• Karisma

Vad kostar det att bygga ut??

Funderar på att bygga ut toaletten. ca 3*2m på utsidan.

Vad kan det tänkas att kosta. Ngn som vet.?? Är rädd att vi inte har råd att bygga ut. Men toan är så liten och den måste renoveras hur som helst. Skulle kännas bra att bygga ut när man ändå håller på.

Kanske har ni just byggt ut. Behöver ju inte vara just de måtten som vi tänkt bygga ut. Har inte ens den blekaste hur lång tid det kan ta för en snickare att bygga tex den strl vi hade tänkt oss.

Är tacksam för alla svar och tankar..

__KRAM K__

• Svar på tråden Vad kostar det att bygga ut??
  • Jennie Brunflo

Vår granne byggde ut hallen i ungefär de mått du säger.
    Han gjorde allt själv och har golvvärme och klinkers.

Det gick på...hm....var det 30.000kr.

Tänk då på att ett våtrum har helt andra krav än en hall.
    Och ett våtrum måste innehålla toastol och handfat och liknande...så det måste du ju lägga på kostnaden.

Jag skulle gissa på att ni hamnar på 100.000kr ungefär om ni tar hantverkare till det.
    (vilket man bör göra när det gäller våtrum.)

• Karisma

100 000:- för bara 3*2meter???? Oj va dyrt...

För toan vi har nu är ung 3*2meter den med + då utbyggnaden på 3*2meter.

Känns ju som vi inte kommer att ha råd.

Så kan det hamna på 200 000:- för att renovera vår toa +bygga ut ngn meter. Shit!!

Tack så mkr för ditt svar jennie

Någon fler??

__KRAM K__

• Cashew

Jag tror man brukar räkna med 10 000 kr/kvadratmeter, vilket skulle bli ca 60 000 i erat fall.

• Karisma

För snickare till utbyggnaden och rörmockare och plattläggare + material till allt. Räknar man inte in om man ska ha ny toastol och sånt eller?? Det tillkommer på de 10 000:-

Är det det som ingår i 10 000:-/kvm???

Cashew Tack så mkt för att du svarade

__KRAM K__

• Jennie Brunflo

Klart man räknar annorlunda om man ska ha samma vitvaror som innan.....men man räknar 10.000/kvm om man fixar badrummet....men ni ska ju ha en utbyggnad också....och bara bygglovet på den går väl på 5.000kr.......och så ska den byggas också....och SEDAN kostar det 10.000kr/kvm med hantverkare.

Alltså......10.000kr/kvm.....+ kostnad för själva utbyggnaden.

• Karisma

Jennie-->

Aha då är jag med. Tror jag

Och bara själva utbyggnaden skulle kosta 30 000:- eller??? utan kakel och sånt i den. bara själva byggandet

Är jätte tacksam för all hjälp jag får.

Det är ju så mkt nytt då man flyttar i hus och måste renovera.

__KRAM K__

• Jennie Brunflo

Ja...nog tror jag det ska gå på så pass.

Ni måste ha bygglov (kostar flera tusen...sök innan och så är det giltigt i 3 eller 5år) och så själva utbyggnaden. Virke är inte billigt.
    Sedan är det vissa normer och bärande balkar och annat man som amatör inte har någon susning om.

Och sedan kostar det ju mer om ni vill ha kakel/klinker....värmeslingor...osv än om ni har matta....och om ni vill ha nya vitvaror eller använda de gamla.

Fönster kostar bra mycket också.

• Cashew

Jag vet inte hur man räknar att det blir 10 000 kr/kvm. Det blir väl oftast mer per kvm ju mindre man bygger ut och även dyrare när det gäller ett badrum. 10 000 kr/kvm gäller väl generellt för ett "vanligt" rum, typ sovrum/vardagsrum och då ingår ytskicktena såsom golv, tapeter, innertak mm. Alltså får du räkna med 10 000 kr/kvm + inredningen som toastol, handfat mm.

Jennie Brunflo: 10 000 kr/kvm för en hantverkare låter väldigt dyrt men det kanske stämmer

• Karisma

Tack så mkt för svaren. Båda två. Jag känner att jag fattar lite mer ang det här m att bygga ut. Tänkte försöka hitta en snickare inom släkt/vänner som kan fixa utbyggnaden åt oss. Men går inte det så är det bara att ounga ut m pengar.

Hade tänkt ha väldigt små fönster eller i värsta fall ta det som finns i toan och bara flytta ut det. Husen ligger ganska tätt så helst så vill jag ha just små fönster för att grannen inte ska kunna se in från deras bakong.

Vi har även tänkt dränera om huset i sommar. Bara det kostar 40-50 000:- Och det måste vi göra innan en ev utbyggnad.

Tack än en gång för era svar.

__KRAM K_

• Jennie Brunflo

Cashew:

10.000kr/kvm med hantverkare gäller för våtutrymme....allafall när vi ringde runt och kollade.

Sedan kostar ju inte utbyggnaden 10.000kr/kvm....men med bygglov, virke....osv osv osv...så går det nog på bra många tusen.

Svar på tråden Vad kostar det att bygga ut??