• Anonym (Undrande mamma)

    Hur motiverar ni adopterande föräldrar att man får tacka nej till barn?

    Ni som ska eller har adopterat vill ofta framhäva att det inte är någon skillnad i känslor mot att vara biologisk förälder. Jag har dock läst här att blivande adoptivföräldrar ibland tackar nej till erbjudna barn. Hur motiverar ni det? Vi biologiska föräldrar skulle ju inte (eller i varje fall oerhört sällan) lämna vårt barn på BB om det var sjukt eller skadat på något sätt. Det är ju VÅRT barn. Ni säger ju samma sak, att när man får barnbeskedet så är det ens barn direkt (i hjärtat). Hur i hela fridens namn kan man då motivera beslutet att tacka nej till att ta emot det barn som erbjuds? Det är ju ERT barn som erbjuds, i s f? Fattar inte. Jag skulle aldrig ha lämnat något av mina barn på BB, men så är jag ju deras riktiga mamma också. Vad tänker ni om detta? För mig är det alldeles uppenbart att det är skillnad i känslor, annars skulle man väl inte tacka nej till "sitt" barn? 

  • Svar på tråden Hur motiverar ni adopterande föräldrar att man får tacka nej till barn?
  • Anonym (####)

    Finns väl ganska många blivande föräldrar som av olika skäl känner sig tvugna att välja bort sitt barn under graviditet? Då tänker jag alltså på fosterdiagnostik och sena aborter vid olika syndrom eller sjukdomstillstånd.

  • Anonym (Undrande mamma)
    Anonym (####) skrev 2013-07-25 13:20:54 följande:
    Finns väl ganska många blivande föräldrar som av olika skäl känner sig tvugna att välja bort sitt barn under graviditet? Då tänker jag alltså på fosterdiagnostik och sena aborter vid olika syndrom eller sjukdomstillstånd.
    Jo, men inte när barnet väl är fött. Och det är väl det som ska jämföras med att få barnbesked, ett befintligt levande barn.
  • Anonym (####)
    Anonym (Undrande mamma) skrev 2013-07-25 13:23:24 följande:
    Jo, men inte när barnet väl är fött. Och det är väl det som ska jämföras med att få barnbesked, ett befintligt levande barn.
    Jag tycker ett barnbesked är mer jämförbart med säg ett ultraljud än en förlossning, och precis som när man upptäcker svåra problem vid ett ultraljud som gör att en del känner sig tvugna att avbryta, så känner sig en del tvugna att avbryta när de får barnbesked. Sen förstår jag inte alls varför det ens är intressant att "jämföra"?
  • Anonym (Undrande mamma)
    Anonym (####) skrev 2013-07-25 13:26:18 följande:
    Jag tycker ett barnbesked är mer jämförbart med säg ett ultraljud än en förlossning, och precis som när man upptäcker svåra problem vid ett ultraljud som gör att en del känner sig tvugna att avbryta, så känner sig en del tvugna att avbryta när de får barnbesked. Sen förstår jag inte alls varför det ens är intressant att "jämföra"?
    Därför att adoptivföräldrar hela tiden poängterar att det "inte är någon skillnad aaaaaaaaalls". 
  • Anonym (Nej, nej, nej)

    Fast ts, det hävdar de ju bara för att de vill intala sig det själva. Och är det egentligen så konstigt? Människa vill sällan tillstå och acceptera att man fått nöja sig med det näst bästa.

    SJÄLVKLART är det inte samma sak att åka och skaffa sig ett barn som någon annan har skapat, burit och fött, som det är att själv skapa, bära och föda sitt barn.

    De där uttalandena är naturligtvis ett slags obstinat försvar, både inför andra och inför sig själv.

  • skogstjejen19

    Läser dagligen trådar där folk väljer bort sina bebisar, folk som betalar extra för att få göra kub, just för att ha ett val.

    Jag har inte hört en enda gång om någon som tackat nej till ett barn via adoption, men har inte sökt informationen heller.
    Visa mig gärna en tråd på FL som visar hur vanligt det är.

    Ett barnbesked går att jämföra med ett ul det finns ett växande barn, om föräldrarna väljer att avbryta eller ej är upp till dom.

    Och det är skillnad på adopterade och magbarn, men känslorna för barnet är i många fall lika.
    Ofta hör man talas om kvinnor som får förlossningspsykoser och ej tar till sig sina barn.
    Detta förekommer säkert med adopterade barn också, men inget som det talas om.

    Man kan inte jämföra sätten att få barn på, men om man tror att man inte kan älska någon som inte har lika gener som sig själv, är man enligt mig ute och cyklar.

    Det skulle då vara många som blev ihop med sina biologiska syskon och inte med någon som inte delade ens gener.

    Eller alla som pratar om att man omöjligt kan älska någon om man inte fött det själv, men alla dessa kanske skaffar barn med sina syskon?

    Det är en sak å säga att jag tror inte att jag kan älska ett barn som jag inte fött själv lika mycket som ett jag själv fött.
    Nej det är klart att man aldrig vet förens man är där och upplever det.
    Men att säga aldrig det är för mig obegripligt.

  • Anonym (Empati?)

    Men nog är det väl självklart att det är skillnad på ett barn som man har hunnit skapa känslomässiga band till och ett barn man aldrig träffat? Däremot är det ju ingen skillnad när man väl har blivit en familj. Jämförelsen med att lämna ett barn på BB är grov, ett barn du har fött har ju ingen annan ansvaret för, men ett barn som finns för adoption, ett barn du aldrig rest eller rört vid, är inte ditt ansvar förrän du tackat ja. Det är knappast lätt att tacka nej till ett barn om man väntat länge, så var försiktig att döma när du inte vet vad människor har för skäl, tankar och känslor. Glöm inte heller att det inte var så fruktansvärt länge sedan som människor, ofta på uppmaning av vården, faktiskt lämnade sina svårt handikappade barn på BB för livslång institutionalisering. Knappast det heller utan känslor.

  • Anonym (Undrande mamma)
    Anonym (Empati?) skrev 2013-07-25 14:25:29 följande:
    Men nog är det väl självklart att det är skillnad på ett barn som man har hunnit skapa känslomässiga band till och ett barn man aldrig träffat? Däremot är det ju ingen skillnad när man väl har blivit en familj. Jämförelsen med att lämna ett barn på BB är grov, ett barn du har fött har ju ingen annan ansvaret för, men ett barn som finns för adoption, ett barn du aldrig rest eller rört vid, är inte ditt ansvar förrän du tackat ja. Det är knappast lätt att tacka nej till ett barn om man väntat länge, så var försiktig att döma när du inte vet vad människor har för skäl, tankar och känslor. Glöm inte heller att det inte var så fruktansvärt länge sedan som människor, ofta på uppmaning av vården, faktiskt lämnade sina svårt handikappade barn på BB för livslång institutionalisering. Knappast det heller utan känslor.
    Så du vidhåller att tiden i magen gör att man skapar känslomässiga band till sitt barn? 
  • Anonym (!)
    Anonym (Empati?) skrev 2013-07-25 14:25:29 följande:
    Men nog är det väl självklart att det är skillnad på ett barn som man har hunnit skapa känslomässiga band till och ett barn man aldrig träffat? Däremot är det ju ingen skillnad när man väl har blivit en familj. Jämförelsen med att lämna ett barn på BB är grov, ett barn du har fött har ju ingen annan ansvaret för, men ett barn som finns för adoption, ett barn du aldrig rest eller rört vid, är inte ditt ansvar förrän du tackat ja. Det är knappast lätt att tacka nej till ett barn om man väntat länge, så var försiktig att döma när du inte vet vad människor har för skäl, tankar och känslor. Glöm inte heller att det inte var så fruktansvärt länge sedan som människor, ofta på uppmaning av vården, faktiskt lämnade sina svårt handikappade barn på BB för livslång institutionalisering. Knappast det heller utan känslor.
    Ja, det är väl självklart att det är skillnad på att vara gravid/ha gravid partner, sedan föda barnet och därefter ta hand om det eller "tacka nej", jämfört med om man får ett erbjudande om ett barn att adoptera, som man inte har känslomässiga band till än.
    När man väl fått sitt barn, biologiskt som adopterat, tror jag säkerligen att det generellt inte är någon skillnad på vad man känner för barnet.

    Om jag föder ett dövt barn tar jag mitt ansvar, lär mig teckenspråk osv, samt älskar givetvis barnet.
    Om jag adopterar ett barn som visar sig vara dövt gäller precis samma sak.
    Om jag får erbjudande om att ta emot ett barn utan hörsel, kanske jag tänker en gång till, om jag verkligen är redo att ta mig an den utmaningen. Inte ett dugg konstigt.
  • Anonym (!)
    Anonym (Undrande mamma) skrev 2013-07-25 14:27:23 följande:
    Så du vidhåller att tiden i magen gör att man skapar känslomässiga band till sitt barn? 
    Ja, tiden i magen skapar känslomässiga band.
    Man får också band efter att man träffat sitt barn.
    Ett adopterat barn har man inte samma band till förrän man tackat ja. Efter detta är det säkerligen ingen skillnad på hur mycket man älskar sitt barn.
Svar på tråden Hur motiverar ni adopterande föräldrar att man får tacka nej till barn?