PCOS - Hur gick ni ner i vikt?
Ni som har PSOC och haft/har mycket övervikt, hur har ni lyckats gå ner? Eller hur planerar ni att gå ner i vikt? Följde ni någon diet osv?
Har det gjort någon skillnad, att ni gick ner i vikt?
Ni som har PSOC och haft/har mycket övervikt, hur har ni lyckats gå ner? Eller hur planerar ni att gå ner i vikt? Följde ni någon diet osv?
Har det gjort någon skillnad, att ni gick ner i vikt?
Jag ska gå ner massor! Jag vill gå ner massor!
Jag har ca 50kg övervikt och vill definitivt ner 30kg av dessa kilon, men jag går ju helst ner allt. Försöker dock att ha 30kg som ett första mål.
Vad är vlcd?
Det verkar inte vara så många med PCOS som gått ner i vikt. Jag trodde kanske att det var vanligare än vad det är.. det med att man kan gå upp i vikt en hel del.
Jag har ingen bil (eller körkort), men hund och barn, så vardagsmotionen är det inget fel på :) Jag går nog mer än dom flesta vuxna idag gör ;)
Jag har länge legat på kring 70kg (trots att jag helst skulle vilja väga kring 50kg, men har ändå trivts rätt bra där), men sedan small det bara till och jag hade blossat upp 30kg till. Det var då jag kontaktade sjukvården och fick reda på att jag har PCOS och dom sa att det förmodligen var orsaken till viktuppgången. Även mest troligt orsaken till att min mens försvann, viktuppgången alltså. Allt det här skedde ungefär då jag och maken äntligen bestämde oss för att ett till barn skulle vara en bra idé.
Jag har dock inget intresse alls av gym, simning och liknande. Definitivt inte gruppträningar. Jag har, förutom PCOS, också ångest och depressioner (som jag också behandlas för) och att vara i större grupper med folk är inget jag i dagsläget är intresserad av.
Det är väl mest kosten jag kan lägga om, och i mitt fall är det väl mest att äta mindre portioner skulle jag tro, för jag äter inte väldigt onyttigt. Jag vet dock inte om jag är beredd att börja med måltidsersättningar och sånt där..
Och jag skulle väldigt gärna vilja veta om någon med PCOS har fått tillbaka sin mens efter viktnedgång och om ägglossning osv satt igång och om dom lyckats bli gravida på egen hand? Eller om det krävts mer? Hur mycket påverkade viktnedgången förmågan att bli gravid alltså.
Och jo, jag kan tillägga att jag är ca 165cm lång, så en vikt på 50kg för mig är egentligen underviktig (enligt BMI) och är som sagt en drömvikt, för då kände jag mig som snyggast ;P
När jag vägde 70kg hade jag ett BMI som var just precis över normalvikt, så det var ingen alarmerande övervikt, utan bara något trivselkilo för mkt.
Därav paniken när jag blossade upp till 96kg och fick ett BMI som visade fetma. Har inte vägt mig på över en månad, fram till idag, och den visade då på drygt 89kg, vilket fortfarande är alldeles för mkt, men åt rätt håll.