Inlägg från: Anonym (svärmor 2) |Visa alla inlägg
  • Anonym (svärmor 2)

Svärdotter från hell

Kapar jag tråden om jag nämner aktuell situation?  När dottern och svärsonen fick låna mitt hem en vecka i somras sms-ade svärsonen  "Kan jag slänga lite gamla tidningar och reklamblad?"   Jag hade precis slängt tidningar innan jag reste hemifrån och Reklam NEJ tack har jag alltid haft.  Tyckte det var en konstig fråga.  Svarade typ  "Bara du inte slänger några kärleksbrev så".  Kanske tio lokaltidningar hade kommit sedan mitt senaste röjande.

Åter hemma är mina dikter som jag skrev för femtio år sedan och precis tagit fram för att en vän från den tiden ville höra mig läsa dem,  en massa porträtt på mig i svartvitt som kära vänner tagit genom åren,  farmors och farfars bouppteckningar,  som jag letat fram på olika landsarkiv i landet mm mm borta!  Böcker med författarens dedikation..  Senaste kärleksbrevet,  några veckor gammalt.  En brun påse från vårdcentralen innehållande tre små rör med mitt namn och personnummer -  vårdcentralsläkare hade begärt avföringsprov.  Boxen där jag hade material för sagostunder på traktens bibliotek, med en jättesöt handdockekatt.  Höstens program till de föreningar jag är med i. Gratulationskort och kondoleanskort plus frimärken som låg beredda till de tillfällen sådana ska skrivas.   Blanketten för uppsägning av mitt garage  osv osv.   Adressboken med telefonnummer till frissa,  tandläkare,  vårdcentral,  mitt extraknäck  etc plus alla telefonkataloger.

Har svårt att,  som någon föreslog,  behandla svärsonen artigt och korrekt nu. 

• Anonym (svärmor 2)
    MrsPenn skrev 2013-07-29 15:40:03 följande:
    Som en av de som vet vad som hänt, t ex vid begravningen, som var RIKTIGT pinsamt för henne, så kan jag bara säga till alla svärmödrar:

Om du gör fetbort dig på ett jobb så kan du få sparken.

Om du som svärmor gör fetbort dig inför ditt vuxna barn och dennes partner, så kan du räkna ut med arslet hur det kommer bli i framtiden, och om du fortsätter på samma sätt så kanske den enda kontakten kommer bestå av årliga julkort.

Som svärmor ska man inte förminska, osynliggöra, sätta krokben för den som ens vuxna barn älskar!
    Behandla din svärdotter/son såsom du själv vill bli behandlad!

Och en svärson får bete sig precis hur som helst -  för att få träffa sin dotter och barnbarnen är det bara att tiga och lida....
  • Anonym (svärmor 2)
    MrsPenn skrev 2013-07-29 16:00:14 följande:
    Nu hänger jag inte med, men jag håller inte med om det du försöker säga.

Jag tycker man bör behandla alla som man själv vill bli behandlad. Efter att ha tänkt igenom saken har jag förstått att även om min svärmor kan vara jobbig ibland så är hon faktiskt väldigt snäll.
    Min tanke var att den yngre generationen sitter med trumf på hand;  våra barnbarn.  De vet att de kan behandla mor-  och farföräldrar  nästan hur som helst -  dessa kommer att slå knut på sig själva för att svälja förtreten för att i bästa fall få ha fortsatt kontakt med de små liven.  I  varje fall om starka band  byggts upp mellan generationerna.  

Visst,  den som har fem barn behöver inte krusa dem lika mycket som den som bara har ett barn som ger barnbarn
  • Anonym (svärmor 2)
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-01 03:24:11 följande:
    Herregud blanda inte in barnen/barnbarnen i era bråk vad ni än gör. Mitt pucko till svärmor säger alltid med liten hjälplös röst "men barnen då?" Va fan blanda inte in dom men det gör hon ändå. Vuxen människa på 60 år som använder barnbarnen och ja nu har min mam berättat att hon gjorde likadant med honom och gams syskon när de var små mot deras pappa när de bråkade. Jag får alltid påminna henne om att det är HON som har ANDVAR för SIN relation till barnbarnen.
    Inte jag! Och det är inte jag som har ansvar i att hon och hennes son har en relation utan det är deras ansvar ändå lägger hon ansvaret på mig att han ser henne som Sveriges värsta häxa som han skyr som pesten.
    Men kan man inte som mamma ge stöd åt sina vuxna barn när de har livskriser och inte kan ge stöd utan puttar iväg istället och säger att man får skylla sig själv när man ber om hjälp. Ja då finns det inte mycket kvar. Säger sedan svärmodern att kvinnan i sonens liv måste bort och att hon står i vägen. Ja då har svörmodern/sonens mamma faktiskt satt in dödsstöten själv.
    Inte blanda in barnbarnen -  tja när man sett att farmor och farfar kommit ut i kylan och inte får träffa sitt enda barnbarn mer för ett tjafs om barnuppfostran  tassar man nog på tå.  Den vuxne sonen förvisade sina föräldrar ut i kylan och berövade sitt barn dess farföräldrar.
  • Anonym (svärmor 2)
    Anonym (Ò_ó) skrev 2013-08-01 09:03:02 följande:
    å andra sidan så _har_ far-och-morföräldrar inte ett jota med sina barnbarns uppfostran att göra.
    Egentligen inte.  Under ett veckolångt besök av den unga familjen hävdade de att i vårt hem gäller våra regler....
  • Anonym (svärmor 2)
    Anonym (Ò_ó) skrev 2013-08-01 09:12:03 följande:
    osäker på om jag förstår rätt här, kan du utveckla lite?
    Visst.  Farmor och farfar fick besök en vecka i sitt hem av den unga familjen med en tvååring.  Det var ett populärt evenemang i farföräldrarnas stad den veckan och vandrarhem etc var säkert helt fullbokade.  Farföräldrarna har sina regler i sitt hem;  där äter man vid köksbordet -  inte gående i vardagsrummet med en macka i näven.  De hävdade sina regler-

Tvååringens föräldrar hävdade att barnet är deras,  som de uppfostrar som de vill. 
  • Anonym (svärmor 2)
    Anonym (Ò_ó) skrev 2013-08-01 09:22:17 följande:
    ah ok men då handlar det ju inte om barnuppfostran egentligen utan om bristande respekt för föräldrarnas gränser och regler, precis samma problem som många upplever med sina svärföräldrar, att deras hem/regler/gränser inte respekteras.
    Är barnbarnet autistiskt kanske det inte alltid är fråga om att föräldrarna misslyckats med uppfostran av en tvååring.
  • Anonym (svärmor 2)
    Anonym (Ò_ó) skrev 2013-08-01 17:59:14 följande:
    jag förstår inte vad det är du svarar på här, det jag sa var ju att det inte var en fråga om uppfostran?
    vad har barnets autism med något att göra alls?
    Hur mycket man som småbarnsförälder än vill respektera värdfolkets regler är det troligen svårare med ett autistiskt litet barn att tvinga ner /upp!  det i en stol för att sitta stilla vid matbordet och äta sin gröt etc,  eller?
  • Anonym (svärmor 2)
    Anonym (Ò_ó) skrev 2013-08-01 18:16:20 följande:
    ja, vad har jag sagt som talar emot detta?
    Vill minnas att någon skrev att alla unga föräldrar/familjer måste respektera den äldre generationens regler vid besök där.  Och det kanske var någon helt annan som skrev det.
  • Anonym (svärmor 2)
    Anonym (Ò_ó) skrev 2013-08-01 18:31:57 följande:
    varför citerar du något jag skrivit om det är något helt annat du svarar på?
    Någon i tråden anmärkte när jag skrev att det är tråkigt när barnbarn berövas kontakt med den äldre generationen p g a att den äldre generationen och de små barnens föräldrar hamnat i konflikt.

Någon påstod att barnbarn aldrig ska dras in i de vuxnas konflikter.

Jag bemötte det med exempel på att sånt tyvärr förekommer. 
  • Anonym (svärmor 2)
    Anonym (Ò_ó) skrev 2013-08-01 18:41:18 följande:
    det jag undrar är vad det har med något jag skrivit att göra, vill du bemöta någon annans inlägg så gör då det istället.
    Tjafs!   Du anser att det är bristande respekt för svärisarnas regler om ungdomarna inte får sina ungar att uppföra sig perfekt.  Jag inflikade att autistiska barn kan vara svårare att dressera än normalstörda /NTV  (normala tills vidare).
  • Anonym (svärmor 2)
    Anonym (Ò_ó) skrev 2013-08-01 09:22:17 följande:
    ah ok men då handlar det ju inte om barnuppfostran egentligen utan om bristande respekt för föräldrarnas gränser och regler, precis samma problem som många upplever med sina svärföräldrar, att deras hem/regler/gränser inte respekteras.
    Inte?
  • Anonym (svärmor 2)
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-01 22:14:08 följande:
    Fast det är din son som inte vill umgås med dig när du lägger dig i hans barnuppfostran. Att han inte har respekt för dig i ditt hem är också HANS ANSVAR. Det är väl inte din svärdotters fel. Svärdottern och din son ska vara jämlika i sitt förhållande men många svärmödrar anser att svärdöttrarna har tagit över deras uppfostran. Något de borde varit färdiga med för länge sedan och något inte en fru ska tillämpa på sin man.
    Har aldrig haft någon son...   barnbarn har jag.
  • Anonym (svärmor 2)
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-01 22:17:07 följande:
    Det var mig du hade den diskussionen med. Men visst det kanske är svårt för den äldre generationen att komma ihåg vem de diskuterar med. Och då kan det även vara lätt att projicera sin ilska på svärdottern än sin älskade son när det egentligen är han och du som ligger i konflikt.
    Snarare försöker jag förstå hur dotterns  svärföräldrar tänker.  Jag älskar barnbarn även om de råkar gå in i mitt vardagsrum med en macka i näven.
  • Anonym (svärmor 2)
    Anonym (tveksam) skrev 2013-08-13 09:11:22 följande:
    Tack för din omtanke. Jo vi har kommit långt på väg. Jag har talat med min son om mina känslor. Dessutom fick jag ett bra samtal med min svärdotter när jag bjöd ut henne på lunch. Allt kommer att ordna sig.
    Grattis,  särskilt till att du får träffa dem en och en!   (mina sitter ihop i en djävla symbios,  har inte fått prata ensam med min dotter sedan hon träffade sin man...)
Svar på tråden Svärdotter från hell