• Sephrenia89

    Varför kör ni så inåt h*****e sakta?

    Jag har 4 mil till jobbet, på lunchen åker jag hem och pinkar hunden dvs 2*4mil sen jobbar jag och sedan åker jag hem igen..

    På morgonen 06:00-07:00 flyter trafiken på bra, men lunchen fram och tillbaka sedan hemfärden för dagen skapar inte bara irritation utan farliga situationer då folk panik bromsar utan synbar anledning, gör jätte konstiga omkörningar, låser folk på en utfarts sträcka inne, byter till innerfilen och ökar inte tempot när det kommer fordon som helt tydligt och klart innehar en högre hastighet än dig eller helt sonika kastar du dig ut framför andra i vänsterfilen och sedan 50 på 70 väg. ..70 på 90 väg... 90 på 110 väg... VARFÖR?

    Vägar man kan köra om på fine men när du har ett släptåg med 20 bilar varav hälften är ute på jobb och tid kostar pengar, varför ligger du som en stopp kloss 20km/h för lite mot anvisade hastigheten?

    Vad gör du om ett utrycknings fordon ligger LÄNGST bak och har kanske bara minuter innan all assistans är förgäves?

    Och JA det är förbjudet att köra för långsamt enligt Trafikförordningens tredje kapitel 16..
    man får inte utan giltigt skäl framföra bilen i överdrivet låg hastighet mot högsta tillåtna hastighet, plötsligt bromsa eller på något sätt förhindra trafiken..

    Jag skulle vilja höra anledningen till detta beteende, är man så rädd av sig att det är därför man gör det så kanske man inte är lämpad för körkort..


  • Svar på tråden Varför kör ni så inåt h*****e sakta?
  • kaffeamanda

    Fast 90 på 110-väg är ju inte olämpligt långsamt. De flesta som jag vet som kör sakta är för att spara drivmedel.

  • Sephrenia89
    kaffeamanda skrev 2013-07-31 14:27:12 följande:
    Fast 90 på 110-väg är ju inte olämpligt långsamt. De flesta som jag vet som kör sakta är för att spara drivmedel.



    Menar mest överlag!
  • Sephrenia89
    kaffeamanda skrev 2013-07-31 14:33:25 följande:
    Varför har du inte hunden på hunddagis?



    För han inte är social tränad för sådana inrättningar och är ungefär 1v då och då det är såhär.
  • Sisisisi

    Har du ingen granne eller nåt som kan rasta hunden?

    Men jag håller med, det är otroligt irriterande! Bor oxå på en sån väg där det sällan går att köra om. Det värsta är på vägen mot oss när vi svängt av landsvägen. Det är på väg till ett friluftsområde så fina vinter- och sommardagar är det många söndagsåkare som kör 40 på 70-väg och det finns ingenstans att köra om!

  • Sephrenia89
    Sisisisi skrev 2013-07-31 15:36:56 följande:
    Har du ingen granne eller nåt som kan rasta hunden?

    Men jag håller med, det är otroligt irriterande! Bor oxå på en sån väg där det sällan går att köra om. Det värsta är på vägen mot oss när vi svängt av landsvägen. Det är på väg till ett friluftsområde så fina vinter- och sommardagar är det många söndagsåkare som kör 40 på 70-väg och det finns ingenstans att köra om!



    Nej tyvärr inte har en granne som jobbar mycket skift sedan min mor cyklar dit från jobbet ibland men hon är i Skåne just nu, jag själv befinner mig i mellan Sverige..

    Jo det där känner jag igen när jag var mycket i Roslagen, de med sommar stugor åkte skit sakta, de som bodde permanent fick snigla efter 30km/h under gränsen..
  • SannaK

    Av någon märklig anledning så är det bara personer som anser att andra kör för sakta som har erfarenhet av att medtrafikanterna panikbromsar... Kanske det är ditt beteende i trafiken som orsakar paniken ts? Dessutom är inte hastighetsbegränsningen angiven hastighet utan högsta tillåtna hastighet. Hastigheten ska alltså högst vara den angivna men alltid anpassad efter väder, trafikmängd, förarens förmåga etc. Att man inte får köra för sakta innebär bara att man inte får köra i 30 på motorväg i princip, stor skillnad mot det du irriterar dig på ts.

  • Sephrenia89
    SannaK skrev 2013-07-31 16:28:47 följande:
    Av någon märklig anledning så är det bara personer som anser att andra kör för sakta som har erfarenhet av att medtrafikanterna panikbromsar... Kanske det är ditt beteende i trafiken som orsakar paniken ts? Dessutom är inte hastighetsbegränsningen angiven hastighet utan högsta tillåtna hastighet. Hastigheten ska alltså högst vara den angivna men alltid anpassad efter väder, trafikmängd, förarens förmåga etc. Att man inte får köra för sakta innebär bara att man inte får köra i 30 på motorväg i princip, stor skillnad mot det du irriterar dig på ts.



    Så om någon panikbromsar mitt i en korsning där jag står och väntar vid ett rödljus och ser allt från sidan... då är jag den orsakade faktorn? Nästan alla panik bromsningar jag vart med om så har den som kör i 70-80 på 90väg som jag ligger bakom i tre sekundera regeln då den är skit viktig för mig panik bromsar och vi är HELT ensamma på vägen och inget djur syns till, är det mitt beteende orsaken?

    Trampade jag dig på tårna?

    Jag tillhör gruppen som kör lagligt och helst inom angivna max farten då vädret tillåter, om jag vart den som ligger 110 på 70-90 hade jag mer förstått din irritation över mig.
Svar på tråden Varför kör ni så inåt h*****e sakta?