• Anonym (aj)

Behöver man ha sjukintyg om man sjukskriver sig på semestern?

Jag har haft grym Ischias sen i torsdags  ( startade en tråd om vilka läkemedel som hjälper mot  smärtan bäst)och i kände i lördags att " nää min semester går åt skogen" då jag inte kan göra någonting. Vandrar omkring natt som dag som en jäkla zombie och vet inte om jag ska stå eller ligga  och  kan inte njuta ett dugg av det fina vädret. Jag ringde till jobbet på lördagen och sjukskrev mig resten av sista sem veckan.Det blev fem dagar. Nu undrar jag om man måste ha läkarintyg från första dagen? Jag var hos läkaren i  mån och kan säkert få intyg från den dagen isf. Men behöver man det enligt lag? Jobbar i kommunen. En arbetskamrat trodde nämligen detta?
    Nån som vet??

• Svar på tråden Behöver man ha sjukintyg om man sjukskriver sig på semestern?
  • Papricorn
    AnnaSthlm skrev 2013-08-01 07:51:10 följande:
    Följande gäller:

- Man måste uppvisa ett läkarintyg from 7e kalenderdagen, oavsett om man sjukskriver sig under semestern eller under arbetsveckan

- Arbetsgivaren kan begära läkarintyg from 1a dagen OM du skriftligen blivit ombedd om detta INNAN du blivit sjuk

Slutsatsen i detta fall är att du inte behöver ett sjukintyg om du varit sjuk i 6 eller färre kalenderdagar.

Nej fel!!!!!!!

De har alltid rätt att begärs intyg från första sjukdagen om det är företagets policy!

Förmodligen har det stått i det anställngsavtal man skrev på!

Jag blir så arg på folk som ger råd när de inte vet!
  • Anonym (aj)

Jag ska ringa till vik chef när hon kommit till kontoret, tror det var i em. Då får vi se hur det funkar här.  Ärligt det här är bland det värsta jag varit med om. Blir fundersam om någon verkligen skulle fortsatt semestern och förstört den genom att inte sjukskriva sig.När jag kom till läkaren sa han inget om sjukskrivning då jag var ledig de fyra första dagarna veckan därpå och trodde inte jag behövde intyg utan att jag klarade mig med min egna sjukskrivning. Får såklart ringa om det behövs.. Det handlar ju inte om att jag vill spara dagarna. Jag har såå jävla ont så om jag hade haft åtminstone nätterna att sovaGråter

• Papricorn
    Anonym (aj) skrev 2013-08-01 08:03:09 följande:
    Jag ska ringa till vik chef när hon kommit till kontoret, tror det var i em. Då får vi se hur det funkar här.  Ärligt det här är bland det värsta jag varit med om. Blir fundersam om någon verkligen skulle fortsatt semestern och förstört den genom att inte sjukskriva sig.När jag kom till läkaren sa han inget om sjukskrivning då jag var ledig de fyra första dagarna veckan därpå och trodde inte jag behövde intyg utan att jag klarade mig med min egna sjukskrivning. Får såklart ringa om det behövs.. Det handlar ju inte om att jag vill spara dagarna. Jag har såå jävla ont så om jag hade haft åtminstone nätterna att sova

Det är nog ingen här som tvivlar på dig.
  • missan75

Det bästa är väl att ringa din chef och fråga. Givetvis ska man sjukskriva sig om man är sjuk, jag råkade ut för ett benbrott någon vecka in på semestern och jag skulle aldrig överväga att låta mina semesterdagar gå i spillo. Jag kan ju inte göra typiska semestersaker alls. :/

• Mörksuggan
    Papricorn skrev 2013-08-01 07:56:01 följande:

Nej fel!!!!!!!
    De har alltid rätt att begärs intyg från första sjukdagen om det är företagets policy!
    Förmodligen har det stått i det anställngsavtal man skrev på!

Jag blir så arg på folk som ger råd när de inte vet!
    Ja och då har man ju blivit skriftligt ombedd att göra det innan...
    En lögn kan färdas halvvägs runt jorden medan sanningen fortfarande håller på att ta på sig skorna.
  • Anonym (aj)

Har pratat med Vik chefen. Jag behöver inget intyg innan 8:e sjukdagen. Jag jobbar inom kommunen.

• The a

Blir man sjuk på semester ska man ha sjukintyg från första dagen. Blir man sjuk i övrigt är det samma regel som gäller på ens arbetsplats, oftast sjukintyg efter 7 dagen. Ibland efter första dagen.

• Anonym (aj)
    The a skrev 2013-08-01 12:55:09 följande:
    Blir man sjuk på semester ska man ha sjukintyg från första dagen. Blir man sjuk i övrigt är det samma regel som gäller på ens arbetsplats, oftast sjukintyg efter 7 dagen. Ibland efter första dagen.

Det är olika då för som jag skrev innan dig så behövde jag inte ha sjukintyg!
  • The a

TS. blir man sjukskriven på semester ska man visa sjukintyg. Men sedan kan alla arbetsgivare välja att se mellan fingrarna.

• Anonym (aj)
    The a skrev 2013-08-01 13:21:19 följande:
    TS. blir man sjukskriven på semester ska man visa sjukintyg. Men sedan kan alla arbetsgivare välja att se mellan fingrarna.
    Ok då hade jag väl en schysst vik chef då som litar på mig...
  • Queenie70
    The a skrev 2013-08-01 13:21:19 följande:

Arbetsgivaren väljer väl själv om de ska begära sjuk intyg från första dagen. Hos oss behöver vi det som sagt inte.
  • Anonym (aj)
    The a skrev 2013-08-01 12:55:09 följande:

http://arbetsrattsjouren.nu/2009/08/vad-galler-om-jag-blir-sjuk-under-semestern.html

Vart står det att man måste ha sjukintyg från första dagen. Tror du får ge dig nu när även Queenie har det så....
  • The a

TS, det står i första stycket och gäller om man vill bryta sin semester..

• Anonym (aj)

Men va?? vart står det? Måste va blindObestämd

• Queenie70
    The a skrev 2013-08-01 14:08:54 följande:
    TS, det står i första stycket och gäller om man vill bryta sin semester..

Nej, det står att man måste kontakta sin arbetsgivaren inte att man måste ha sjuk intyg från läkare.
  • Anonym (sjukskrivning ok)

Har ej läst trådarna, endast ditt inlägg. Och jag är sjukskriven just nu, har egentligen semester men min läkare sa att den får vänta för nu hade jag inte kunnat jobba i vilket fall. Det är inte fusk, det är fakta. Så ring en läkare och be om sjukskrivning om du inte kan jobba! Krya på dig!

• bds

Sjuka inte dig den veckan under semester.

Sjuka dig istället första veckan som du skulle börjat jobba. Därmed får du en extra ledig vecka, och utan något krav på sjukintyg från första dagen...

Svar på tråden Behöver man ha sjukintyg om man sjukskriver sig på semestern?