Anonym (Ångest) skrev 2013-07-25 14:06:59 följande:
Nej ingen i min familj är troende så för dom är detta bara väldigt konstigt , de bara skrattar åt det fick höra av min mamma när jag berättade att jag var kristen att tror man på bibeln kan man tro på vilken sagobok om helst :(så inget stöd alls , de var båda party tjejer innan de gifte sig och hade många sexpartners innan de träffade sina män. De var båda runt 22-23 när de gifte sig och båda är olyckligt gifta , ena vart otrogen men hennes man förlät henne , så ingen stöd alls faktiskt de lever helt annorlunda liv än mig
OK, inget stöd där. Men kanske du indirekt får stöd för ditt val i och med att inte är lyckliga i sina relationer trots att de har haft många partners. Sådana som inte gillar tanken på avhållsamhet säger ofta att det bara är bra att ha tidig sexdebut och många partners, för då får man erfarenheter som gör att man får bättre sexliv och relationer sen. Men det kanske inte behöver stämma alla gånger. Man kan likaväl få ett bra sexliv om man väntar på den rätta.
Men några funderingar om din situationer: Var inte desperat, Man behöver inte vara gift och ha barn när man är 21. Det är inte heller fel att vara oskuld vid den åldern. Om man har valt avhållsamhet får man nästan räkna med att vara det då ännu. Man får vara beredd att leva utan sex ganska länge om man ska kunna vänta tills man är gift. Det är säkert jobbigt många gånger. En ventil kan var att tillfredsställa sig själv, men tycker du att det också är fel?
Du måste väl fundera lite på hurdan man du vill ha. Behöver han vara kristen på "samma sätt" som du (frikyrklig?) eller går det bra om han är mer "allmänkristen". Eller räcker det att han accepterar din religion, men kanske själv har en annan livssyn? Och hur ska hans syn på sex vara? Måste han också vara starkt för avhållsamhet till äktenskapet eller räcker det att han kan tänka sig att vänta på dig? Spelar det någon roll om han är erfaren tidigare? Hur strikt är din syn? Är det bröllopsnatten som gäller, eller kan du vid behov tänka dig att pröva på några gånger innan ni är gifta? Och var går gränsen för vad som ska vänta till äktenskapet? Kan du tänka dig att ha smeksex eller oralsex före du är gift, eller ska allt vänta?
Fundera också på hur du ska förhålla dig till killar. Även om du håller på dig kan de vara bra att inte vara för sluten och försiktig, så att du signalerar en sorts ointresse och oåtkomlighet. Men du kan inte heller låta det gå för långt, för då är risken att du hamnar i säng fortare än du anar. En viss djärvhet och öppenhet, men med tydliga gränser kanske är det bästa, för att få spännande kontakter men ändå kunna hålla på sig.