• Anonym (aj)

Behöver man ha sjukintyg om man sjukskriver sig på semestern?

Jag har haft grym Ischias sen i torsdags  ( startade en tråd om vilka läkemedel som hjälper mot  smärtan bäst)och i kände i lördags att " nää min semester går åt skogen" då jag inte kan göra någonting. Vandrar omkring natt som dag som en jäkla zombie och vet inte om jag ska stå eller ligga  och  kan inte njuta ett dugg av det fina vädret. Jag ringde till jobbet på lördagen och sjukskrev mig resten av sista sem veckan.Det blev fem dagar. Nu undrar jag om man måste ha läkarintyg från första dagen? Jag var hos läkaren i  mån och kan säkert få intyg från den dagen isf. Men behöver man det enligt lag? Jobbar i kommunen. En arbetskamrat trodde nämligen detta?
    Nån som vet??

• Svar på tråden Behöver man ha sjukintyg om man sjukskriver sig på semestern?
  • Anonym (Kom)

I min kommun krävs läkarintyg från första dagen, om man vill byta semesterdagar mot sjukskrivning.

• Papricorn
    Mörksuggan skrev 2013-07-31 20:51:36 följande:
    Fast nu pratade vi ju om dagar utan sjukintyg. Jag skulle ju teoretiskt sett kunna sjukskriva mig för lite huvdvärk även när jag inte har semester. Vilket då ger mig extra ledigt.

Om man nu vill fuska sig till extra ledigt så kan man antingen då sjukskriva sig en vecka under semestern och ta ut denna senare under t.ex hösten. Eller så sjukskriver jag mig den veckan ändå. Utan att ha sjukskrivit mig på semestern.

Ja det kan du, men risken är större att du inte gör det. Det ÄR lättare att fuska. Därför ser reglerna ut som de gör.

Vissa företag kräcer intyg från allra första sjukdagen jämt.
  • Papricorn
    Queenie70 skrev 2013-07-31 20:42:36 följande:
    Det är väl alldeles självklart att man inte ska använda senesterdagar till att vara sjuk. Senestern är en lagstadgad rätt man har för återhämtning och rekreation.

Har du lite huvudvärk för att du druckit dåligt en varm dag ska du alltså kunna sjukanmäla dig och spara en semesterdag?

Knappast!
  • Anonym (petitesser)
    Papricorn skrev 2013-07-31 21:07:38 följande:

Har du lite huvudvärk för att du druckit dåligt en varm dag ska du alltså kunna sjukanmäla dig och spara en semesterdag?
    Knappast!
    Det finns säkert jättemånga som byter bort en semesterdag mot en karensdag. eller inte...
  • Queenie70
    Papricorn skrev 2013-07-31 21:07:38 följande:

Knappast!

Nej då dricker jag vatten för att slippa ha ont i huvudet. Men om jag har så ont i huvudet att jag inte kan nyttja min lagstadgade rätt till semester så har jag också lagstadgad rätt att vara sjukskriven så det så. Rena dumheter av att företag att utnyttja vårt sjukvårdssytem till att skriva onödiga sjukintyg. Alldeles gräsligt. Du talar om fusk. Jag pratar om när man verkligen är sjuk under sin semester och ej kan nyttja semestern på det sätt som den är avsedd till. Även om det endast handlar om en dag eller två. Glöm inte heller att det är karensdag även om man blir sjuk på semestern. Tycker du verkligen att det är rimligt att man ska belasta sjukvården för att få ett sjukintyg om man har feber och förkylning under 4 semesterdagar?
  • Papricorn
    Queenie70 skrev 2013-07-31 21:15:09 följande:
    Nej då dricker jag vatten för att slippa ha ont i huvudet. Men om jag har så ont i huvudet att jag inte kan nyttja min lagstadgade rätt till semester så har jag också lagstadgad rätt att vara sjukskriven så det så. Rena dumheter av att företag att utnyttja vårt sjukvårdssytem till att skriva onödiga sjukintyg. Alldeles gräsligt. Du talar om fusk. Jag pratar om när man verkligen är sjuk under sin semester och ej kan nyttja semestern på det sätt som den är avsedd till. Även om det endast handlar om en dag eller två. Glöm inte heller att det är karensdag även om man blir sjuk på semestern. Tycker du verkligen att det är rimligt att man ska belasta sjukvården för att få ett sjukintyg om man har feber och förkylning under 4 semesterdagar?

Ja, ett besök hos husläkaren tar 10 minuter. Så jävla svårt kan det väl inte vara?

Det är knappast en stor bov i sjukvårdsbelastningen!
  • Papricorn
    Queenie70 skrev 2013-07-31 21:15:09 följande:

Sen vet jag inte om du missförstått något. Det är inte jag som hittat på systemet, jag berättar bara hur det fungerar.

Och majoriteten här verkat ha arbetsgivare som följer samma princip.

Vill du dividera om grunderna till varför det ser ut som det gör får du nog vända dig till facket, de vet säkert när detta infördes.
  • Queenie70
    Papricorn skrev 2013-07-31 21:18:21 följande:
    Ja, ett besök hos husläkaren tar 10 minuter. Så jävla svårt kan det väl inte vara?

Det är knappast en stor bov i sjukvårdsbelastningen!

10 minuter? Nja.. Du ska boka tid hos en mottagningssköterska, du ska anmäla dig och skriva in dig hos en receptionist, sen ska du in på

Läkarbesöket som kanske tar dessa 10 minuter som du yrar om, och han ska skriva ditt intyg. Allt det där kostar kan jag informera om, och som synes i tråden verkar det vara många företag som har denna vidriga policy. Du tar upp plats från folk som antagligen har större skäl att besöka vc än att få ett intyg. Du kanske behöver transportera dig till vc på allmäna komunikationer och under tiden exponera en mängd människor för din smitta, och sist men inte minst så blir du själv i onödan utsatt för allt dett omak när du egentligen borde ligga hemma och kurera dig. Sammanfattningsvis anser jag att företag med denna policy är inhumana och ej tar sitt samhällsansvar. Landstingen borde fakturera arbetsgivare som kräver intyg från och med först sjukdag. Helt obegripligt att detta kan vara lagligt annat än i alldeles särskilda fall, där man har starka indikationer på att en arbetstagare missbrukat sjukskrivningen, och då ska det vara efter att facket godkännt en sådan åtgärd.
  • Queenie70
    Papricorn skrev 2013-07-31 21:23:34 följande:
    Sen vet jag inte om du missförstått något. Det är inte jag som hittat på systemet, jag berättar bara hur det fungerar.

Och majoriteten här verkat ha arbetsgivare som följer samma princip.

Vill du dividera om grunderna till varför det ser ut som det gör får du nog vända dig till facket, de vet säkert när detta infördes.

Jag tror inte du uppfunnit systemet. Jag debatterar med dig pga att du försvarar systemet.
  • Mörksuggan
    Papricorn skrev 2013-07-31 21:04:59 följande:

Ja det kan du, men risken är större att du inte gör det. Det ÄR lättare att fuska. Därför ser reglerna ut som de gör.
    Vissa företag kräcer intyg från allra första sjukdagen jämt.
    Okej. Då tror vi olika. Jag tror att är du typen som sjukskriver dig utan att vara sjuk så gör du det oavsett om du har semester eller inte.
    En lögn kan färdas halvvägs runt jorden medan sanningen fortfarande håller på att ta på sig skorna.
Svar på tråden Behöver man ha sjukintyg om man sjukskriver sig på semestern?