• flowerrr

Konsultchef Bemanningsföretag - vilken lön är rimlig?

Hej!

Jag förstår att det kanske inte sitter massa konsultchefer här på familjeliv (men jag kan ju alltid hoppas).

Jag är övertygad om att jag är grymt underbetald på mitt arbete. Jag har akademisk utbildning och tjänar 22000!
    Jag undrar vad som är vettigt att tjäna när man kommer att ha personalansvar för en grupp på 30-70 stycken med allt vad det innebär? Känns trist att arbeta när mina arbetskamrater troligtvis tjänar mer än så för samma arbete.

• Svar på tråden Konsultchef Bemanningsföretag - vilken lön är rimlig?
  • kvs
    missan75 skrev 2013-07-23 19:14:45 följande:
    Hon är inte konsult utan chef för konsulterna.

Jag tolkar det som om TS jobbar på typ Manpower, Proffice eller liknande och är chef över de konsulter de hyr ut. Då är 22 000 värdelöst.
    Är inte konsultchef en sån där nonsenstitel? Att vara konsultchef innebär väl vara att man är en vanlig djävla HR-person, dvs du bestämmer vilka som ska kallas till intervju och vilka du ska skicka vidare till en andra intervju.
  • Mineralvatten
    missan75 skrev 2013-07-23 19:14:45 följande:
    Hon är inte konsult utan chef för konsulterna.

Jag tolkar det som om TS jobbar på typ Manpower, Proffice eller liknande och är chef över de konsulter de hyr ut. Då är 22 000 värdelöst.
    ja?
    du vet det är konsulterna som gör att chefen har ett jobb.
  • Mineralvatten
    kvs skrev 2013-07-23 19:26:45 följande:
    Är inte konsultchef en sån där nonsenstitel? Att vara konsultchef innebär väl vara att man är en vanlig djävla HR-person, dvs du bestämmer vilka som ska kallas till intervju och vilka du ska skicka vidare till en andra intervju.
    nej det är kandidatansvarig.
    en konsultchef är chef över sina konsulter.
  • Mineralvatten
    MajaVira skrev 2013-07-23 19:19:43 följande:
    Men det beror ju också på VAD man jobbar som - är ju väldigt stor skillnad om man har en relativt okvalificerad tjänst jämfört med sådana som kräver högskoleutbildning och många års erfarenhet. Allt från lokalvårdare, kundtjänstmedarbetare, montörer, ekonomer till högre chefstjänster kan ju gå via bemanningsföretag.
    ja och det var flera som var högskoleutbildade som hade samma låga lön som jag.
    en timlön på ca 98kr är inte ovanligt.
  • MajaVira
    Mineralvatten skrev 2013-07-23 19:26:54 följande:
    ja?
    du vet det är konsulterna som gör att chefen har ett jobb.
    Så inga chefer borde tjäna mer än de personer som de har personalansvar för??
  • annaba

Tidigare konsultchef under perioden 2005-2009, dock inte inom bemanning utan IT-världen som brukar vara lite mer välbetald. 4-årig akademisk utbildning i botten och vid den tidpunkten ca 15 års arbetslivserfarenhet. Personalansvar + säljansvar för 20-talet konsulter. Låg då på en fast grundlön om 45.000 + resultatbaserad bonus (utbetalning per kvartal) vilket i snitt innebar en månadslön brutto kring 55-60.000.

22.000 utan bonus låter i mina öron lågt för en roll med personalansvar, även inom bemanningsbranschen som brukar vara lägre betald än övriga konsultvärlden.

• Mineralvatten
    MajaVira skrev 2013-07-23 19:30:25 följande:
    Så inga chefer borde tjäna mer än de personer som de har personalansvar för??
    jodå OM det ger sin personal en själig lön som även gör att man kan leva på det när man får a-kassa.
  • flowerrr

Hej annaba!

Oj, så höga löner vet jag att våra inte får...

Hmm...trist att jag har hamnat på så lågavlönat arbete. Känns som att det är dags att söka sig vidare.

Vad var det för slags bransch du var konsultchef över?

• annaba

Konsultchef för en mindre enhet på ett av Sveriges större IT-konsult bolag (tänk Q-branch, Acando, Connecta, CGI m fl). Blandat gäng med konsulter - utvecklare/designers/testare.

• MajaVira
    Och du har naturligtvis skaffat dig en utbildning som gör att du kan ta kvalificerade jobb som då ger högre lön än om man bara har en gymnasiutbildning?
Svar på tråden Konsultchef Bemanningsföretag - vilken lön är rimlig?