Inlägg från: Tildalainen |Visa alla inlägg
  • Tildalainen

Shape Up

Jag är lite förvånad för nu visar plötsligt min Shape Up att jag ska äta 1202 kcal per dag istället för tidigare 1270 kcal? Beror det på att jag gått ner 5 kilo eller vad??? Ska man plötsligt få äta mindre än innan? Någon som varit med om samma? Jag har inga problem med att äta lite mindre, men undrar varför det blivit så.

• Tildalainen
    alexs mamma skrev 2013-10-31 12:14:00 följande:
    När du går ner i vikt behöver ju kroppen färre kalorier för att "dra runt hela maskineriet". Därför minskar shape up ditt dagliga kaloriintag automatiskt när du går ner i vikt. Det ska vara så och det är bara att förhålla sig där efter. Lycka till !
    Tack alex mamma, då var det som jag trodde
  • Tildalainen

Halvvägs nu, -6 kilo. 6 kilo kvar till målet alltså. Det känns både bra och lite motigt. Som att det inte kommer gå lika fort (ca 2 månader) med de sista 6 kilona. Och nu är det snart jul. Jaja... jag är på väg i alla fall och alla dagar kan inte kännas lika peppande så klart.

• Tildalainen
    Emmut skrev 2013-11-06 08:57:46 följande:
    Härligt tildalainen!! :D jag är med halvvägs och tycker det känns väldigt bra.
    Troligtvis kommer de sista kilona bli lite svårare, men det klarar du! Kämpa på! :)
    Tack!! Och bra jobbat du också Emmut!!!!
    Det är bara att hålla kvar motivationen och den finns fortfarande för min del. Har inte kommit i de där jeansen än

Visst är Shape up ett grymt bra sätt att gå ner i vikt?! Jag är bara positiv till metoden. Så lätt egentligen, och väldigt lite uppoffring. Mycket lättare än till exempel Viktväktarna, trots att principen är densamma. 
  • Tildalainen

Ingen aning om hur man ser vad som är kolhydrater. Men regeln är väl att pasta, potatis, ris, bröd, rotfrukter som morot etc, är kolhydrater? För att hård-dra det då.
    Protein är kött, ägg, fisk, kyckling etc.
    Och fett är, tja, fett

Vet inte om detta hjälpte så mycket. Jag tycker att jag över tid har lärt mig när jag registrerar maträtterna hur staplarna ändrar sig och var som innehåller mycket kolhydrater, protein och fett. 

• Tildalainen

Härligt Nany!
    Hellre en vikt man trivs med, än en som är rätt siffra på vågen, eller hur? 

• Tildalainen
    Idun skrev 2013-11-15 23:25:55 följande:
    När jag lägger in kalorier under "egna kalorier" så registreras inte kolhydrat/fett/protein procenten korrekt utan allt  registreras som fett... så en dag står det att min kost är 99% fett ..Flört 

Tycker att det är svårt att komma upp till rätt antal kalorier (1450) utan hamnar alltid under men det kanske inte gör så mycket. äter inte alla mål heller utan bara 2-3 ggr per dag men ska försöka att äta lite mer regelbundet.

I helgen ska jag dock äta fika för då firar jag födelsedag :D då är det okej tycker jag..

Den här veckan har jag gått 26 km i promenader  också. Ser dock ingen förändring på vågen alls :/ Min kropp är så trög... sambon går ner i vikt av att äta chips typ.
    Jag tror att det beror på att du äter för lite och för få gånger per dag. Om man alltid äter för lite så ställer kroppen in sig på överlevnad och bildar fett istället.

Prova en vecka att faktiskt äta 5 gånger per dag så ska du se att det händer grejer! 
  • Tildalainen
    Frutess skrev 2013-11-21 20:45:13 följande:
    Hej! Jag hoppar in här! I augusti i år tröttnade jag på att väga 3 siffrigt efter graviditeten. 103 kg stannade vågen på och de är de mesta jag vägt! Men drog ner på kcal och gick ner till 98kg sen tog de tvärstopp! Så nu (för 3 veckor se ) började jag med shape up. Idag stannade vågen på 95.2kg! Jag hoppas de fortsätter så här bra! Nackdelen är att jag fortfarande petar i mig lite kakor och godis. De försöker jag vara så ärlig jag kan i appen. Men men jag går fortfarande ner;) Men någon som vill ge lite andra bra kcal snåla måltider? Just nu är de yoghurt till frukost varje morgon:) tar tacksamt emot alla tips!
    Bra jobbat! Det är ju 8 kilo sedan augusti! Du är ju inne på helt rätt spår
    Det är inte appen du ska vara ärlig emot, det är dig själv.
    Jag petar också i mig kakor och godis och vissa dagar släpper jag hämningarna fullständigt. Tricket är väl att tillåta sig det i måttliga mängder. 
  • Tildalainen

Vissa dagar är verkligen jobbigare än andra. Just nu är jag sedan några dagar fruktansvärt sugen på godis och det är bara ren järnvilja som styr. Puh... Sedan tycker jag att när jag äter något sött så upplever jag det som JÄTTEsött - någon annan som upplever det?

• Tildalainen
    alexs mamma skrev 2013-11-23 12:59:24 följande:

Tyvärr har nyare forskning visat på att man inte alls behöver sprida ut sitt kaloriintag över hela dagen. Om man tex använder sig av fastemetoden 16:8 så har man ju bara 8 timmar på sig att äta sina kalorier jämfört med om man äter en frukost när man vaknar vid låt oss säga  7.00 och avslutar med en middag vid 19.00 (det blir 12 timmars ätfönster). Så det där med att man äter för få gånger behöver man inte fundera så mycket på längre om man inte är intresserad av att slippa blodsocker fall och hålla en jämn insulinkurva förstås som man gör vid tex lchf  och gi kost.

Det finns t.om. dem som äter hela dagens kaloriintag vid ett tillfälle och som mår toppen på det.... 

Vad gäller att äta för lite vet jag inte. Det verkar ha stor betydelse vad man äter och det är högst individuellt... Kanske ska du funder på vad du fyller dina kalorier med och testa att i en period byta ut några och se om det hjälper dig något...
    Jag förstår. Det var bara en idé eftersom du sa att det inte visade något på vågen. Jag har inga problem alls, jag går stadigt neråt 0,5 - 0,8 kilo i veckan. Och jag äter utspritt över hela dagen.
  • Tildalainen

Hejja Emmut! Jag är precis på samma linje! -7,7 kilo sedan slutet på augusti och -3,3 kilo kvar

Min app fick spader nu när jag uppdaterade den, hur tar man bort mat man lagt till?????? 

• Tildalainen

Frutess: min app funkar nu sedan jag stängde av telefonen och satte på den igen. Tips kanske?

Bra jobbat med -8 kilo!!!! 

• Tildalainen

Kom igen Nany, 6 kilo är en hel storlek på kläder, det fixar du! Delmålen har hjälpt mig, ta två kilo i taget kanske? Sätt upp en lapp med din målvikt, kanske på toa, eller vågen, för att inspireras. Du vet att appen funkar, du fixar det!

• Tildalainen

Tjohoo, -1,2 kilo från förra veckan! Och jag som tycker att det har stått så stilla de senaste veckorna, nu jäklar hände det något -8,8 kilo totalt sedan 1 september, knappt 3 kilo kvar till målvikten.

I love Shape up.

Välkommen Zezzan! Just nu får jag äta 1166 kcal om dagen.

• Tildalainen

Jag har ingen teori om det annat än att jag sällan hamnar under 1200 kcal per dag ändå. Det är för att jag satt målet till att gå ner 0,8 kilo per vecka. Justerar jag det till det faktiska som det blivit, ca 0,5 kilo, så landar jag på minst 1200. Och ja, tränar jag så äter jag upp de kalorierna den dagen.
    Jag har ingen erfarenhet av shakes och andra metoder (annat än VV för länge sedan och det är ju samma princip egentligen) så jag kanske är fel person att svara på frågan.

• Tildalainen

Tack Zezzan!
    Jag simmar 1000 meter en gång i veckan, går en powerwalk i veckan och kör på min crosstrainer en gång i veckan. Det blir 2 timmar totalt. Måste ha variation, annars tröttnar jag. MEN de senaste veckorna har jag inte orkat crosstraina utan nöjt mig med simmet och det funkar bra ändå.

Borta är inte bra Jag vill inte vara oartig och osocial så jag äter allt som bjuds, bara mindre. En bulle istället för tre osv. En liten portion istället för två stora.

• Tildalainen

Suck... detta med julgodis är ett aber för mig Och det värsta är att jag får dåligt samvete när jag glatt lassar i mig! Önskar att jag kunde njuta utan samvete denna perioden och ta tag i resten efter jul. *snyft*

• Tildalainen

Jaha, då är man inne i julträsket. Frågan är hur man ska tänka med all julmat och godis som flödar överallt.
    Ska man ta en viktuppgång för att sedan skärpa till sig efter jul? Hur resonerar ni?

Svar på tråden Shape Up