• k girl

Tre kurvor mellan längd och vikt...

Vi var nyss på vägning och mätning med vår 1,5-åring. Hon har skjutit iväg i längd och ligger nu strax under +1 SD i längd (tidigare på 0 SD). De säger att hon följer sin kurva, men den är betydligt planare än de vanliga kurvorna. Hon är född en månad prematurt.

Hon är ganska liten i maten, men matvägrar som regel inte. Tre huvudmål per dag plus mellanmål. Äter frukt eller en hemmagjord smoothie med yoghurt/keso/kvarg, banan och bär till mellanmål. Ammar fortfarande, både nattetid och dagtid (sövs till bröstet).

Hon är otroligt aktiv, sitter nästan aldrig stilla. 

Jag var själv väldigt smal (och lång!) som barn, men var fortfarande rätt knubbig som tvååring. Och det som gör mig lite fundersam är hennes eksem. Vi har länge funderat på om hon kan vara mjölkallergiker men bvc tror inte det.

Några idéer eller förslag. Välling? Gröt på kvällen? Näringsdryck? Mjölk till maten (hon dricker i dagsläget vatten)?

• Svar på tråden Tre kurvor mellan längd och vikt...
  • k girl

Oj, det föll visst bort. Hon ligger alltså på -2 SD i vikt, har knappa tre kurvor mellan längd och vikt alltså.

• Papricorn

Havremjölk, laktosfritt eller dylikt alternativ. Men de behöver dricka i sig kcal för att komma upp i tillräckligt med energi. Dessutom är kalcium jätteviktigt!

• k girl

Eftersom jag själv är uppvuxen som mjölkallergiker har vi inte den kulturen - vi dricker vatten - och hon har ju vant sig vid det eftersom barn under ett inte ska dricka mjölk som måltidsdryck. BVC har inte haft invändningar mot det, vatten rekommenderas som måltidsdryck av Livsmedelsverket, och förutom det så kanske du missade att hon fortfarande ammar flera gånger både dagtid och nattetid. Det är inga små mängder bröstmjölk hon får i sig och det är inte lite näring i det.

• anyXX

Så länge hon äter och mår bra tycker jag inte du ska oroa dig. Min dotter är rätt smal, i perioder har vi lagt till osaltat smör i hennes mat, men nu gör vi inte det då hon mår bra och är pigg. Vad väger ditt barn?

flicka 2008 & pojke 2010
  • k girl
    anyXX skrev 2013-07-26 19:30:26 följande:
    Så länge hon äter och mår bra tycker jag inte du ska oroa dig. Min dotter är rätt smal, i perioder har vi lagt till osaltat smör i hennes mat, men nu gör vi inte det då hon mår bra och är pigg. Vad väger ditt barn?

Hon väger runt 9,4 kg, hon ville inte sitta på vågen så den stannade aldrig på någon vikt. Men jag skulle säga att det nog stämmer rätt bra; kring 9,5 kg. Hon är 81,5 cm lång.
  • anyXX
    k girl skrev 2013-07-26 19:41:18 följande:
    Hon väger runt 9,4 kg, hon ville inte sitta på vågen så den stannade aldrig på någon vikt. Men jag skulle säga att det nog stämmer rätt bra; kring 9,5 kg. Hon är 81,5 cm lång.

Ok, jag tror som sagt inte du behöver oroa dig! Min dotter väger 16 kg och är 5,5. Hon vägde 8,8 när hon var 1 år. Min son som är 3,5 väger lika mycket som dottern. Barn är olika :)
    flicka 2008 & pojke 2010
  • straw2008

Varför inte ändra på vanan att ge vatten till maten ? Mjölk är 1000 gånger bättre.

I kinamockaskogen.....
  • k girl
    straw2008 skrev 2013-07-26 19:53:19 följande:
    Varför inte ändra på vanan att ge vatten till maten ? Mjölk är 1000 gånger bättre.

Det har vi börjat erbjuda, men jag har svårt att tro att barn måste dricka mjölk för att få i sig tillräckligt med energi.
  • yodi
    k girl skrev 2013-07-26 19:41:18 följande:

har själv två smalisar dom har varit över två innan dom vägde över 10 kg. men dom är fullt friska och pigga och glada, dom är helt enkelt av den lite spinkigare varianten.
Svar på tråden Tre kurvor mellan längd och vikt...