• Pommac

Shape Up

Jag har kört shapeup lite fram och tiilbaka men inte riktigt orkat hålla i. Men nu jäklar ska det bli förändring. Jag börjar i morgon och får äta 1445 kcal om dagen. Det bökiga är att skriva upp allt man stoppar i sig. Men det tar egentligen inte så lång tid. Har gjort detta en gång tidigare så jag vet att det funkar! Då gjorde jag en resa på ungefär 15 kg. Nu behöver jag göra samma resa igen fast på 18 kg. 

Vad käkar ni till frukost och hur lägger ni upp dagen med era kcal? Äter ni mer på morgonen eller försöker ni jämna ut och äta ungefär lika mycket? 

• Pommac

Glömde säga att förra gången jag kämpade så tog jag en promenad på ca en timme innan frukost och sedan åt jag en sked riven ingefär med citron (som jag förvarade i kylen) också precis innan frukost. Min frukost då bestod mest av hårdbröd med hummus eller fetaost. Nu kör jag mer på yoghurt och fröknäcke som jag bakar själv. 
    Kommer dock inte hinna gå en timme innan frukost vilket är synd då jag har ett annat jobb nu som innebär att jag skujlle måsta kliva upp mitt i natten om jag skulle hinna med en promenad innan frukost.  

• Pommac
    Nany skrev 2013-08-24 23:02:42 följande:
    Ökar ingefäran o citron fett förbränningen? Använde du färsk ingefära?

Ja, för att öka ämnesomsättningeningen. Men ingefära är bra mot allt möjligt! (sv.m.wikipedia.org/wiki/Ingefära) Testa några veckor. Det är inte så gott men stoppa in i munnen och svälj ned med vatten funkar för mig. Riv ingefära på den finaste delen och lägg sedan i ett glas. Pressa över citron och förvara i kylen. Ta en tesked varje morgon innan frukost. :)
  • Pommac

Glöm inte bort att ni måste äta minst 1200 kcal varje dag. Äter man mindre kan kroppen ställa in sig på svält och då sparar kroppen på allt man stoppar i sig och då går man upp i vikt. 

• Pommac
    Fridayyy skrev 2013-08-25 10:26:30 följande:

Nej, de som kör pulverdiet går ju ner i vikt och de får väl bara i sig 550 kcal. Men jag är ingen expert men jag tror inte på det...jag åt väldigt lite under några veckor pga en annan sak och gick ner flera kilo.
    Jo det är klart. Men det viktigaste är ju att hitta balansen och äta lika mycket varje dag. Det är säkert olika från person till person. Pulverdiet går väl inte att jämnföra med shape up heller. Man går ju ner mycket i början med pulverdiet men sedan är det svårare att börja äta mat igen (oftast går man upp i vikt då) Men som sagt alla är olika.
  • Pommac
    alexs mamma skrev 2013-08-25 19:24:21 följande:

Hum, ursäkta mig för att jag säger det men det verkar inte som att du är speciellt påläst och då är det dumt att påstå en massa utan att ha belägg för det.

Det är varken sant att man måste äta minst 1200kcal om dagen för att inte hamna i svältläge och heller inte att det är viktigt att det finns en balans så att man äter lika mycket varje dag. Just nu är det ju tex väldigt mycket snack om olika typer av periodiska fastor som tex 5:2 och 18:6. Där går ju upplägget ut på att man under två dagar i veckan eller undre ett visst antal timmar av dagen, inte äter några/ett visst antal kcal. Vitsen med dessa sätt att äta är ju att forskning visar att det skulle vara bra för kroppen att just tvärs emot det du säger få i sig OLIKA mängder kalorier och få en massa fördelar utöver en ev viktnedgång.

Så snälla du påstå inte en massa som kan sätta konstiga ideer i huvudet på folk... 
    Jag har inte påstått något. Jag har bara skrivit att det KAN vara så. Jag vet att den kan det för jag har själv varit med om detta. När det gäller min kropp. Det finns säkert fler som har samma. Sedan gäller det självklart inte ALLA människor och därför har jag skrivit det. För mig är det viktigt att inte äta för lite och inte för mycket. För mig är det viktigt att hitta en balans för att gå ner i vikt. Då jag tidigare har gjort det och lyckats. Det kanske inte funkar för alla. Men det funkar för mig och säkert för fler. 

Det är du som har påstått att jag har påstått konstiga ideer i huvudet på folk. Folk bestämmer väl själva hur de vill göra.  
  • Pommac
    alexs mamma skrev 2013-08-26 08:15:11 följande:
    Jag citerar det du skrev i dina två inlägg. Först uppmanat du oss att vi måste äta minst 1200kcal om dagen. Du skriver gör MAN INTE det kan kroppen ställa in sig på svält.... Det tolkat jag som att det är väldigt viktigt att man inte äter under 1200 kcal och det är inte sant. Där skriver du ingenstans att det gäller för din kropp och inte för min... I ditt andra inlägg skriver du att det viktigaste är att man äter lika mycket varje dag och hittar balansen. Du skriver att det säkert är olika från person till person och det tolkar jag som att du menar att det kan vara olika från person till person hur mycket som är balansen men att man ska äta lika mycket varje dag att det är viktigt. Du skriver heller inte här att detta gäller dig....."Glöm inte bort att ni måste äta minst 1200 kcal varje dag. Äter man mindre kan kroppen ställa in sig på svält och då sparar kroppen på allt man stoppar i sig och då går man upp i vikt. "
    Pommac skrev 2013-08-25 11:46:17 följande:
    Jo det är klart. Men det viktigaste är ju att hitta balansen och äta lika mycket varje dag. Det är säkert olika från person till person. Pulverdiet går väl inte att jämnföra med shape up heller. Man går ju ner mycket i början med pulverdiet men sedan är det svårare att börja äta mat igen (oftast går man upp i vikt då) Men som sagt alla är olika.

Jag förstår att du vill bråka så jag orkar inte lägga mer energi på dig.
  • Pommac

Min första helg närmar sig nu. Ska bli spännande att väga sig på söndag. Hur ofta väger ni er? Hur fyller man i den nya viken? Kan man göra det vecka för vecka? hittar inte där man gör det. Eller gör man det där man ändrar vikt? Jag har faktiskt känt mig ovanligt mätt denna vecka och jag har hunnit med tre långpromenader och jag hoppas det blir någon i helgen också. =)

• Pommac
    LängtansBlåaBlomma skrev 2013-08-29 19:11:27 följande:
    Profil --> Bokför vikt
    Det betyder att du bokför din vikt. Du kan bokföra vikt varje dag om du vill :) jag gör det en gång i veckan om det hänt nåt... Står jag still låter jag bli.
    Då kan du få fram en kurva när du väljer Diagram.
    Okej vad bra. Tack! =) 
  • Pommac
    LängtansBlåaBlomma skrev 2013-08-29 19:11:27 följande:
    Profil --> Bokför vikt
    Det betyder att du bokför din vikt. Du kan bokföra vikt varje dag om du vill :) jag gör det en gång i veckan om det hänt nåt... Står jag still låter jag bli.
    Då kan du få fram en kurva när du väljer Diagram.
    Okej, Vad bra tack! 
Svar på tråden Shape Up