• Paula73

KUB eller inte, jag blir tokig

Jag är 39 år och har 2 friska barn sen tidigare. Jag har nu 2 veckor på mig att bestämma om jag vill göra KUB. Man blir ju helt tokig av att läsa om det, ena stunden läser jag om folk som kunnat släppt sin oro och i nästa de som fått oroa sig i onödan. Jag vet att detta måste jag och min man komma fram till, men jag önskade att det inte ens fanns som när vi fick våra första barn.

• Svar på tråden KUB eller inte, jag blir tokig
  • Amazon

Svår fråga?! Är i samma situation som du. 37 år, nygravid med 3:e barnet och har 2 friska barn sedan tidigare. Det viktigaste är väl att fundera på vad man gör med resultatet. Vi har bestämt oss för att göra KUB och om vi får "dåliga siffror" därefter göra ett fvp. Hoppas på det bästa

• Amazon

Allt kom inte med.
    Kanske inte så mycket hjälp, men så tänker jag. Lycka till med ditt beslut och graviditet!

• Bigarreaux

Är jobbig och ställer motfrågor till svar:

Har ni resonerar kring vad ni skulle göra med ett eventuellt dåligt resultat?

Kan ni acceptera att KUB-testet enbart är en -uppskattning- av -sannolikheten- (dvs inte på något vis definitivt eller diagnostiskt) för kromosomavvikelse?

• Zayco

Ifall du gör kub, och du får dåliga siffror. Vill du gå vidare med fvp? Ifall det visar sig att fostret har DS, skulle du kunna tänka dig göra abort då? Det är några viktiga frågor inför just det här beslutet. 

Jag är visserligen 18, men hade ändå förberett mig på att göra fvp vid dåliga siffror och ifall det visade sig att fostret skulle ha DS eller andra avvikelser så skulle jag göra abort, så därför beslutade jag att göra kub, för att det spelade någon roll för mig.

Men det kanske inte spelar någon roll för dig, då kanske du inte behöver oroa dig i onödan och göra kub?  

• Bubblan77

Hej! Jag är i samma sits, 36 år, två friska barn sen tidigare. Jag tänker gå direkt på moderkaksprov (om jag får). Jag vill veta allt jag kan. På ett enkelt sätt känner jag att det vore orättvist mot alla i min familj om vi inte gjorde allt vi kunde för att se till att det är ett friskt barn/syskon som kommer. Det påverkar alla så mycket. Beslutet är ditt, Känn med hjärtat det brukar bli bäst

• LilyHearts

Hej! Jag vet precis vad du går igenom. Jag är med 39 och har 4 friska barn. Nu är jag gravid i v9 och har valt bort kub. Vi vet i vilket fall att vi vill göra fvp (gjorde en förra ggn för 6 år sedan med). Misstänker att min ålder kan redan där dra ner resultaten på testet och vill inte ha oron och stressen från kub till fvp-svar om siffrorna är dåliga. Det är inte värt det då vi ändå kommer att göra fvp.

Skulle vi få veta att det finns avvikelser kommer vi att avsluta graviditeten.

Det är inget lätt beslut och jag önskar er lycka till!

• Plutten2

Jag är 42 år och väntar mitt tredje barn. Vi har gjort KUB-testet på alla tre och jag är jätte nöjd med det. 

Vi har ganska många missfall i bagaget så jag har tyckt att det varit väldigt skönt att göra 1-2 extra UL tidigt i graviditeten så vi kunnat konstatera att det finns ett hjärta som slår. Sedan har själva testet varit en bonus. Vi hade bestämt att gå vidare med FVP om vi hade fått dåliga siffror. Om det hade varit någon kromosomavvikelse hade vi då tagit ställning till vad vi skulle göra. Om vi hade valt att behålla iaf kändes det bra att ställa in sig i god tid på vad som skulle komma.

Så kände vi.

• idab84

Jag är 28 år väntar barn nr 3 ( har 2 friska barn)
    Valde att göra kub och hade redan bestämt att göra fvp, fick 1:40 för DS,,, vilken jäkla resa de blev,, gjorde fvp fick komplikationer men bebisen klarade sig,, visade sig tillslut att ja väntade ett barn med normalt antal kromosomer...

Tror inte ja gör kub om ja skulle skaffa fler barn,, är i vecka 36 nu o är inte alla redo för att snart förlösas känns de som, då ja ju "missade" så många veckor i väntan på provet o sen i väntan på svaret,,,

Hoppas ni hittar svaret som blir rätt för er!!!! Men som sagt ja skulle nog inte göra detta igen ,,,

Lycka till!

• bringa

Ja, hur ska man hantera resultatet? Jag fick 1:2 och gjorde Mkp. Hade jag känt mej trygg med 1:50, 1:100, 1:400, 1:800 eller mer? Högrisk vid 1:200 men tycker jag verkligen att den är en risk? I efterhand så skulle jag lägga valet mellan Mkp eller strunta i att kolla. Inga fel på barnet men en helt onödig vånda.

• Flickan och kråkan

Flera saker att ta hänsyn till. Jag har nyligen fått mitt tredje barn. Vi valde att g direkt på fvp den här gången. Jag är snart 38 år. Vi valde det för att vi ville veta och för att kub med stor sannolikhet skulle ge "sämre" siffror pga min ålder oavsett och att det snarare skulle skapa mer oro och frågor än tvärtom. KUB anger dessutom enbart sannolikhet och inget annat. Gjorde KUB med mina första två barn. Med första barnet fick vi jättefina siffror och inget att fundera över. Med tvåan fick vi hyfsade siffror men ganska bred nackspalt som skapade oro och vånda som till slut gjorde att vi gjorde fvp den gången med. Svåra val oavsett.

• LinaLinnea

Dels måste man fråga sig själv vad man vill göra med resultatet och hur man går vidare ifrån det, och dels måste man klargöra var er gräns går, alltså vid vilken risksiffra ni kommer att känna er bekväma med utan att gå vidarebefodra FVP. Där jag bor anses högrisken ligga vid 1:300. Jag hade förväntat mig en mycket högre siffra eftersom jag bara är 27 år. Vi fick 1:375, och hamnade alltså utanför ramen...dock med en knapp marginal när man räknar att bästa resultat är 1:20.000. För oss blev detta katastrofalt eftersom vi var totalt oförberedda. Det var dels vårt eget fel men även mödravården som var idiotkass med att förklara vad detta innebar för oss. Det slutade med att vi fick göra ett FVP ändå, trots att vi var 75 "poäng" ifrån gränsen. Hade inte klarat en graviditet med ångesten och oron, även om den inte var befogad. Jag hade nog inte gjort KUB alls om jag fick göra om det. FVP visade normala kromosomer men hela grejen förstörde en stor bit av graviditeten. Rekomenderar starkt att tänka efter väldigt noggrant innan ni ger er in i detta. Hoppas att alt går bra!

• Alexi

För mig är kub meningslöst, jag gjorde det med första barnet, fick halvdåliga siffror och oroade mig hela graviditeten. Andra graviditeten gick jag direkt på moderkaksprov, så skönt.

• Myran76

Viktigt som andra säger att veta innan vad resultatet skulle betyda för er och hur ni skulle gå vidare. Vad händer tex om ni hamnar i lågrisk-gruppen men precis utanför och då inte får göra andra tester (gratis i alla fall). Blir ni lugnade av att vara i lågrisk-gruppen eller oroade av att vara så nära högriskgruppen? Skulle ni betala för FVP eller MKP själva?

När jag blev gravid (36 år gammal) och började läsa på ordentligt om KUB så blev jag mest orolig över att bara 85-90% av alla kromosomavvikelser hittas. Alltså missas 10-15%. För mig som verkligen ville veta säkert kändes det som om KUB inte var säkert nog och jag övervägde att direkt göra FVP istället. Men den graviditeten slutade i tidigt missfall så jag hann aldrig behöva ta beslutet.

Nu när jag är gravid igen tog jag och gjorde det nya kromosomtestet i USA istället (där jag bor tillfälligt) - ett blodprov som kan tas från v10 och som ger ett 99% säkert svar. Den procenten känner jag mig helt trygg med. Tyvärr går ju inte detta test att göra i Sverige än men om jag inte har chansen att göra det i USA med min nästa graviditet så kommer jag resa till London eller Tyskland där man kan göra det privat för 5000-7000 kr. Visst - en stor summa, men jag blir inte trygg av KUB men vill samtidigt undvika FVP eller MKP om jag kan och då tycker jag det är värt att betala detta.

• Bubblan77

Myran 76- vad är det för test? Låter ju otroligt bra. Jag åker gärna till London och testar istället för att ta ett mkp här som tar hundra år. Berätta mer :)

• Myran76
    Bubblan77 skrev 2013-08-04 23:49:13 följande:
    Myran 76- vad är det för test? Låter ju otroligt bra. Jag åker gärna till London och testar istället för att ta ett mkp här som tar hundra år. Berätta mer :)
    I USA heter det MaterniT21, Verify eller Harmony. Ska vara samma test men olika företag ligger bakom. MaterniT21 var först och är det vanligaste. Jag tror att Harmony är billigare dock. Lite långt att åka till USA kanske men om du vill läsa på så kan det vara bra att ha dessa namn också. Speciellt om man googlar på MaterniT21 kan man få fram mycket info och även läsa i forum om kvinnor som gjort testet och vad de fått för resultat.

I London har jag hittat när jag googlat att det utförs av The Doctors Laboratory.
    Mer info här: www.tdlpathology.com/test-information/new-tests/non-invasive-prenatal-testing
    Tror jag läste nånstan att det kostade 400-450 GBP.

I Tyskland var det dyrare 850 euro eller nåt sånt. Samma företag, LifeCodexx,  har patent på testet i Schweiz, Österrike, Ungern och några andra länder. De kallar testet Prenatest.
    Mer info: lifecodexx.com/lifecodexxprenatest-en.html

Jag läste nånstans på FL att man kan göra det privat i Sverige men att det kostar 12.000-15.000 kr. Jag antar att det i så fall är ett privat svenskt labb som skickar blodet till Tyskland, USA eller England för undersökning där, men jag har inte hittat namnet på det svenska labb som gör detta.

Jag vet inte heller reglerna kring att få göra testet i England eler Tyskland som svensk, men du kan säkert få svar om du hör av dig till dem. I USA tror jag en del labb säger nej om man är under 35 år tex, men är inte helt säker. Jag är 37 så behövde aldrig gå runt den "regeln".

• Paula73

Tack för alla svar, lite klokare har jag blivit på vägen men jag har inte tagit något beslut.
    Känslan som jag har just nu är att även om jag får dåliga siffror på KUB så tror jag inte att jag kan göra
    fostervattensprov eller moderkaksprov pga risken för missfall. 

• Myran76
    Paula73 skrev 2013-08-10 10:38:17 följande:
    Tack för alla svar, lite klokare har jag blivit på vägen men jag har inte tagit något beslut.
    Känslan som jag har just nu är att även om jag får dåliga siffror på KUB så tror jag inte att jag kan göra
    fostervattensprov eller moderkaksprov pga risken för missfall. 
    Det är ett jättesvårt beslut! Personligen om jag kände som dig så skulle jag strunta i Kub. För om du inte tänker gå vidare efter dåliga siffror kommer det bara leda till oro hela resten av graviditeten när chansen ändå är störst att barnet mår bra. Det verkar onödig stress att ha med sig hela graviditeten. Fast om du kommer oroa dig resten av graviditeten om du inte gjort kub så hjälps det förstås inte.

Och tänk hur bra det gick med dina förra två barn när du inte ens fick möjligheten att göra kub. Då oroade du dig ju inte för det du inte visste. Så kanske kan du låtsas om som om detta test inte fanns precis som då. För egentligen så är ju kub bara en fingervisning om risk, som inte säger så mycket egentligen.

Men som du säger, det är ert beslut, och vilket det än blir så kommer det bli rätt för er.
  • Littlefoot

Tack Myran76 för info om blodprovet! Som jag har sökt efter information om detta blodprov som min bm berättade skulle komma till Sverige om några år! Nu har jag ett namn jag kan söka vidare på. Skall kolla möjligheten att åka till London (har en nära vän där också, så jag kan ju förena nytta med nöje:).

Jag gjorde kub i fredags och fick 1:122 och har efter samrådan med min vän som är obstetriker, bestämt mig för att gå vidare med fvp. Jag går nu och våndas. Inte för att jag egentligen tror att det absolut kommer att vara ds, men bara för att jag helst inte hade velat utsätta mig för ett fvp. Med de siffror som vi fick känner vi dock att det är det som känns bäst just nu.

Jag skev i en annan tråd något som jag klistrar in även här:

Tänkte också att jag skulle dela med mig av vad min mycket goda vän (som är obstetriker) hade att säga gällande mkp kontra fvp. Enligt henne så är den enda fördelen med mkp att det kan göras mycket tidigare. Missfallsrisken är enligt hennes erfarenhet något högre , 1-2% (fortfarande väldigt låg, dock). Enligt henne är det (ur missfallssynvinkel) säkrast att göra ett fvp och det i vecka 15+ (0-1% missfallsrisk). Hon tog upp aspekten med att det eventuellt kan bli tuffare att göra en senare abort om man väntar några veckor och gör fvp, men jag resonerar som så att detta beslut är på livstid och att jag hellre väntar i ett par veckor till om det kan medföra en mindre risk. Min vän uppskattade också att missfallsrisken i praktiken är lägre än de siffror som tillhandahålls av vården. Dessa siffror baseras på gammal forskning och hon sa att det på hennes mottaggning utförs många fvp varje dag och att enbart något per år resulterar i missfall som man inte direkt kan säga beror på andra omständigheter. Vad gäller missfallsrisken skall man också beakta att många som gör fvp är äldre ( vilket innebär högre missfallsrisk bara det), samt är graviditeter med misstanke om avvikelser (vilket också är högre missfallsrisk), alltså kan flertalet av de missfall som inträffar efter fvp vara "normala" spontana aborter, dvs missfall som beror på andra omständigheter.

People who say they sleep like a baby usually don?t have any.
  • Myran76

Bra info om fvp gentemot mkp där Littlefoot. Jag har hört liknande uppgifter så det verkar faktiskt stämma rätt bra.

Något jag också hört är att olika kliniker har olika missfallsstatistik för fvp och mkp. Stora kliniker som utför många har helt enkelt blivit bättre på att göra dem så där kan risken vara ännu mindre. Alltså kan det vara värt att ringa runt och fråga på ett par sjukhus om man har möjlighet att välja. Mitt sjukhus i USA sa att risken vid fvp var 1:400 och vid mkp 1:300. Alltså 0,25 % och 0,33 %. Det var specifikt för den kliniken, men jag tror inte att Sverige har så annorlunda siffror i dagens läge.

Och ni som får reda på någon information om det är möjligt att utföra det där blodprovet i London eller Tyskland och vad det kostar för svenskar kan väl komma tillbaka och skriva om det här på FL. Kan säkert vara till hjälp för många. Det är ju svårare att åka till USA för svenskar.

Svar på tråden KUB eller inte, jag blir tokig