• molly50

Svärdotter från hell

AngieT skrev 2013-07-29 09:59:30 följande:
    Du har aldrig haft en jobbig svärmor, eller hur?

Avstånd, nej. Men får jag en son tänker jag fan inte ringa honom stup i kvarten och bete mig som om min son är min man, som många äckliga incestuösa kärringar.
    Vad är det egentligen för fel på många kvinnor med söner? Det är svärmor som är problemet 9 ggr av 10, inte svärdottern. Kan ni inte bara inse att ni aldrig kommer vara number one för er son igen när han passerat typ, 14?

Men nu är väl inte alla svärmödrar så. Visst finns det svärmödrar from hell. Men det finns också svärdöttrer och -söner som kanske inte alltid beter sig så bra.
    Min svärmor är den bästa svärmor man kan önska sig. Likaså min svärfar. Jag har haft en fin kontakt med dem sedan första början och blev mottagen med öppna armar. 
    Så det finns faktiskt bra svärföräldrar också.

Jag tycker inte att man ska döma TS. Utifrån det hon har berättat så är det svårt att få en riktig uppfattning om hur relationen ser ut då hon inte har lämnat tillräckligt mycket information.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • molly50
    Wilma45 skrev 2013-07-29 11:57:31 följande:
    Jag tycker du ska försöka lära känna din svärdotter lite bättre. Träffas ni någonsin ensamma, hon och du?
    Eftersom din son valt henne måste hon ju ha några goda sidor också. Och hon är den som kommer att bli mamma till dina barnbarn, och om ni inte kommer överens kommer det i förlängningen drabba de små och din relation till dem.
    Jag vet ju inte hur hennes aggressivitet tar sig uttryck, men om du tycker att hon alltid vänder ut taggarna mot dig så borde du kräva en förklaring. Kanske finns det nåt missförstånd i botten? 
    Deras ekonomi ska du kanske inte engagera dig så mycket i, utan överlåta till dem själva att hantera. Din son är ju ändå vuxen. 
  • molly50
    Eerie skrev 2013-07-29 13:11:30 följande:
    fast du väntade dig väl inte att det skulle fungera att ringa 3 ggr/dag och "invadera hans hem" titt som tätt när han inte levde ensam längre?

Fast nu skrev hon väl att hon INTE gjorde det.
  • molly50
    AngieT skrev 2013-07-29 15:17:34 följande:
    Good for you. Min ar en hemsk, hemsk manniska. Men jag, som ar 43 ar yngre an karringen, beter mig manga ggr battre an henne. Hon har gjort sma sviniga statements, pa en begravning sist. Sambon blev riktigt forbannad som tur ar. Jag ar glad att han ser vad hon haller pa med.

Skriver med ett engelskt keyboard, sorry.

Ingen fara. Jag ser ju vad du skriver i alla fal.

Ja,jag har också haft otrevliga svärföräldrar så jag vet att de finns. Och då är det ju bra om ens partner går till försvar.
    Att bete sig svinigt på en begravning t ex är inte ok någonstans.  Det är respektlöst.
  • molly50
    AngieT skrev 2013-07-29 23:26:11 följande:
    Jag onskar verkligen att min var battre. Jag har verkligen forsokt. Det var min ide att kopa en smartphone till henne pa hennes fodelsedag for flera tusen. Det var min ide att ta ut henne pa middag pa hennes fodelsedag for ytterligare ett par tusen  Det var min ide att handla och greja at henne nar hon hade migran. Jag har verkligen forsokt, sa gor hon sa.. Vad fan gor man liksom? Jag har sagt att jag tanker slappa det som hande pa begravningen. Jag ville inte att han skulle ta det med henne och nu har det gatt en manad, sa, struntsamma liksom. Men hander det nagot liknande igen sa har jag sagt att jag inte kommer kunna slappa det bara, utan da blir det en konfrontation och sa far vi se om vi ens kommer ha kontakt med henne efter. Jag vet att sambon skulle slappa henne helt om det kom fram att hon gor sa for att vara elak och jag skulle gora samma for honom. Skillnaden ar ju att min familj kommer alska honom nar dom far traffa honom nar vi ska till sverige, for att dom alskar mig och han gor mig lycklig.

Ok. Ja,det känns ju inte så roligt att göra en massa saker för någon när man inte får något tillbaka.
    Det låter som att din svärmor är otacksam. Och sådant är aldrig roligt.

Mina svärföräldrar är alltid så tacksamma för allt vi göt för dem. Har vi t ex varit hundvakt åt deras hund så har de köpt saker åt oss och barnen eller bjudit oss på middag   
    Vi ställer alltid upp för varandra som en riktig familj. Samma sak med min mamma och hennes man. (Min pappa är tyvärr död sedan många år tillbaka) 
    Och det är så jag vill att det ska vara. 
  • molly50
    Madeleine 12 skrev 2013-07-30 13:11:36 följande:
    Kan ta upp några exempel på vad min f.d. svärmor gjorde och hur hon betedde sig:

*Ringde hela tiden
    *Möblerade om hemma hos mig inför min sons ankomst (Hon var där med min sambo och skulle göra något)
    *Stormade in i min förlossningssal en timme efter förlossning. Satte på mitt barn sina första kläder. (Jag var groggy)
    *Sa till min sambo att han inte borde bo med mig och vårt barn.
    *Sagt hur jag borde klä mig och hur jag borde klä min son. (Herregud, jag kan detta)
    *Snackat skit om min familj.
    *När jag anförtrodde mig åt henne en gång vände hon det emot mig.
    *Kollat allmänt snett, varit konstig och stel.
    *När jag och min sambo varit tillsammans i hennes sällskap har hon alltid studerat oss, varenda puss etc.
    *Sagt att jag är en egoistisk mamma för att jag inte ville gå till stranden med mitt barn en dag i somras, utan föredrog att vi gick till poolen(vilket även min son var med på). Detta ledde till bråk varpå hon började kalla mig massa nedlåtande saker, jag sa givetvis emot. Slutade med att hon drog mig i håret.

Som sagt, förstört min tillvaro på många sätt. Hon är inte frisk. Jag har aldrig någonsin haft problem med människor och jag är verkligen ingen elak person. Nu är det slut i alla fall och jag behöver inte se henne igen. Hon kommer dock alltid vara min sons farmor.

Usch! Låter verkligen som en hemsk människa? Sa din sambo aldrig ifrån? Finns det barn inblandade så är det väl extra viktigt att stå bakom och försvara det man har,kan jag tycka.
  • molly50
    Madeleine 12 skrev 2013-07-30 13:34:16 följande:
    Ja verkligen.. Han sa ifrån i den mån han kunde men det var inte tillräckligt.
    Hade jag varit han hade jag aldrig låtit min mor behandla min respektive så. Han var rädd för henne.
     I dag har han klippt banden någorlunda men det känns lite för sent, är redan sårad av att han inte kunde gjort det tidigare..

Ok. Ja,han var väl kanske kuvad av sin mor men insåg det försent.
    Finns det ingen chans för er att försöka reparera det ni hade då,om hon nu är ute ur bilden? 
  • molly50
    Anonym (Barnsligt) skrev 2013-07-30 16:39:16 följande:
    Hehe, var barnslig TS låter. Håller man inte med henne är man en svärmorshatare, när det är hon själv som hatar och inte vill hålla god min. Gud vad skönt att man inte har dessa problem. Folk.. Glad

Varför är det barnsligt av TS att bli irriterad på folk som drar alla svärmödrar över en kam?
    Bara för att ens egen svärmor kanske är en svärmor från hell innebär inte det att alla andra är likadana.
    Det är onödigt att generalisera. 
  • molly50
    Anonym (tveksam) skrev 2013-07-30 20:42:18 följande:

Min tråd handlar inte om dina problem!

Och vart någonstans skrev jag om mina problem? Varför så otrevlig? Jag ifrågasatte bara kritiken mot dig och du hoppar på mig??
    Det var verkligen tacksamt,får jag lov att säga. ^^ 
  • molly50
    Anonym (tveksam) skrev 2013-07-30 20:54:50 följande:
    Vart?  Korrekt skriftspråk: Var någonstans- En liten lektion i svenska skriftspråket!

Strunt samma. Istället för att leka ordpolis så berätta var jag har skrivit något som är OT.
    Just nu så börjar jag faktiskt undra om hela problemet ligger hos din svärdotter eller om du har en liten del i det hela du med. 
  • molly50
    Anonym (Stjärnfall) skrev 2013-07-30 22:50:14 följande:
    Jaja,det är inte ens fel när två träter lyder ordspråket.

Nej,det var lite så jag tänkte.
  • molly50
    AngieT skrev 2013-07-31 18:46:53 följande:
    Det är ju så det ska vara. Man ska ställa upp för varann. Men när det gäller något fånigt som att sätta i en ny glödlampa som någon annan skrev... Herregud, gör det själv människa. Som tur är har min slutat ringa om sånt nu.

Ja,precis!

Hmm,ja sätta i en glödlampa klarar väl vem som helst av utan hjälp. Det låter mer som en ursäkt för att få träffa din man eller så.
    AngieT skrev 2013-07-31 18:51:41 följande:
    Antagligen ganska stor del. 

Ja,jag vet inte vad man ska tro efter de senaste inläggen från TS,i alla fall.

• molly50
    AngieT skrev 2013-07-31 19:05:46 följande:
    Maybe.. Men hon måste inse att vi inte kan strunta i middag med våra vänner för henne, eller släcka grillen och slänga maten vi förberett i 2 timmar  för att hon inte fattar hur man mmsar en bild, eller strunta i bion för att hon vill ha hjälp att bära upp en låda på vinden.. Det blir alldeles för mycket.
    Och hur ska hon klara sig om något år när vi bor i ett helt annat land och kommer ha 8+3+4 timmar minst för att ta oss hit? Någon gång måste man växa upp och bli lite självständig. Vi kommer kunna träffa henne max en gång om året när vi flyttat, precis som det är med mig och min familj nu. 

Ok. Då förstår jag. Ja,då är det nog dags att hon försöker lära sig att klara sig själv. Har hon ingen annan som kan hjälpa henne annars?
  • molly50
    Anonym (i samma sits) skrev 2013-07-31 20:04:38 följande:

Så bra du beskriver det hur en svärmor/äldre mamma hittar på saker för att få kontakt med sina frånvarande barn!
    Så bra du beskriver hur egoistiska vuxna barn är nuförtiden.

Men Angi T - en dag är det du som har vuxit upp och är den där äldre damen som inte kan med och säga:
    -  Snälla - hälsa på mig  
    -  Se mig och uppskatta mig för det det jag kan och det jag är
    -  Se mig som en tillgång och inte bara som besvär (ja när jag inte är barnvakt då...) 

Fy  för egotrippade,  egoistiska och krävande  människor utan empati och förståelse för andra generationer. En dag blir ni också gamla!  Glöm inte det. 
    Det verkar helt ok att ge sig på svärmödrar. Dom är västvärldens paria. På dom bara! Orsaken till allt ont. Orsaken till alla problem i ett äktenskap. Det är svärmödrarnas fel - allt. NOT.  
    Men du,på vilket sätt är det egoistiskt att inte vilja släppa allt man har för händer för att hjälpa sin mamma med något hon rimligen borde klara av själv eller åtminstone kan vänta med?
    Inte är det de vuxna barnen som beter sig egoistiskt i alla fall. 
    Jag tycker det låter som att mamman i detta fallet inte verkar ha kunnat klippa navelsträngen riktigt ordentligt. 

Dessutom vet du inte hur det ligger till hos AngieT och hennes svärmor och kan således inte uttala dig på det sättet. 
  • molly50
    AngieT skrev 2013-07-31 23:15:25 följande:
    Hon har ju vänner och några yngre manliga grannar som hon brukar hjälpa och som brukar hjälpa henne. 

Ok. Ja,men dåså. Då klarar hon sig nog bra även om ni flyttar också.
  • molly50
    AngieT skrev 2013-07-31 23:17:03 följande:
    Tycker du är så smart och sansad alltid{#emotions_dlg.flower}

Tack så mycket! Det värmer att höra!
  • molly50
    AngieT skrev 2013-07-31 23:46:20 följande:
    Jag tror att det kommer vara en del gnäll, men det finns ju inget annat alternativ. Vi kan inte strunta i vårt liv för att hon beter sig som en liten hjälplös flicka liksom..
    Jag kan bli så arg på sambon ibland när han vill hjälpa mig att ta ner dammsugaren från övervåningen eller nåt, för att han är så van vid att kvinnor behöver hjälp med sånt pga henne. Jag är ganska liten och svag, men jag kan då fan ta ner en dammsugare. Skulle jag inte kunna det så skulle jag väl få styrketräna eller nåt, för jag vet att jag inte kan förlita mig på andra människor när det gäller såna vardagliga saker. 

Ok. Ja,det är kanske dags då att hon börjar lära sig att sköta sådana saker själv nu. Hon kan,som sagt,inte kräva att ni ska strunta i ert liv för hennes skull.

Ja,det låter ju som att han är uppväxt med att få hjälpa "kvinnor i nöd". 
    Anonym (Stjärnfall) skrev 2013-08-01 01:54:17 följande:
    Det är svårt att ha en åsikt med så knapphändiga uppgifter. Vi har inte fått veta några större fel på svärdottern. Därför jämför många med förhållandet till sin svärmor.

Min man hjälpte sin mor mycket. Hon var rätt gammal när han föddes. När svärfar gick bort blev hon väldigt ensam. Min man ringde henne varje dag. Jag tycker han gjorde rätt. Hon hade satsat mycket när han var liten och nu gav han henne omsorg tillbaka. Om t ex en glödlampa behövde bytas åkte han dit och gjorde det. Inte genast, men så snart han fick tid. Vi ville inte riskera att hon skulle ramla. 

Ett gott skäl till att försöka ha ett bra förhållande mellan svärmor och svärdotter är att barnen mår bra av det. De har rätt att få träffa både farmor och mormor utan att det ska bli konflikter.

Svärmor är borta nu och vi har bara bra minnen.
    Låt din son och sonhustru också få minnas dig med glädje TS.  
    Det här håller jag med om.
  • molly50
    PGA skrev 2013-08-01 11:10:05 följande:
    Svärbarnen måste ha förståelse för att svärföräldrarna behöver tid i omställningen från förälder till förälder till barn.

Har på nära håll sett ett flertal dispyter mellan olika svärmödrar och svärdöttrar och det är så gott som alltid svärdotterns fel. Hon måste inse sin roll och visa respekt för svärmodern. Gör hon det löser sig relationen per automatik såvida vi inte har med en psykopat till svärmor att göra. 

Det är aldrig ens fel när två träter,som man brukar säga.
  • molly50
    Anonym (.) skrev 2013-08-01 13:51:05 följande:

Fast det är väl inte svärdotterns problem om svärmodern inte kan anpassa sig efter sin sons nya liv och eventuellt familj? Att hon är bitter för att sonen växer upp är ju knappast något svärdottern kan få skit för.
Svar på tråden Svärdotter från hell