Svärdotter från hell
Det är ju inte superkonkret vari problemen med svärdottern består. Hon är manipulativ, oekonomisk och agressiv enlig TS. I vilken grad eller på vilket sätt framgår inte. För mig är det väldigt stor skillnad på om situationen handlar om olika värderingar så som:
oekonomisk = lägger pengar på sådant som jag själv inte skulle lägga pengar på
manipulativ = sonen har ändrat sina vanor och jag känner inte riktigt igen hans mönster
agressiv = i vår familj använder vi inte det tonläge som hon använder när hon blir arg
eller om det handlar om sådant som mer objektivt uppfattas som dåligt beteende så som:
oekonomisk = de har svårt att få ekonomin att gå ihop och hon spenderar pengar på spabehandlingar och en ny platt-TV.
manipulativ = sonen gör våld på sig själv och sina grundläggande värderingar, kanske till och med gör sådant som är direkt skadligt för honom eller omgivingen för att vara henne till lags.
agressiv = hon använder ilska för att skrämma och kränka sin omgivning
Är det mer det första scenariot så bör du bara vara artig och acceptera att din son inte har valt som du själv skulle ha gjort.
Är det mer det andra scenariot kan du ta upp det på ett mjukt sätt. Jag tror inte du kan säga att du tycker att hon inte är bra för honom. Då blir det bara taggarna utåt. Några har varit inne på att ni kan prata om hur HAN upplever deras relation. Det tror jag är bra. Du kan också prata utifrån att du känner att du och svärdottern är väldigt olika och att du därför har svårt att förstå henne ibland. Jag hade en svägerska en gång som sade just så till mig, att hon kände sig osäker inför mig och att hon inte riktigt förstod mig. Det var antagligen hennes mjuka och insiktsfulla sätt att tala om att hon inte gillade mig något vidare, och det funkade. Vi blev aldrig kompisar, men jag visste hur hon kände och det gjorde det lättare för oss att förhålla oss till varandra.
Hoppas ni alla får det lite bättre framöver.