Bubblan77 skrev 2013-08-04 23:49:13 följande:
Myran 76- vad är det för test? Låter ju otroligt bra. Jag åker gärna till London och testar istället för att ta ett mkp här som tar hundra år. Berätta mer :)
I USA heter det MaterniT21, Verify eller Harmony. Ska vara samma test men olika företag ligger bakom. MaterniT21 var först och är det vanligaste. Jag tror att Harmony är billigare dock. Lite långt att åka till USA kanske men om du vill läsa på så kan det vara bra att ha dessa namn också. Speciellt om man googlar på MaterniT21 kan man få fram mycket info och även läsa i forum om kvinnor som gjort testet och vad de fått för resultat.
I London har jag hittat när jag googlat att det utförs av The Doctors Laboratory.
Mer info här:
www.tdlpathology.com/test-information/new-tests/non-invasive-prenatal-testing
Tror jag läste nånstan att det kostade 400-450 GBP.
I Tyskland var det dyrare 850 euro eller nåt sånt. Samma företag, LifeCodexx, har patent på testet i Schweiz, Österrike, Ungern och några andra länder. De kallar testet Prenatest.
Mer info:
lifecodexx.com/lifecodexxprenatest-en.html
Jag läste nånstans på FL att man kan göra det privat i Sverige men att det kostar 12.000-15.000 kr. Jag antar att det i så fall är ett privat svenskt labb som skickar blodet till Tyskland, USA eller England för undersökning där, men jag har inte hittat namnet på det svenska labb som gör detta.
Jag vet inte heller reglerna kring att få göra testet i England eler Tyskland som svensk, men du kan säkert få svar om du hör av dig till dem. I USA tror jag en del labb säger nej om man är under 35 år tex, men är inte helt säker. Jag är 37 så behövde aldrig gå runt den "regeln".