• Anonym (:()

Jag kan inte säga hennes namn! Namnångest!

Vår dotter är 5 månader! Vi har haft problem med namn. Precis alla namn vi tycker är fina är upptagna av vänner, släkt och bekanta! ! Men jag trodde inte att det skulle bli så här illa. Vi har haft två namnförslag. Och jag tänkte väl att det bara var att ta något av dom! Men när hon föddes börja jag tveka! Det kändes som att vi hade dessa namn bara för att de andra var upptagna, att vi inte skulle välja dom annars.. Veckorna gick och snart var vi tvungna att bestämma oss. Min sambo gillade båda men jag tyckte inget namn kändes bra, inget annat heller. Eftersom jag inte kunde välja mellan dessa valde min sambo ett namn. Efter månader av tvivel hade vi skickat in hennes namn. Ett fint namn, verkligen. Men inget som jag kanske hade valt om alla fina ( speciellt ett av namnen) inte hade varit upptagna.. Dagen efter att papperna var inskickade fick jag (och har haft det sen dess) ångest och jag har inte kallat henne för namnet än. Jag känner mig ledsen och snuvad! När jag väl fick en dotter kunde jag inte ta ett namn som känns 100! När andra säger hennes namn känns det bara konstigt och jag blir ledsen. Vet inte varför jag känner så här eftersom jag faktiskt inte kan komma med ett bättre förslag. Vad göra? Kan hon växa in i namnet? Jag har berättat hur jag känner för sambon ( inte för någon annan) och han tycker att jag är löjlig nu när vi äntligen skickat in namnet, nu när alla äntligen slutat tjata om vad hon heter!

• Svar på tråden Jag kan inte säga hennes namn! Namnångest!
  • Duckan

Finns de som ändrar sig efter lång tid. Tycker att du/ni ska överväga att byta till ett av de namnen du verkligen vill ha. Vad gör man om andra hunnit före, ingenting. De äger inte rätten till namnet.

• Anonym (Vande mig)

Vi hade kommit överens om ett namn innan. När dottern föddes fick hon därför per automatik heta detta. Jag kände det första halvåret att det nog inte var helt rätt på henne och hade också lite svårt att säga hennes namn. Bestämde mig dock för att det ju är ett fint namn som hon inte tar skada av och att jag helt enkelt fick ta och komma över det. Idag känns hennes namn självklart och jag är glad över att vi behöll hennes namn. Vet dock att det finns de som ändrat namn på barnet för att det inte känns rätt men då måste du ju komma överens med din sambo.

• Anna74a

Jag tycker inte att du ska bry dig om att andra barn har fått samma namn som du hade tänkt dig.
    Det måste man väl få välja fritt!

• Anonym (ketut)

ts, du har kanske en förlossningsdepression! jag tycker du ska boka tid till en psykolog, han/hon kan säkerligen hjälpa dig med den psykiska spärren du verkar ha. lycka till!

• Tittij

Om du har en vän eller familjemedlem som är lite äldre som heter samma så hade jag tagit namnet iallafall. De allra flesta blir nog mest glada och stolta.

Om däremot ett syskon nyligen fått barn så hade jag inte tagit exakt samma namn.

Vilket namn vill du helst ha och vem heter så? 
    Tänk på att vänner kommer och går. Om du väljer ett namn du inte vill ha och du om 3 år upptäcker att du och vännen glidit isär och aldrig umgås längre, skulle du ångra dig då eller tror du att du vid det laget vant dig vid dotterns namn?

Tack för era åsikter! Någon fl depression tycker jag inte att jag har! Eller kan man ha det för att man har svårt med namn och att alla fina namn är upptagna?? Hur som.. Mitt favorit namn tillhör en bekant ( fd nära vän) ! Jag valde bort det då vi umgicks ibland men nu sen två år tillbaka ses vi knappt och jag tänker på detta namn! Jag förknippar inte namnet med direkt hennes barns namn eftersom vi inte sätts så mycket! Men jag vet att väljer jag det så blir hon riktigt sur och då kommer vi inte att ses alls! Dom två namn vi valde emellan är fina men enligt mig har det inte klickat! Jag känner inte "åå det är hon"

• AgnesLucia

Men det låter ju inte ens som att ditt favoritnamn är "upptaget". En bekants barn har det namnet men ni umgås knappt? Alltså inget problem. Vill din sambo ha det namnet? 

• Duckan

Byt namn! Är hon en vän förstår hon att detta namn inte var det du ville ha och att barnen kan heta samma sak.

AgnesLucia skrev 2013-08-01 17:34:50 följande:
    Men det låter ju inte ens som att ditt favoritnamn är "upptaget". En bekants barn har det namnet men ni umgås knappt? Alltså inget problem. Vill din sambo ha det namnet? 

Jag vet men det är bara det att hon tycker att vi är vänner! Hon är nöjd med att ses 1 gång varannan/ var tredje månad, dra i väg ett sms ibland och små prata vid affären! Förr kunde vi prata om det mesta men nu är det så ytligt då jag faktiskt inte kan lära känna henne igen på så korta stunder! Jag försöker inte ta mer kontakt heller då det ALLTID kommer något emellan. Men som sagt hon tycker att vi är vänner och verkar börja sig så medans jag inte tycker att jag känner henne .. Min sambo har andrig träffat hennes barn men han snulle tycka det var "pinnsamt"! annars tror jag att han kan tänka sig byta namn, om jag verkligen ville det! Men han tycker att jag även krånglar få han har 20 flicknamn han gillar! Han kan välja ett bara det är någorlunda fint ;)
  • Carolina01

Byt till namnet ni verkligen vill ha, barnet ska ju bära namnet resten av sitt liv! Du får väl förklara läget för din vän/famuljemedlem som redan har tagit namnet, dom förstår säkert:)!

• Anonym (8mån)

Min son är nu 8 månader och jag ångrar Hans namn. Eller de var mer min make som valde för jag likt du kunde inte bestämma mig. Inget vi pratat om fastnade 100 på mig. Vi tog detta och de är som du säger om din flicka ett jättefint namn. Men jag kan ändå inte med de. Själva uppdelningen och uttalet klingar så konstigt. Namnet flyter inte helt utan hackas upp. Dessutom nu när han har en mer personlighet så har jag de namnet som verkligen skulle passa honom. Men med en son på 8 månader byter man ju inte namn. Så jag hoppas de blir bättre. Men ärligt så blir de sämre för varje gång någon säger de.

• madieh

Vad gör det om nån annan har namnet du vill ge ditt barn? Om bebisen i min mage är en flicka så ska vi döpa henne efter min pappas faster :) Jag tycker inte att man ska haka upp sig på att nån annan "hann före" :)

Välj det namnet som du/ni vill ha och strunta i vilka andra som råkar ha samma namn :)
    Skulle nån döpa sitt barn till samma namn som mig skulle jag bara bli glad.

• Anonym (Samma sits)

Hur gick det för dig ts? Jag sitter tyvärr i samma sits som du 

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (Samma sits) skrev 2023-01-17 08:43:01 följande:

Hur gick det för dig ts? Jag sitter tyvärr i samma sits som du 

Namn kan inte "vara upptagna" så välj ett namn ni gillar oavsett om ni känner någon annan som också har det namnet eller inte. 
  • Anonym

Namnen var "upptagna"?
    Du vet att det inte var en travhäst du födde, väl?
    På människor är namn liksom inte någonting som inte går att återanvända.

Jag är helt övertygad om att t ex någon Eva Svensson inte håller på med evighetsprojketet att stämma sina namnar. (Eller ... Vid närmare eftertanke är jag nog faktiskt inte det, då ett dagmamme-klimakteriekrull med det namnet mycket väl skulle kunna göra en sån sak, men du fattar nog poängen).

Svar på tråden Jag kan inte säga hennes namn! Namnångest!