Inlägg från: Petite Chérie |Visa alla inlägg
  • Petite Chérie

Svärdotter från hell

Anonym (spela) skrev 2013-07-29 16:34:05 följande:
    så om hon ber dig lämna tråden för att du är ot, så betyder det automatiskt att det är hon som är problemet och inte hennes svärdotter?

Jag gissar att ditt först inlägg är anledningen till att hon är negativt inställd mot just dig. Du anklagar i stort sett alla svärmödrar med att vara förälskade i sina söner...inte så smart kanske...
    Inte foralskade sa, inte alla, men manga. Jag kanner ett flertal kvinnor som har riktiga problem med sina svarmodrar. Som far elaka kommentarer pa lopande band. Ditt har ar fult. Du ar en dalig mamma. Du har blivit tjock. Osv osv. Tror bara en av mina vaninnor har en svarmor som ar snall.
    You know for a guy, you act like a little bitch.
  • Petite Chérie
    Anonym (Ò_ó) skrev 2013-07-29 16:57:49 följande:
    gud ja sånt där, sen första gången jag träffade min svärmor har det anmärkts på hur jag ser ut, min ålder, mina tänder, min vikt, min dialekt har härmats, osv osv, och alltid viftas det bort av folk runt henne med att "jamen hon bara ÄR sån, hon tänker inte på vad hon säger hon menar inte illa".
    hon behandlas som ett barn av hela sin omgivning och när hon beter sig illa och sen går runt och tjurar så smörar alla för henne eftersom ingen orkar med henne när hon är sån, så hennes idiotbeteende uppmuntras ju, jag vägrar hålla på så, jag skiter i hur hon "menar" när hon är elak och jag väntar mig mer av en vuxen människa som inte är utvecklingsstörd, detta i kombination med att hon sällan är nykter, är fullständigt gränslös, är rasist och bara helt genomkorkad och omöjlig att föra ett vettigt samtal med har gjort att jag inte orkar med människan mer så jag håller mig undan så gott det går, har aldrig varit otrevlig men undviker att umgås med henne. då är _jag_ svår och hemsk och detta är så hemskt så hemskt för stackars svärmor...

hon hade säkert kunnat starta en sån här tråd om hur synd det är om henne, hur hemskt det är att jag försvårar hennes relation med hennes son (vilket jag inte gör mer än att jag inte vill vara med)

Usch Rynkar på näsan Min later ju som en drom jamfort med din. Jesus.

Precis.
  • Petite Chérie
    Anonym (spela) skrev 2013-07-29 19:06:11 följande:
    Bara för att ts inte gillar sin svärdotter betyder ju inte det att hon är lika "knäpp" som din svärmor. Men jag tror att ts kanske hängde upp sig mer på dig än någon annan var pga dina märkliga svar tex:

"Men får jag en son tänker jag fan inte ringa honom stup i kvarten och bete mig som om min son är min man, som många äckliga incestuösa kärringar. 
    Vad är det egentligen för fel på många kvinnor med söner? Det är svärmor som är problemet 9 ggr av 10, inte svärdottern. Kan ni inte bara inse att ni aldrig kommer vara number one för er son igen när han passerat typ, 14?"

Jag kan ju säga så här att om dina vänner uttrycker sig som du, har samma förutfattade meningar om folk som du och är så aggro som du så förstår jag att de inte kommer överens med sina svärmödrar heller. 

Nu kommer det dröja minst en 18+ år innan jag blir svärmor men jösses vad man hoppas att ens barn gifter sig med en person som inte känner sig hotad av sin partners mamma. Att hänga upp sig på att en mamma ringer sin son, ofta eller inte är rätt så sjukt. 
    Jag kanner mig inte hotad av henne. Varfor skulle jag? Det ar ju precis tvartom. Och jag tror TS kanner sig hotad av sin svardotter.
  • Petite Chérie
    Wittra skrev 2013-07-29 20:14:43 följande:
    Öhhh, ursäkta?? Om min sambos mamma legat på som en hök och ringt, ringt och ringt så hade jag också börjat undra varför hon gjorde så. Skulle tyckt beteendet var både skumt och irriterande. 
    Vet iofs inte hur det är med er andra, men jag skulle inte vilja ha min egen förälder ringandes stup i kvarten, komma besök väldigt ofta och helt oanmält etc etc. All respekt för att man vill ha kontakt med sina barn men att ligga på en huggorm förstår jag verkligen inte vitsen med....inte heller skulle jag avkräva av min sambo att han skulle stå ut om min pappa ringde ned oss varje dag. 

Nu vet jag iofs INTE vad som hänt/händer mellan TS och svärdottern men jag kan säga såhär, har man aldrig råkat ut för en krävande, elak och besvärlig svärmor så ska man skatta sig jävligt lycklig.
    Min sambos mamma är visserligen inte den som fäller kommentarer om mig eller är otrevlig men hon ställer så extrema krav på min sambo, vilket ibland går ut över oss bägge. Min sambo är en hjälpsam person, han fixar gärna dator, grejar med hennes bil, bär upp tunga saker, sätter upp hyllor, etc etc ......problemet är bara att tanten ALDRIG är nöjd. Min sambo kan ha tvättat bilen, fixat datorn och snickrat upp olika saker för henne. Istället för att säga  TACK så säger hon suckande "jaha ja, vad synd att du inte dammsög också!"
    Det är så fruktansvärt oförskämt beteende att man blir mållös, hon kräver att sina söner ska kasta allt de äger och har för att hjälpa henne och sedan får de bara gnäll som tack för hjälpen. Hon kan inte hantera sin ekonomi heller utan köper massa skit, cigg, etc för att sedan klaga högljutt över att ha dåligt ställt. Sambon tjänar rätt bra och jag ligger väl rätt hyfsat i inkomst, våra gemensamma inkomster blir således ganska mkt. Då försöker hon snika åt sig grejer via oss, tycker sambon ska köpa dittan och dattan .......okej vi har bra inkomst. Men vi jobbar ju för den, vi sitter inte på flera miljoner som vi bara kan ta och ta av.

Min mammas svärmor, min farmor, var en räpa mot mamma hela livet då mamma levde. Kunde öppet kritisera kläder, skor, val av mat och huruvida vi barn skulle göra angående allt och inget. 
    De som aldrig, tack och lov får man ju säga, aldrig haft en skitjobbig svärmor har ingen aning vad de pratar om och bör således inte uttala sig överhuvudtaget.

Naturligtvis begriper jag väl att det finns massa, massa trevliga svärmödrar där ute också. Det måste vara fantastiskt kul att ha en bra relation med svärmor, utan massa orimliga krav, otacksamhet, suckar och stönar. Men så det finns också oss som verkligen vet hur motsatsen kan se ut.  
  • Petite Chérie
    annniel skrev 2013-07-29 19:15:23 följande:
    Exakt! Hon låter fruktansvärt omogen och har taggarna utåt mot ts helt utan anledning. 

Ts, berätta inte för din son, det kommer inte sluta på ett bra sätt.  
    Prata till mig om du har nagot att saga. Ja, jag blir omogen och arg nar det handlar om svarmodrar.
    broglo skrev 2013-07-29 19:11:04 följande:
    Jag tycker faktiskt också att du är rejält OT och har tillräckligt mycket grubblerier för att kunna starta en egen tråd istället för att ta över den här. Så vitt vi vet så finns det inga paralleller mellan din svärmor och TS. Hon har resonerat klarsynt, tackat för goda råd och rannsakat sig själv under trådens gång. Du är å andra sidan fullständigt fokuserad på sin egen situation, som tråden inte ens handlar om. 
    Du, jag ar fan inte mer OT an folk som diskuterar om nagon ar ett troll eller inte. Eller om nagon uppfostrat sin son till en riktig man eller inte.

• Petite Chérie
    molly50 skrev 2013-07-29 22:29:31 följande:

Ingen fara. Jag ser ju vad du skriver i alla fal.

Ja,jag har också haft otrevliga svärföräldrar så jag vet att de finns. Och då är det ju bra om ens partner går till försvar.
    Att bete sig svinigt på en begravning t ex är inte ok någonstans.  Det är respektlöst.
    Jag onskar verkligen att min var battre. Jag har verkligen forsokt. Det var min ide att kopa en smartphone till henne pa hennes fodelsedag for flera tusen. Det var min ide att ta ut henne pa middag pa hennes fodelsedag for ytterligare ett par tusen  Det var min ide att handla och greja at henne nar hon hade migran. Jag har verkligen forsokt, sa gor hon sa.. Vad fan gor man liksom? Jag har sagt att jag tanker slappa det som hande pa begravningen. Jag ville inte att han skulle ta det med henne och nu har det gatt en manad, sa, struntsamma liksom. Men hander det nagot liknande igen sa har jag sagt att jag inte kommer kunna slappa det bara, utan da blir det en konfrontation och sa far vi se om vi ens kommer ha kontakt med henne efter. Jag vet att sambon skulle slappa henne helt om det kom fram att hon gor sa for att vara elak och jag skulle gora samma for honom. Skillnaden ar ju att min familj kommer alska honom nar dom far traffa honom nar vi ska till sverige, for att dom alskar mig och han gor mig lycklig.
  • Petite Chérie
    Anonym (Anna) skrev 2013-07-29 23:04:02 följande:
    ... nej, men du hängde kvar längre vid din, personliga historia som inte har någon direkt relevans här, i alla fall inte tillräckligt stor för inlägg efter inlägg. Det är ingen som ifrågasätter att det finns svärmödrar som är oerhört krävande eller att du har haft en horribel situation med din svärmor, men tråden handlar ju inte om det. Vad sägs om att faktiskt lyssna in vad TS säger och fokusera på hennes situation?
    Se wittras svar.
    Wittra skrev 2013-07-29 23:13:53 följande:
    Det är ju inte som om TS direkt beskriver sin situation heller....så knapphändig TS har jag sällan sett. Hur ska man ge några vettiga råd utifrån det? 
    Att påstå att någon är aggressiv och oekonomisk är så luddigt och diffust. Man kan vara aggressiv i sin framtoning, i sitt sätt att diskutera med TS eller är kvinnan aggressiv mot TS son? Oekonomisk är också ett begrepp som behöver lite mer utveckling. Vad är förresten fel med att delge en egen historia? Finns det någon speciell regel här på FL om det?  

Jag behover inte ens tillagga nagot till ditt svar Glad
  • Petite Chérie
    Anonym (c) skrev 2013-07-30 07:09:55 följande:

Din sista mening känner jag så igen mig i.
    Inte som svärdotter, mina svärföräldrar finns inte i livet längre, men som mamma.
    Det är för mig självklart att öppna mitt hjärta för den som gör mitt barn lyckligt, som dotterns pojkvän. 
    Efter att hans pappa kastade ut honom mer eller mindre efter pappans separation och husförsäljning fanns det ingen plats för honom i föräldrahemmet så flyttade han in hos oss.
    Och visst kan man bli irriterad ibland, men det blir vi alla på varandra när vi bor 4 vuxna i en trea, förhoppningsvis blir det inte så länge till.
    Men från det till att inte älska honom är steget långt, det skulle vara om han gjorde min dotter illa, i så fall.
    vilket jag ser som en omöjlighet så puttinuttkära som dom två är.       
  • Petite Chérie
    molly50 skrev 2013-07-30 13:22:13 följande:

Ok. Ja,det känns ju inte så roligt att göra en massa saker för någon när man inte får något tillbaka.
    Det låter som att din svärmor är otacksam. Och sådant är aldrig roligt.

Mina svärföräldrar är alltid så tacksamma för allt vi göt för dem. Har vi t ex varit hundvakt åt deras hund så har de köpt saker åt oss och barnen eller bjudit oss på middag   
    Vi ställer alltid upp för varandra som en riktig familj. Samma sak med min mamma och hennes man. (Min pappa är tyvärr död sedan många år tillbaka) 
    Och det är så jag vill att det ska vara. 
    Det är ju så det ska vara. Man ska ställa upp för varann. Men när det gäller något fånigt som att sätta i en ny glödlampa som någon annan skrev... Herregud, gör det själv människa. Som tur är har min slutat ringa om sånt nu.
  • Petite Chérie
    molly50 skrev 2013-07-30 22:24:15 följande:

Strunt samma. Istället för att leka ordpolis så berätta var jag har skrivit något som är OT.
    Just nu så börjar jag faktiskt undra om hela problemet ligger hos din svärdotter eller om du har en liten del i det hela du med. 
    Antagligen ganska stor del. 
  • Petite Chérie
    molly50 skrev 2013-07-31 18:58:07 följande:

Ja,precis!

Hmm,ja sätta i en glödlampa klarar väl vem som helst av utan hjälp. Det låter mer som en ursäkt för att få träffa din man eller så.

Ja,jag vet inte vad man ska tro efter de senaste inläggen från TS,i alla fall.

Maybe.. Men hon måste inse att vi inte kan strunta i middag med våra vänner för henne, eller släcka grillen och slänga maten vi förberett i 2 timmar  för att hon inte fattar hur man mmsar en bild, eller strunta i bion för att hon vill ha hjälp att bära upp en låda på vinden.. Det blir alldeles för mycket.
    Och hur ska hon klara sig om något år när vi bor i ett helt annat land och kommer ha 8+3+4 timmar minst för att ta oss hit? Någon gång måste man växa upp och bli lite självständig. Vi kommer kunna träffa henne max en gång om året när vi flyttat, precis som det är med mig och min familj nu. 
  • Petite Chérie
    Anonym (i samma sits) skrev 2013-07-31 20:04:38 följande:

Så bra du beskriver det hur en svärmor/äldre mamma hittar på saker för att få kontakt med sina frånvarande barn!
    Så bra du beskriver hur egoistiska vuxna barn är nuförtiden.

Men Angi T - en dag är det du som har vuxit upp och är den där äldre damen som inte kan med och säga:
    -  Snälla - hälsa på mig  
    -  Se mig och uppskatta mig för det det jag kan och det jag är
    -  Se mig som en tillgång och inte bara som besvär (ja när jag inte är barnvakt då...) 

Fy  för egotrippade,  egoistiska och krävande  människor utan empati och förståelse för andra generationer. En dag blir ni också gamla!  Glöm inte det. 
    Det verkar helt ok att ge sig på svärmödrar. Dom är västvärldens paria. På dom bara! Orsaken till allt ont. Orsaken till alla problem i ett äktenskap. Det är svärmödrarnas fel - allt. NOT.  
    Shit, ta ett glas vin. Du verkar ju helt rabiat. 

Vi är inte egotrippade, vi kan bara inte ta hand om henne som om hon var en 3-åring. Hon KAN bära upp en låda själv, men hon är lat. Hon KAN byta en glödlampa. Jag är 99% säker på att hon KAN lista ut hur man mmsar, om hon inte ringer oss 3 sekunder efter att hon börjat försöka.

Och vet du vad, vi tänker fan inte stanna i England för hennes skull. Det är VÅRT liv. VÅR DRÖM att flytta till en liten gård eller iallafall ett hus i ett litet, lugnt samhälle i Sverige. VÅRT LIV OCH VÅRA DRÖMMAR GÅR FÖRE HENNE FFS. Eller du kanske anser att vi ska stanna här och skita i vad VI vill med VÅRT liv!?
  • Petite Chérie
    Eerie skrev 2013-07-31 20:56:25 följande:
    men hur är det vuxna barnet egoistiskt i hennes förra inlägg?

hur är man egoistisk och krävande för att man inte tycker det är rimligt att släppa allt för att lilla mamma vill ha hjälp med saker som faktiskt kan vänta tills man har tid?

vem har sagt att svärmödrar är roten till alt ont och alla problem i ett äktenskap?

det du gör nu är att bygga halmgubbar, du tar det en person säger, överdriver och vrider det till något annat, och besvarar det istället, det är en sjukt oschysst argumentationsteknik.
    Och en otroligt dålig teknik som bara visar på låg intelligens. 
  • Petite Chérie
    molly50 skrev 2013-07-31 23:04:30 följande:

Ok. Då förstår jag. Ja,då är det nog dags att hon försöker lära sig att klara sig själv. Har hon ingen annan som kan hjälpa henne annars?
    Hon har ju vänner och några yngre manliga grannar som hon brukar hjälpa och som brukar hjälpa henne. 
  • Petite Chérie
    molly50 skrev 2013-07-31 23:14:03 följande:
    Men du,på vilket sätt är det egoistiskt att inte vilja släppa allt man har för händer för att hjälpa sin mamma med något hon rimligen borde klara av själv eller åtminstone kan vänta med?
    Inte är det de vuxna barnen som beter sig egoistiskt i alla fall. 
    Jag tycker det låter som att mamman i detta fallet inte verkar ha kunnat klippa navelsträngen riktigt ordentligt. 

Dessutom vet du inte hur det ligger till hos AngieT och hennes svärmor och kan således inte uttala dig på det sättet. 
    Tycker du är så smart och sansad alltid{#emotions_dlg.flower}
  • Petite Chérie
    molly50 skrev 2013-07-31 23:17:04 följande:

Ok. Ja,men dåså. Då klarar hon sig nog bra även om ni flyttar också.
    Jag tror att det kommer vara en del gnäll, men det finns ju inget annat alternativ. Vi kan inte strunta i vårt liv för att hon beter sig som en liten hjälplös flicka liksom..
    Jag kan bli så arg på sambon ibland när han vill hjälpa mig att ta ner dammsugaren från övervåningen eller nåt, för att han är så van vid att kvinnor behöver hjälp med sånt pga henne. Jag är ganska liten och svag, men jag kan då fan ta ner en dammsugare. Skulle jag inte kunna det så skulle jag väl få styrketräna eller nåt, för jag vet att jag inte kan förlita mig på andra människor när det gäller såna vardagliga saker. 
  • Petite Chérie
    Anonym (.) skrev 2013-08-01 13:51:05 följande:

Fast det är väl inte svärdotterns problem om svärmodern inte kan anpassa sig efter sin sons nya liv och eventuellt familj? Att hon är bitter för att sonen växer upp är ju knappast något svärdottern kan få skit för.
  • Petite Chérie
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-01 15:34:07 följande:
    Ja dessa flickor har blivit uppfostrade till självständiga kvinnor som klarar av ett hushåll utan mamma medan svärmodern tror att varken sonen eller svärdottern är kapabla att ta hand om sig själva. När ska söner tillåtas bli vuxna?
  • Petite Chérie
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-01 03:00:54 följande:
    AngieT:s svärmor är inte mer än 40-55 år så nja hjälplös äldre mamma är hon inte utan mitt i livet. Kan inte en kvinna i 40-55 års åldern klara sig själv ja då vet jag inte vad!
    Lite äldre är hon ju faktiskt, men hon är inte gammal och hjälplös. Min mormor och min svärmor är samma generation och båda har varit utan make sedan 40års åldern. Skillnaden är att mormor grew a pair och började ta hand om sig och sitt hem själv. Tanten klyver fortfarande ved, bär lådor upp och ner, byter glödlampor, powerwalkar och hoppar upp på taket och lagar det om det behövs. Hon är 8 år äldre än svärmor. 
Svar på tråden Svärdotter från hell