• Johanna Fotograf

Lektion 9: Kaoset

Hej! Nu fortsätter fotoskolan med lektion 9: Kaoset. Läs mer om tävlingen och klicka in dig till lektionen nedan. Du har möjlighet att tävla med egna bilder som du lägger upp här i tråden! Du kan lägga upp hur många bilder du vill. Gör dem 500 px breda om du har möjlighet för att de inte ska beskäras i tråden men det är inget måste, jag ser hela bilden när jag bedömer.

I fotoskolan får du lära dig att fotografera dina barn som ett proffs. Under tio lektioner får du ta del av konkreta och personliga tips från mig som har mångårig erfarenhet av barnfotografi och regelbundet håller fotokurser i barnfotografering. Lär dig om teknik och komposition för att lyckas föreviga de mest minnesvärda stunderna i ditt barns uppväxt.

Varje vecka kommer en ny lektion upp, för varje lektion (totalt 10 st), utser jag en deltagares bild som automatisk går vidare till final och efter 10 veckor har chans att vinna en alldeles egen Samsung NX300. Läs mer om kameran här: www.samsung.com/se/consumer/foto-video/smart-...

Finalisten utses i början av varje ny vecka och finns i slutet av aktuell tråd.

Här hittar du medlemsgruppen:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/fotoskola-me...

Här hittar du veckans lektion:
    www.familjeliv.se/Kampanj/1.2235244

• Svar på tråden Lektion 9: Kaoset
  • melinda88

Jag älskar mobilen iom att den oftast finns nära till hands och gör det möjligt att fånga alla möjliga ögonblick. 
    På bilden nedan är Ingos första försök till att äta själv förevigat. Det var mat överallt, på både honom, bordet och mormor :)

När vi fick vår son bodde vi i en etta på 39 kvm. När vi skulle flytta hade han hunnit bli 7 månader och jag måste säga att det var en väldigt spännande upplevelse när vi även skulle tapetsera om...

När vi kom fram till får nya lägenhet 80 mil därifrån så fanns det så klart inga barnlås någonstans så under en period i början packade jag upp saker och la dom där de skulle vara och Ingo gick efter och rev ut dom :)

Under en period kunde vi inte lämna våtservetterna framme för gjorde man det kunde det se ut så här :)

Kvällen innan Ingos stora 1-års kalas satt jag om min sambo och blåste upp en massa balonger. Vi skapade ett kaos av ballonger samtidigt som vi laddade för kaoset som skulle komma.

Första chokladbollen :)

• Marsipan

När lillan började vingla sig fram blev hjälmen räddningen från många tårar!

kablar är ju extra kul!

Mums med bananyoghurt!

Vill väldigt gärna hjälpa till!

Julstressen som efter fotot togs bröt ut i kaos, pepparkakorna brändes och glöggen brändes .. 

Gott med mat säg!

letar go saker på golvet!

Jag-kan-klättra perioden! (skönt att den är mildrare nu)

^Jag fick tag på mammas kvällsfika som stod orörd på bordet..

diska tar ju ca 1h nu när man får "hjälp" :)

Vällingen tog så lång tid, stackars lillan kunde inte förstå att den var klar :)

vardags kaos!

• puma1982

*Från nystädat till kaos på ca en timme :)*

*Kreativiteten har flödat och kaoset är ett faktum*

*Docksängen går ypperligt bra att använda även till lillasyster när det leks mamma - barn*

*Ännu ett kaos. Så här ser det ut i en lägenhet på tre rum och kök efter frukost med fyra vuxna och fem barn i åldrarna 6 månader - sju år*

*Samma frukost - annan del av köket. Jag älskar dessa bilder, får mig att minnas känslan av att ha syster med familj på besök. Bilderna speglar verkligheten klockrent*

*Liten T-L "Kan själv!"*

*Vardagskaos när T-L var liten*

*Tröttsamt att göra plats för tapetserarna i alla rum utom vardagsrummet - liten T-L vilar lite*

*Ännu ett nystädat rum - efter ca 40 minuter och endast kaos av ett barn :)*

*Skafferiglädje hos liten T-L som lyckats ta sig till skafferiet och hittat god choklad, tösens nöjda ansikte kommer vi alltid komma ihåg av denna bild*

*Liten L kan också själv. Så går det om en lämnar en kladdkakemuffin till sitt öde med en 1-åring :)*

*Glass i stora lass och nöjd liten T-L*

*1,5 år gammal L hittar mammornas kvarglömda jord efter omplantering och tar saken i egna händer - här skall det planteras mera :)*

*En arg och frustrerad T-L som anser att livet är pest och pina då maten tar alldeles för lång tid på sig att komma - vardagskaos*

* T-L -07, L -10 *
  • puma1982

*Mammors parfym var spännande vid 3 års ålder :) lätta att ta fram själv också :)*

*Tältfrukostar är alltid en smula kaosartade*

*Likaså kan det vara svårt att rita/ta sig fram i fullpackad bil*

*Barnen älskar att plantera, likaså deras vänner. Kaoset som blir får mamma A ta reda på*

*Hittade vår hund stillaståendes i svågerns vardagsrum. Han står still som en staty när han får kläder på sig. han ansåg nog detta något kaotiskt :) barnen inkluderade honom i leken, han är en skurk*

*Vardagskaos*

* T-L -07, L -10 *
  • Johanna Fotograf

Tack för era kaosbilder! Ni som laddat upp den här veckan är redan finalister sedan tidigare men här kommer tre favoritbilder.

Haha, härlig uppladdning inför kalas, melinda88

Mammas mellanmål i händerna på en liten busunge. Underbart, marsipan!

Javisst! Vi är ett par stycken som känner igen oss, eller hur? Tack, puma1982

Bara en lektion kvar nu! Håll utkik och ha en fin vecka önskar Johanna.  

• puma1982

Jag undrar det samma som melinda88 -  och tolkar det som att de bilder vi tre gått till final med är bättre än dessa som vi laddat upp denna omgång så vi redan har en chans och det inte skulle förbättra oddsen med en av dessa :)

* T-L -07, L -10 *
  • Johanna Fotograf

Hej och förlåt för sent svar! Precis, alla tre bilder är med och tävlar om kameran plus era tidigare vinnarbilder. Lycka till!

• vampyria2

Då min dator gick sänder mitt i denna roliga tävlingsserie så missade jag helt hur det gick, finns det nånstanns där man kan se alla som har vunnit under veckorna? och vilken bild var det som van tills slut då, baha jag har varit så nyfiken under dessa veckor som har gått haha

Svar på tråden Lektion 9: Kaoset