Inlägg från: Försöker |Visa alla inlägg
  • Försöker

Möhippa för alla?

En möhippa är ju nåt kompisarna (eller andra som står nära bruden) drar ihop för att fira henne inför det stundande bröllopet. Har hon flera kompisgäng kan det alltså bli flera hippor. Sen hur många som bjuds är helt upp till den som arrangerar, bruden har inget att säga till om. Tror det är rätt olika. Ibland frågar den som arrangerar möhippan brudgummen om gästlistan just för att bjuda fler. Ibland blir det ett litet intimt gäng.

Min tärna och bästa tjejkompis skulle fixa hippa till mig och ringde runt till alla någorlunda jämngamla tjejer från vår gästlista, mest kompisar men även några släktingar. Blev lite chockad när min egen syster tackade nej (fick veta det efteråt men hintade särskilt till min tärna att mina systrar skulle bjudas) med motiveringen att det är bara för de allra närmaste vännerna. Så såg inte jag det och blev rätt ledsen. Men det är bara att gilla läget, alla ser det inte likadant.

Men visst, om det är så att alla på gästlistan blev bjudna, både vänner, släkt och ingifta/sambos, utom du - då skulle jag fundera över anledningen. Inte bli arg, bara fundera över varför.

Och det här med att man bara bjuder sina "närmaste" till bröllopet och att resten skulle vara "utfyllnad", dumheter! Självklart bjuds fler än de närmaste till det traditionella normalstora bröllopet och självklart är de av större betydelse än "utfyllnad"! Man bjuder inte folk från alla hörn (mostern man inte träffat på 5 år, kusinen man knappt gillar eller kompisens nya sambo som man inte träffat...) för att de ska vara utfyllnad, utan för att det hör till god ton och god uppfostran. Alltså hör de hemma på gästlistan, punkt slut.

• Försöker
    längtan90 skrev 2013-07-23 20:26:36 följande:
    Tack för fler svar kändes bara som en konstig situation, speciellt när det skrivs ut att möhippan var det så roligt med alla nya bekantskaper så något självklart gäng fanns inte. Känner mig sviken av sambons syster som inte sa något för även om de skulle va för de närmaste så kunde jag ju exempelvis skickat ett telegram, brev eller någon hälsning
    Men du, tror du inte det kan vara något så dumt och enkelt som att den som arrangerade hippan missat just dig? Alltså att det inte har det minsta med dig att göra utan enbart den mänskliga faktorn...

Kan ju dra en parallell till min man som inte fick någon svensexa alls innan bröllopet. Jag var på alla hans kompisar typ "nu börjar det dra ihop sig, så om nån vill ha gästlistor och lediga helgdatum för svensexan så hör bara av er", skickade massmeddelanden på FB osv. Inget hände alls, antagligen för att alla trodde nån annan skulle dra ihop nåt. Min tärna tänkte göra nåt kul kollage över hippan på bröllopet men det skippades det för min mans skull. 

Så kan det också gå, när de oskrivna reglerna är otydliga och förväntningarna höga. Som bäddad för att personer blir sårade utan att nån ens menade det.

Du ska se att det inte alls var personligt och någon därute skulle bli förfärad om den visste hur illa upp du tog.  
Svar på tråden Möhippa för alla?