Anonym (svärmor 2) skrev 2013-07-29 22:30:08 följande:
Min tanke var att den yngre generationen sitter med trumf på hand; våra barnbarn. De vet att de kan behandla mor- och farföräldrar nästan hur som helst - dessa kommer att slå knut på sig själva för att svälja förtreten för att i bästa fall få ha fortsatt kontakt med de små liven. I varje fall om starka band byggts upp mellan generationerna.
Visst, den som har fem barn behöver inte krusa dem lika mycket som den som bara har ett barn som ger barnbarn
Herregud blanda inte in barnen/barnbarnen i era bråk vad ni än gör. Mitt pucko till svärmor säger alltid med liten hjälplös röst "men barnen då?" Va fan blanda inte in dom men det gör hon ändå. Vuxen människa på 60 år som använder barnbarnen och ja nu har min mam berättat att hon gjorde likadant med honom och gams syskon när de var små mot deras pappa när de bråkade. Jag får alltid påminna henne om att det är HON som har ANDVAR för SIN relation till barnbarnen.
Inte jag! Och det är inte jag som har ansvar i att hon och hennes son har en relation utan det är deras ansvar ändå lägger hon ansvaret på mig att han ser henne som Sveriges värsta häxa som han skyr som pesten.
Men kan man inte som mamma ge stöd åt sina vuxna barn när de har livskriser och inte kan ge stöd utan puttar iväg istället och säger att man får skylla sig själv när man ber om hjälp. Ja då finns det inte mycket kvar. Säger sedan svärmodern att kvinnan i sonens liv måste bort och att hon står i vägen. Ja då har svörmodern/sonens mamma faktiskt satt in dödsstöten själv.