• Brumma

Sparkonto till bonusbarn?

Har inte läst alla inlägg..
    Tycker det är upp till dig...
    Barnet har två föräldrar så det som spelar in är väl hur er ekonomi ser ut - om gemensamma pengar sparas till gemensamt barn så hade jag tyckt det var självklart att ni även sparade till bonus.
    Om du som mamma sparar av egna pengar, och pappan av sina, ja då kan ju pappan spara till båda sina barn och du till ett.

Här sparar JAG till alla barn.
    Visserligen har vi gemensam ekonomi, men hade jag inte sparat hade det inte blivit ngt.
    Jag har sparkonton i mitt namn till alls barnen, pengarna dras från mitt lönekonto.
    Samma summa till bonus och till gemensamma barn.
    Varför?
    FÖR MIG känns det mest "rättvist"..
    Nu VET jag att mamman inte sparar till bonus, men det hade faktiskt inte gjort varken till eller från..
    Vi har bonus vh.

• Brumma
    Anonym (Em) skrev 2020-05-13 09:42:45 följande:

Jag tycker det är jättesvårt.

Är ihop med en kille som har två barn sedan tidigare, jag har ett.

Han tycker vi ska spara lika mycket till alla barn. Jag tycker det blir orättvist.

Jag tycker vi ska spara samma summa till mitt barn som till hans barn ihop. 

Hans barn kommer dessutom från en mer välbärgad familj där mamman är högutbildad och bor i dyr villa osv.

Han sa att sparar vi inte lika mycket till alla barn så vill han inte vara ihop längre för det är så orättvist..

Varför inte göra så att du soarar till ditt barn och han till sina?

Då sparar båda den summa ni vill själva.

Om ni sparar ihop till alla så håller jag med din sambo - man särskiljer INTE på barnen så om man gör något gemensamt.
  • Brumma
    Anonym (Em) skrev 2020-05-13 11:09:53 följande:

Vi har ju gemensam ekonomi. Hans pengar är mina pengar. Varför jag känner vid en seperation skulle hans del av familjen (alltså hans två barn) ha ett sparkonto med dubbelt så mycket som mitt barn.

Varje barn har lika mycket - varför skulle hans barn vara värda en mindre summa på sparkontot?

Jag vet ju inte om jag uppfattar dig rätt här, men det låter som om det mest är ham som försörjer er familj? Om det är hans pengar som får till sparande vore det ju ännu mer självklart att han sparar minst lika mkt till sina barn som till ditt. Om inte, så sluta spara gemensamt och spara det du vill..
  • Brumma
    Anonym (J) skrev 2020-05-14 09:22:11 följande:

Vem av er skulle vinna om ni byter till separat ekonomi?Kan han inte räkna?

Kan han förklara dig varför är det rättvist om hans barn har mycket mer sparpengar än ditt?

Jag tycker det är viktigt att alla barn blir behandlad lika , men det blir de inte om 1 person sparar till 1 barn och 4 eller flera personer sparar till ett annat barn.

Man kan bara se till vad man själv gör, inte vad andra gör.

Vi sparade till bonus under hennes uppväxt, samma summa som till båra gemensamma. Vad hennes mamma gör är ointressant, vi kan bara ta ansvar för vår familj.
  • Brumma
    Anonym (Bonusspar) skrev 2013-07-26 20:36:30 följande:

Så sant så.

Tack för alla svar, intressant att läsa hur andra tänker! Jag har bestämt mig för att spara till mina egna barn för de kommer jag definitivt ha för all framtid. Bonusbarnen har två föräldrar som är fullt kapabla till att spara till sina egna barn.

Det är väl det mest rimliga, speciellt om man är oense :)
  • Brumma
    Anonym (J) skrev 2020-05-14 17:57:52 följande:

Så kan man också göra om alla är nöjda . Men TS är inte nöjd.

Och eftersom hennes barn får mindre pengar på slutändan är hon knappast någon ? bonusbarnhatare? heller.

Själv tycker jag att flera olika lösningar kan fungera så länge ingen vill uppnå att någon av barnen blir missgynnade som resultat.

Absolut kan man göra på olika sätt, vilket jag redan föreslagit.

Eftersom TS och hennes sambo inte är överens så vore det troligen bäst att de sparar var för sig, vilket ju även TS verkar tycka nu.

Då tar TS ansvar för sitt barn, och hennes sambo för sitt, vilket jag förespråkar om man inte är överens. Precis som vi (jag och min man) inte kunde ta ansvar för hur bonus mamma sparade, utan bara hur vi sparar, kan TS bara ta ansvar för hur hon sparar, och inte hur hennes partner sparar. Enda skillnaden där är att jag och min man var överens, så vi tog ett gemensamt ansvar medans TS och hennes sambo inte är överens och får därför ta eget ansvat.

Bonushatare? Varför i allsin dar fick du med den kommentaren till mig? Det är knappast något jag antytt..
  • Brumma
    Anonym (J) skrev 2020-05-14 19:02:53 följande:

Då får vi tycka annorlunda helt enkelt.

Det är upp till varje individ att bestämma vad som påverkar eller ej.

Em vill i alla fall inte att hennes barn får mindre pengar , och det har hon rätt till.

Hon har inte rätt att bestämma hur pappan soarar till sina barn, eller hur mkt han lägger på hennes barn. Hon har däremot rätt att själv spara det hon vill till sitt barn, och själv beatämma om hon vill/inte vill spara till sina bonusar.

Men jag tror EM startat en seoarat tråd om detta - en ngt nyare tråd än den här :)
  • Brumma
    Anonym (J) skrev 2020-05-14 19:08:47 följande:

Jag menade rent allmänt...

Inte att du tycker Em är en bonushatare.

Det är väldigt vanligt på FL att man ställer orimliga krav på just bonusmammor och de anklagas med allt möjligt om de inte ställer upp på allt barnens bioföräldrar kräver.

Det siata håller jag definitivt med om.

Ps, att jag kallar EM för TS beror på att hon startat en tråd med samma trådstart som hennes inlägg härinne, så jag blandade ihop trådarna.
  • Brumma
    Anonym (L.L) skrev 2020-05-16 02:23:55 följande:

Var finns den tråden?

Antingen har den blivit borttagen, eller så har jag drömt o blandat ihop..

Men jag hittar den faktiskt inte... :)
Svar på tråden Sparkonto till bonusbarn?