• Anonym (rådvill)

    adoptera från Ryssland?

    Vi fick vårt medgivande innan sommaren och skickade det till de två organisationer som vi står i kö hos. Vi pratade också med båda organisationernas representanter som arbetar med Ryssland och fick ungefär samma besked:

    "Alla barn på barnhem i Ryssland är diagnostiserade med hjärnskador, detta för att det ger mer bidrag till barnhemmen, inte för att det är korrekt. Våra konsultläkare kan avgöra om diagnoserna är korrekta eller om de bara är "påhittade" för att generera bidrag.

    Jag tycker att detta låter helt galet. Är det verkligen så att "alla barn " som har adopterats från Ryssland till Sverige hade läkarutlåtanden som angav skador på hjärnan? hur är det möjligt att en svensk läkare kan avfärda en sådan diagnos som "påhittad" bara genom att läsa intygen men utan egen undersökning? vilka diagnoser är det som kan vara aktuella?

    Nu menar jag alltså inte att barn på barnhem kan ha en allmän utvecklingsförsening på grund av bristande stimulans. Jag menar heller inte att det naturligtvis kan visa sig att alla barn har fler/andra behov och förutsättningar än vad man kände till från början. Jag menar klara diagnostiserade skador/diagnoser som man ska bortse ifrån som påhittade.

    Jag vet att det är många frågor men om någon med erfarenhet av adoptioner från Ryssland, helst relativt nyligen, kan svara skulle det vara fantastiskt!

  • Svar på tråden adoptera från Ryssland?
  • Annsiss

    Konsumtionen av alkohol i Ryssland är omfattande har ingen direkt information men vet att många barn som adopteras bort från den delen av världen kan vara skadade i olika utsträckning pga alkohol.

  • Anonym (Rysslandsbarn)

    Vi har fått medgivande och skickat papperna till Ryssland, kan vi inte följas åt lite =)

Svar på tråden adoptera från Ryssland?