Inlägg från: Lindsey Egot NO1 |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot NO1

Svärdotter från hell

Men du har ansvar för din relation till din son och din son har ansvar i sin relation till dig. Din svärdotter behöver inte ens vara med förutom på kalas. Det skulle vara ofint att inte bjuda henne då. Men annars. Varför inte ta en fika tu man hand med sonen istället för att skylla på svärdottern och inte träffa honom överhuvudtaget?

• Lindsey Egot NO1
    Anonym (i samma sits) skrev 2013-07-31 20:04:38 följande:
    Så bra du beskriver det hur en svärmor/äldre mamma hittar på saker för att få kontakt med sina frånvarande barn!

Så bra du beskriver hur egoistiska vuxna barn är nuförtiden.

Men Angi T - en dag är det du som har vuxit upp och är den där äldre damen som inte kan med och säga:

-  Snälla - hälsa på mig  

-  Se mig och uppskatta mig för det det jag kan och det jag är

-  Se mig som en tillgång och inte bara som besvär (ja när jag inte är barnvakt då...) 

Fy  för egotrippade,  egoistiska och krävande  människor utan empati och förståelse för andra generationer. En dag blir ni också gamla!  Glöm inte det. 

Det verkar helt ok att ge sig på svärmödrar. Dom är västvärldens paria. På dom bara! Orsaken till allt ont. Orsaken till alla problem i ett äktenskap. Det är svärmödrarnas fel - allt. NOT.  
    AngieT:s svärmor är inte mer än 40-55 år så nja hjälplös äldre mamma är hon inte utan mitt i livet. Kan inte en kvinna i 40-55 års åldern klara sig själv ja då vet jag inte vad!
  • Lindsey Egot NO1
    Anonym (svärmor 2) skrev 2013-07-29 22:30:08 följande:
    Min tanke var att den yngre generationen sitter med trumf på hand;  våra barnbarn.  De vet att de kan behandla mor-  och farföräldrar  nästan hur som helst -  dessa kommer att slå knut på sig själva för att svälja förtreten för att i bästa fall få ha fortsatt kontakt med de små liven.  I  varje fall om starka band  byggts upp mellan generationerna.  

Visst,  den som har fem barn behöver inte krusa dem lika mycket som den som bara har ett barn som ger barnbarn
    Herregud blanda inte in barnen/barnbarnen i era bråk vad ni än gör. Mitt pucko till svärmor säger alltid med liten hjälplös röst "men barnen då?" Va fan blanda inte in dom men det gör hon ändå. Vuxen människa på 60 år som använder barnbarnen och ja nu har min mam berättat att hon gjorde likadant med honom och gams syskon när de var små mot deras pappa när de bråkade. Jag får alltid påminna henne om att det är HON som har ANDVAR för SIN relation till barnbarnen.

Inte jag! Och det är inte jag som har ansvar i att hon och hennes son har en relation utan det är deras ansvar ändå lägger hon ansvaret på mig att han ser henne som Sveriges värsta häxa som han skyr som pesten.

Men kan man inte som mamma ge stöd åt sina vuxna barn när de har livskriser och inte kan ge stöd utan puttar iväg istället och säger att man får skylla sig själv när man ber om hjälp. Ja då finns det inte mycket kvar. Säger sedan svärmodern att kvinnan i sonens liv måste bort och att hon står i vägen. Ja då har svörmodern/sonens mamma faktiskt satt in dödsstöten själv.
  • Lindsey Egot NO1
    PGA skrev 2013-08-01 13:57:13 följande:
    Det är naturligt att mamman genomgår en sådan process och det måste svärdottern ha i åtanke.

De svärdöttrar som får problem med svärmor är enligt min erfarenhet kvinnor med attityden " Här kommer jag och nu är det jag som bestämmer, du har haft dina 18 ".

Svärdottern har stor makt och om inte den missbrukas kommer relationen att bli bra. 
    Ja dessa flickor har blivit uppfostrade till självständiga kvinnor som klarar av ett hushåll utan mamma medan svärmodern tror att varken sonen eller svärdottern är kapabla att ta hand om sig själva. När ska söner tillåtas bli vuxna?
  • Lindsey Egot NO1
    Anonym (svärmor 2) skrev 2013-08-01 08:45:57 följande:
    Inte blanda in barnbarnen -  tja när man sett att farmor och farfar kommit ut i kylan och inte får träffa sitt enda barnbarn mer för ett tjafs om barnuppfostran  tassar man nog på tå.  Den vuxne sonen förvisade sina föräldrar ut i kylan och berövade sitt barn dess farföräldrar.
    Dilemmat är att de inte respekterar ert hem och att de har en ful ovana som iof de mer än gärna få ha hemma men hos andra får man respektera de regler som värden har i sitt hem. Tyvärr har det väl blivit en brist i kommunikationen. Och vill ni inte ha kladd i ert hem och din son inte vill komma om inte ungarna får springa runt med kletiga mackor får ni åka hem till dom istället för att umgås. Då får ni förklara ER. Vill inte sonson ställa upp på dina regler är det upp till honom men det är väl inte din svärdotters fel!
  • Lindsey Egot NO1
    PGA skrev 2013-08-01 11:10:05 följande:
    Svärbarnen måste ha förståelse för att svärföräldrarna behöver tid i omställningen från förälder till förälder till barn.

Har på nära håll sett ett flertal dispyter mellan olika svärmödrar och svärdöttrar och det är så gott som alltid svärdotterns fel. Hon måste inse sin roll och visa respekt för svärmodern. Gör hon det löser sig relationen per automatik såvida vi inte har med en psykopat till svärmor att göra. 
    Eller en svärmor med narcissistisk beteende.
  • Lindsey Egot NO1
    Anonym (svärmor 2) skrev 2013-08-01 18:23:33 följande:
    Vill minnas att någon skrev att alla unga föräldrar/familjer måste respektera den äldre generationens regler vid besök där.  Och det kanske var någon helt annan som skrev det.
    Fast det är din son som inte vill umgås med dig när du lägger dig i hans barnuppfostran. Att han inte har respekt för dig i ditt hem är också HANS ANSVAR. Det är väl inte din svärdotters fel. Svärdottern och din son ska vara jämlika i sitt förhållande men många svärmödrar anser att svärdöttrarna har tagit över deras uppfostran. Något de borde varit färdiga med för länge sedan och något inte en fru ska tillämpa på sin man.
  • Lindsey Egot NO1
    Anonym (svärmor 2) skrev 2013-08-01 18:23:33 följande:
    Vill minnas att någon skrev att alla unga föräldrar/familjer måste respektera den äldre generationens regler vid besök där.  Och det kanske var någon helt annan som skrev det.
    Det var mig du hade den diskussionen med. Men visst det kanske är svårt för den äldre generationen att komma ihåg vem de diskuterar med. Och då kan det även vara lätt att projicera sin ilska på svärdottern än sin älskade son när det egentligen är han och du som ligger i konflikt.
Svar på tråden Svärdotter från hell