• July71

    Arbetslös och gravid

    Jag har varit arbetslös sedan 1,5 år. Mina akasse dagar är snart slut och då går jag in på jobb och utvecklingsgarantin. Jag är nu gravid och ska föda i april 2014 och går då på mammaledighet. Men vad händer efter när mammaledigheten är slut och jag fortfarande är arbetslös? Får man nya akasse dagar då?

  • Svar på tråden Arbetslös och gravid
  • Masken84

    Nej det borde inte vara så då du inte har jobbat alls. Msn måste ju jobba för att få nya dagar? Eller ?

  • Choco

    Det bästa är att du frågar din A - kassa vad som gäller.

  • general3n

    Hm.. Syrran är i samma sits. Hon får inga mer dagar. Hon får nu bara barnbidrag. Och underhåll eftersom hon har 2barn med 2 olika .  Så är väl barnbidrag du kan få. Men om du börjar plugga får du mer... Om du nu vill plugga dvs. Kan ju ta 25% distans så kan du va hemma. Men råder dig till att fråga din a-kassa för säkerhetsskull.. Kan ju missat nånting. 

  • tiger77
    July71 skrev 2013-07-27 23:28:32 följande:
    Jag har varit arbetslös sedan 1,5 år. Mina akasse dagar är snart slut och då går jag in på jobb och utvecklingsgarantin. Jag är nu gravid och ska föda i april 2014 och går då på mammaledighet. Men vad händer efter när mammaledigheten är slut och jag fortfarande är arbetslös? Får man nya akasse dagar då?
    Hej!

    Jag var oxå arbetlös när jag blev gravid. Jag hade hamnat i jobb och utvecklingsgarantin så då fick man ju aktivitetsstöd från försäkringskassan. Sen efter att jag varit mamma ledig fortsatte det som vanligt med mitt akitivitetsstöd eftersom man fortfarande är med i jobb och utvecklingsgarantin.
  • zemer

    Är du med i jobb och utvecklingsgarantin så får man aktivitetsstöd. När du går på föräldraledighet så "pausas" det och fortsätter sen när du inte längre är föräldraledig. Men du måste åter anmäla dig innan ett år! Prata med din handläggare på arbetsförmedlingen så kan h*n förklara bättre :)

  • tiger77
    zemer skrev 2013-07-28 08:46:05 följande:
    Är du med i jobb och utvecklingsgarantin så får man aktivitetsstöd. När du går på föräldraledighet så "pausas" det och fortsätter sen när du inte längre är föräldraledig. Men du måste åter anmäla dig innan ett år! Prata med din handläggare på arbetsförmedlingen så kan h*n förklara bättre :)
    Ja just det, så var det ja! Jag visste inte om denna regel så när jag kom till arbetsförmedlingen och skulle aktivera mig igen så sa han: "Det var ju tur för dej att du inte var föräldrarledig i mer än ett år."
Svar på tråden Arbetslös och gravid