• Äldre 27 Jul 20:24
    7903 visningar
    18 svar
    18
    7903

    Första barnet 2012, andra barnet mars 2014

    Vi fick vår dotter i slutet av mars 2012 och om allt går som det ska blir hon storasyster i slutet av mars 2014. Jag hoppas de slipper dela födelsedag :)

    Då alla BF-grupper är väldigt stora tänkte jag att det kunde vara kul att bolla med några andra som sitter i samma sits också förbereder sig på den berömda tvåbarnschocken och funderar på hur graviditet och förlossning blir denna gång.

    Någon som vill göra sällskap?


  • Svar på tråden Första barnet 2012, andra barnet mars 2014
  • Piano
    Äldre 27 Jul 22:35
    #1

    Våran son är född i juli 2012 och nästa knodd kommer i januari om allt går som det ska. Har pratat med massor av föräldrar till tätfödda barn för att vara beredd på det som komma skall men hu så läskigt det känns ändå. :)

  • Äldre 28 Jul 22:04
    #2

    Inte riktigt i samma situation men nästan, har två söner som är 3 år nästa månad och den andra är 4 månader. Ska ha tredje i slutet av Mars nästa år :)


    Liam 100813, Jamie 130325
  • Äldre 29 Jul 07:25
    #3

    Hej båda två! :)

    Vad bra Caathrine, du har alltså reden gjort tvåbarnschocken!

    Jag funderar mycket på hur vår dotter ska reagera på att få ett småsyskon och oroar mig lite för att hon ska tycka att det är jobbigt. Som så många andra första barn e hon ju van att få uppmärksamhet och inte behöva vänta särskilt länge på respons.

  • Äldre 30 Jul 14:52
    #4

    Hej, jag har en kille som är född april 2012 och och är nu gravid igen jag fick aldrig tillbaka min mens efter första graviditeten så jag vet inte riktigt när bf är men skulle tro att det blir nån gång i mars. Idag var jag på inskrivning och fick tid för ultraljud om en månad så då får jag förhoppningsvis ett datum


  • Äldre 30 Jul 20:27
    #5

    Hej krikkelin!

    Hur märkte du att du var gravid? Blir ju spännande att se hur långt fånen du egentligen är om en månad då :)

  • Äldre 31 Jul 17:20
    #6

    Jag tog ett graviditetstest bara för att kolla eftersom mensen aldrig kom, hade inga känningar alls och blev överraskad över att det var positivt. När jag visste om det kännde jag mig plötsligt gravid och tyckte magen putade, haha!

    Jag tänker precis som du på hur Axel ska reagera på ett småsyskon. Just nu är han otroligt mammig och jag tror inte han vill dela med sig av mig. Men det är ju ett tag kvar tills mars!

  • Äldre 5 Aug 09:42
    #7

    Hoppar in i denna tråd jag med! Fick en son i augusti -11 och är nu gravid med andra barnet som är beräknat till slutet av mars -14 om allt går som de ska!

  • runakr­q
    Äldre 4 Sep 09:20
    #8

    Hej, jag vill också vara med :)

    Jag har två killar, en född i augusti-10 och en i februari-12.

    Nu väntar vi trean i mars!

    Hur mår alla? Illamående? Mitt har precis gått över, precis som det "ska" i vecka 12-13 :D Härligt!

  • Äldre 8 Sep 14:40
    #9

    Hej!
    Jag fick en son i maj 2012 och har BF 11 mars 2014. Har oxå funderat mycket på hur min son skall ta att få ett syskon. Fick tips att man skall prata mycket om bebisen i magen och att peka på andra bebisar om man har ngn i närheten och visa att det är en sådan som ligger i magen.

  • Äldre 10 Sep 06:29
    #10

    Hej,

    Kul med några fler o tråden!

    Förra veckan gjorde jag ultraljud och fick bf 14 mars, så nu är jag redan i vecka 14!

    Wehof: bra att få lite tips

    Jag undrar när min trötthet ska försvinna, känns jobbigt när jag hellre vill ligga i soffan än att leka med min lille kille. Men han brukar komma och dra i mig så jag går upp


  • runakr­q
    Äldre 10 Sep 08:19
    #11

    Det finns ju böcker också, som passar lite olika åldrar. Alltså om det här med att få syskon.

    Har för mig att vi läste lite sådana när vi fick vår andra. Men jag vet inte hur mycket jag tyckte att det gav. Vi pratade mycket om det också, att det skulle komma en bebis och så vidare. Men han pratade inte direkt så man fick ju inga direkta bekräftelser på att han förstod...

    Men det gick bra sen ändå. Han (alltså den äldre) vaknade första natten när lillebror vaknade, och pekade ut på honom (han sov i ett annat rum), ungefär som att han var orolig och tyckte att jag skulle gå och ta hand om honom (dock var min man med den lille just då). Så det var ju ganska gulligt. Efter det har han "aldrig" vaknat av lillebrors skrik. Precis som man hade hört :)

  • Äldre 19 Sep 16:14
    #12

    Hej!

    Vad kul för alla! Jag har också en dotter född i maj 2012 och väntar nu en liten i slutet av mars. Helt oväntat och en smula chockartat tror jag, åtminstone till en början men nu börjar man väl smälta det hela och är bara glad.
    Givetvis har man väl sina funderingar på hur annorlunda allt kommer att bli, känns nästan som man just vant sig vid att verkligen ha ett barn och klarar det utan problem och så kommer det en till!

    Jätteroligt och är jätteglad att mina barn kommer vara nära varandra åldersmässigt, men visst undrar man hur man ska fixa det hela ibland? 

    Och damn! Vad snabbt man fick en mage den här gången! 

  • Äldre 22 Sep 14:10
    #13

    Hahaha, ja verkligen! Jag fick mage redan i vecka 10! Är i vecka 16 nu och illamåendet har inte släppt ännu tyvärr. Blir sjukskriven 25% från och med måndag. Är det någon som känner av ischias och vet vad man skall göra åt det?

    Vi har kopierat ultraljudsbilden och pekar på att den ligger i mammas mage, en liten bebis.

  • Äldre 22 Sep 14:18
    #14

    Krikkelin: då har vi ju BF nästan samtidigt:)
    Om de små nu behagar att komma ut i tid:)

    Jag känner oxå av tröttheten, mycket mer än förra graviditeten. Fast då hade jag mer tid att vila, nu är det full fart med Elving som far runt när man kommer hem från jobb! Långtråkigt har jag inte längre;)

  • Äldre 23 Sep 17:28
    #15

    Bra idé att kopiera ultraljudbilden, och någon bok om syskon tänker jag köpa lite längre fram också.

    Min trötthet börjar släppa vilket såklart är väldigt skönt. Det där med att magen kommer snabbare håller jag verkligen med så nu använder jag bara mammabyxor

    Går era andra barn på förskola?

    Min kille börjar om 3 veckor och sedan får vi se hur vi gör när nästa bebis kommer, om han vill vara hemma eller gå 15 timmar.


  • runakr­q
    Äldre 24 Sep 12:26
    #16

    Ja, visst har magen smugit sig på, graviditetsbyxorna likaså :)

    Våra killar sen tidigare går på dagis båda två, tillsammans. Den äldsta har gått i två år och den yngsta började för knappt ett halvår sen. De går ca 6 timmar per dag nu (jag pluggar heltid och min man jobbar de timmar de är på dagis). När bebisen kommer så har de femton timmar i veckan, men jag funderar på att ta någon kurs även i vår, så då kanske de går varje dag i alla fall.

    Jag tänker att om man har barn tätt så är det väldigt tufft, i början. Men sedan får man "igen" det, när de börjar ha mer och mer glädje av varandra. Då behöver man kanske inte underhålla på samma sätt, då de kanske leker mer med varandra. Och nu låter det som att jag inte vill leka med mina barn... Men ja, det finns ju alltid så mycket som MÅSTE göras, som att laga middag o.s.v. Dessutom är det ju lättare att hitta aktiviteter som passar alla barn i familjen än om det är stor åldersskillnad på barnen.

  • Äldre 24 Sep 20:58
    #17

    Min son skall börja på dagis om två veckor. Pappan är pappaledig nu så han skolar in. Skall bli riktigt kul att få se hur det går med allt. Kan tänka mig att det blir en rejäl omställning när båda jobbar... Har hört att barnen utvecklas snabbare när de börjar på dagis. Så vi får se om han börjar att prata snart:) Än så länge säger han bara mamma och pappa sam gör djurläten.

    När nr två kommer blir det 15h på dagis för vår del. Tror att det behövs:)

  • Äldre 7 Nov 19:18
    #18

    Hej! Fick ett riktigt bra tips inför kommande syskon:). Eftersom det antagligen blir mycket av att man säger till det äldre barnet att den måste vänta för att man tex skall mata den nya bebisen eller byta blöja osv. Det man kan göra för att det äldre syskonet skall känna sig prioriterad är att säga till den lille/lilla bebisen att nu får den vänta för att man skall göra ngt med det äldre syskonet. Tyckte att det var ett bra tips:)

Svar på tråden Första barnet 2012, andra barnet mars 2014