han barn kommer ju dessutom kosta oss mycket mer än mitt barn då de är 2 och mitt barn 1.. Kläder, resor, mat....

Så om jag tycker att vi lägger några hundralappar mer i sparande till mitt barn är väl inte så konstigt?

Absolut , då är det fullt rimligt att du sparar mer till ditt barn om mamman och morföräldrarna också sparar till din mans barn.

Ditt barn ska inte missgynnas , inte heller de andra barnen heller .

Förstår inte din man orättvisan i att hans barn kan få 2 - 3 gånger så mycket pengar eller även mer när de blir vuxna är det kanske läge till separat ekonomi så din man sparar till sina barn och du kan lägga pengarna du får över till ditt barn.

Du lägger väl mycket mer på hans barn än 500 kr / månad?
  • Anonym (J)
    Anonym (H) skrev 2020-05-14 17:06:19 följande:

Signaturen menar att de har helt gemensam ekonomi och att alla pengar är allas. Vad är då ditt och mitt?

Det kan man alltid ändra om någon känner sig ekonomiskt utnyttjad / anser att ens barn behandlas orättvist.
  • Anonym (J)
    Brumma skrev 2020-05-14 17:31:59 följande:

Man kan bara se till vad man själv gör, inte vad andra gör.

Vi sparade till bonus under hennes uppväxt, samma summa som till båra gemensamma. Vad hennes mamma gör är ointressant, vi kan bara ta ansvar för vår familj.

Så kan man också göra om alla är nöjda . Men TS är inte nöjd.

Och eftersom hennes barn får mindre pengar på slutändan är hon knappast någon ? bonusbarnhatare? heller.

Själv tycker jag att flera olika lösningar kan fungera så länge ingen vill uppnå att någon av barnen blir missgynnade som resultat.
  • Anonym (J)
    Anonym (J) skrev 2020-05-14 17:57:52 följande:

Så kan man också göra om alla är nöjda . Men TS är inte nöjd.

Och eftersom hennes barn får mindre pengar på slutändan är hon knappast någon ? bonusbarnhatare? heller.

Själv tycker jag att flera olika lösningar kan fungera så länge ingen vill uppnå att någon av barnen blir missgynnade som resultat.

Menar Em , inte TS.
  • Anonym (J)
    Anonym (L.L) skrev 2020-05-14 18:31:40 följande:

Jag tycker tvärtom.

Jag tycker att det är märkligt att vilja blanda in huruvida människor hon själv har väldigt vag koppling till, som bonusbarnens mormor sparar åt sina barnbarn. Att väga in om barnens andra förälder sparar eller inte när man i en bonusfamilj diskuterar hur mycket man sparar åt respektive barn är en sak, men att om barnen vare sig är hel eller halvsyskon dra in hur mycket bonusbarnens far- och morföräldrar sparar?

Nej, det borde inte påverka saken  alls.

Att bonussyskon  eftersom de har helt olika släktuppsättningar kan ha olika mycket pengar att röra sig med när de som vuxna får tillgång till sina sparanden är väl inte ett dugg konstigt och jag tycker inte ens att man kan prata om orättvisor i den typen av fall.

Tror inte ens att bonussyskonen själva skulle se det som särskilt orättvist eller förvänta sig att deras förälder skulle kompensera för vad bonussyskonens far- och morföräldrar ger dem.

Möjligtvis om något eller några  av bonussyskonen inte skulle ha några pengar alls kanske, eller enbart några tusenlappar medan de andra har flera hundra tusen eller miljoner var, men så kommer det väl oavsett om man väger in bonusbarnens far- och morföräldrar eller inte knappast att bli i det här fallet eftersom man i god tid börjat spara till alla barn.

Då får vi tycka annorlunda helt enkelt.

Det är upp till varje individ att bestämma vad som påverkar eller ej.

Em vill i alla fall inte att hennes barn får mindre pengar , och det har hon rätt till.
  • Anonym (J)
    Brumma skrev 2020-05-14 18:45:17 följande:

Absolut kan man göra på olika sätt, vilket jag redan föreslagit.

Eftersom TS och hennes sambo inte är överens så vore det troligen bäst att de sparar var för sig, vilket ju även TS verkar tycka nu.

Då tar TS ansvar för sitt barn, och hennes sambo för sitt, vilket jag förespråkar om man inte är överens. Precis som vi (jag och min man) inte kunde ta ansvar för hur bonus mamma sparade, utan bara hur vi sparar, kan TS bara ta ansvar för hur hon sparar, och inte hur hennes partner sparar. Enda skillnaden där är att jag och min man var överens, så vi tog ett gemensamt ansvar medans TS och hennes sambo inte är överens och får därför ta eget ansvat.

Bonushatare? Varför i allsin dar fick du med den kommentaren till mig? Det är knappast något jag antytt..

Jag menade rent allmänt...

Inte att du tycker Em är en bonushatare.

Det är väldigt vanligt på FL att man ställer orimliga krav på just bonusmammor och de anklagas med allt möjligt om de inte ställer upp på allt barnens bioföräldrar kräver.
  • Anonym (J)
    Brumma skrev 2020-05-14 19:32:57 följande:

Hon har inte rätt att bestämma hur pappan soarar till sina barn, eller hur mkt han lägger på hennes barn. Hon har däremot rätt att själv spara det hon vill till sitt barn, och själv beatämma om hon vill/inte vill spara till sina bonusar.

Men jag tror EM startat en seoarat tråd om detta - en ngt nyare tråd än den här :)

Jag menade hon vill inte bidra att skillnaden blir ännu större gällande barnens konton. Vad hennes man gör bestämmer hon inte såklart .

Men jag var otydlig.
Svar på tråden Sparkonto till bonusbarn?