• längtan90

Möhippa för alla?

Jag är bjuden på bröllop om några veckor, nu har det varit Möhippa vilket jag upptäckte via Facebook. Bjuder man inte in alla tjejer på gästlistan när man arrangerar en Möhippa?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-23 22:30
    Jag har aldrig sett mig som självklar på möhippan, trodde hennes närmaste vänner en mindre grupp skulle fira henne. Men när 19 av 20 är där så känner jag mig utanför och ja det gör mig ledsen

• Svar på tråden Möhippa för alla?
  • zemer

Ne det tror jag inte.. Möhippa är ju någonting som dom närmsta vännerna anordnar åt bruden. Mina vänner anordna möhippa åt mig, men ingen av dom va bjuda på bröllopet (gifte mig utomlands) åh ingen av dom som va bjuda va med på möhippan.

• 2013

Nej det gör man inte. Möhippan är ett evenemang som brudens närmsta vänner anordnar för att fira hennes kommande bröllop. Att bjuda alla kvinnliga gäster är inte kutym.

• bellan

Det är väl olika! Men generellt så brukar man väl bjuda alla tjejer? För att lära känna varandra innan bröllopet och så. 

• KaSaM

Möhippa anordnas i princip alltid för blivande bruden och närmsta vännerna/familj.

• längtan90

Tack för din tanke dock ett stort gäng på möhippan och alla sak komma på bröllopet känns lite skumt någonstans bara

• frökenelisabeth

Det är nog lite olika. Jag har varit på möhippor där jag inte varit bjuden på bröllopet t ex.

Men om alla andra tjejer på bröllopet var på hippa utom du är det ju lite trist. Skulle själv fixa en hippa till min syster en gång och då bjöd vi alla kvinnor, men missade vi en tjej som vi inte visste var inbjuden till bröllopet, jag skämdes som en hund på bröllopsdagen men hon var inte alls sur, tack och lov.

• längtan90

Bruden är alltid väldigt noga att alla ska fa vara med. Vi har bra kontakt och vill ju inte att hon ska tro att jag valt bort henne nu när jag inte var med

• my1313

Känner du bruden personligen?

Vanligtvis brukar de närmaste vänninorna vara bjudna. På min egen möhippa var kanske en fjärdedel av de kvinnliga gästerna bjudna. Oftast brukar brudtärnorna ordna möhippan och bjuder på den närmaste kretsen - det är vanligt att man frågar brudgummen vilka som räknas till de närmaste. Till och med brudgummens eventuella systrar kan vara lite gränsfall, beroende på hur väl bruden känner sin blivande svägerska.

• viseversa

Ja möhippan jag var på var det ca 20 tjejer med bruden. Men det var BARA dom närmaste. Alla dom kom ju självklart även på bröllopet. Hade alla tjejer som var bjudna på bröllopet gå på möhippan så skulle det bli VÄLDIGT många. Nej bruden fick säga vilka hon ville skulle vara med på hennes möhippan.

Svar på tråden Möhippa för alla?