• Lizzt

Färga håret blont

Hejsan ! Jag har försökt att färga mitt hår blont flera gånger (i mitt liv) Just nu har jag brunt hår . Men varje gång jag försöker så blir mitt hår som tuggummi av någon konstig anledning och dessutom så blir de ibland orange ... Nu har jag nästan tänkt att gå till en frisör men vågar inte riktigt eftersom de alltid blir så där ... Är de jag som gör fel ? Eller tror ni att de blir bättre om jag går till en frisör ?

• Svar på tråden Färga håret blont
  • Mineralvatten
    Cecilialia skrev 2013-08-04 01:03:09 följande:
    Jag gick från mörkrött till askblondt på några dagar. Allt handlar om HUR du blonderar det och vilken kvalitet ditt hår har. Tuggummi-känslan i håret beror på att du blekt bort mycket pigment.

Att man "alltid borde gå till frisör" som vissa säger är fel. Du kan göra samma jobb hemma, ibland t.om. bättre, och mycket billigare. :)
    Frisörer gör ofta ett bra jobb, men inte alltid som du själv vill ha det. Och till ett högt pris, räkna med 1-2000 om du ska bleka.

Jag tycker du ska bleka hemma, men som jag själv var - väldigt försiktig. Läs på noga, ha ordentligt med hårinpackning hemma och gärna en flaska med Maroccoan Oil!

Jag blekte två gånger första dagen. Slutresultatet blev gult. Jag körde med silverschampoo och en hårinpackning med anti-yellow effekt som kommer med när du köper blondering från Schwarzkopf Poly Blonde L101 (finns på coop.) sen massa hårinpackning under natten (plastpåse över håret haha). När ditt hår har vilat några dagar kan du fortsätta tona. Men det bästa är att använda en färgbomb istället! Ta Revlon Nutri Color Creme, köp denna innan du bleker så du har detta förberett hemma! Välj en ljus nyans, fråga frisören! det funkade super på mitt hår och jag är jättenöjd med min färg nu.
    och även revlon är djurtestat....
  • LillGris
    Mineralvatten skrev 2013-08-04 11:23:06 följande:
    jag tycker inta att man ska göra reklam för djurtestade produkter! de enda hårfärgerna och blekning som inte är djurtestat är från mood, och de enda som jag vet om som inte testar på djur inom schampo och balsam är barnängen och gunry. men vill man använda djurtestade produkter så får de stå för en själv, jag själv har inte samvete för det.

Men nu frågade ju ts efter tips på saker som fungerar, och de produkterna fungerar - sedan får ju ts ta ställning till om hon vill använda djurtestade produkter eller ej.
  • KramKalas
    NikitaS skrev 2013-08-04 09:31:47 följande:
    Mineralvatten: Man kan visst färga håret blont. Det finns något som heter ljusfärg som är mycket skonsammare för håret än blekning. Dock kan jag inte svara på om det funkar på någon som inte är någorlunda ljus i grunden. Men det är iallafall det min frisör använder på mig.

Jag har även hört att många frisörer inte erbjuder ljusfärg eftersom det är en svår teknik. Men jag ville bara upplysa om att man KAN färga håret blont.

Man kan ljusarefärga ja men bara på hår som är naturligt, alltså inte färgat sedan tidigare /frisör
  • Nenne666

Det är lite av en konst att bleka sitt hår själv . Men det är inte värre än att det går att fixa om man misslyckas . Jag har hållit på med detta i många herrans år och det har gått smärtfritt vissa ggr till att bli orange andra. Blir det orange/gul så har jag balsam i torrt hår , sover i det på nätterna. Jag använder också silverschampo efter kanske två vanliga tvättar. Det brukar bli helt bra efter 1-2 veckor. Jag har använt allt från slingmedel som jag köpt trippla uppsättningar till vanlig blekning. Schwarzkorps och Mood har jag för mig att jag gillar... Lite olika varje gång det där. Men använd balsam i torrt hår så ofta du kan, jag tycker att det gula försvinner sen är det mjukt och skonsamt för håret .

• Mineralvatten
    LillGris skrev 2013-08-04 11:27:56 följande:

Men nu frågade ju ts efter tips på saker som fungerar, och de produkterna fungerar - sedan får ju ts ta ställning till om hon vill använda djurtestade produkter eller ej.
    jo det är sant, men de flesta vet inte om att alla produkter utom gunry, barnängen, weleda osv är djurtestat.
    eller så kanske de inte vill kolla upp det?

jaja det är en diskussion för en annan tråd =), tycker bara att man ska vara medveten om man väljer djurtestade produkter att de är just djurtestade. en liten parantes bara är att det inom eu är förbjudet att testa på djur, men företag som tidigare gjort det kan få dispens.
  • LillGris

Vad jag har lärt mig (learning by doing) är att man aldrig ska bleka håret och tro att det blir snyggt. Man ska alltid lägga i en blond toning som sista grej. Är håret gult/orange är askblonda färger toppen.

• LillGris
    Mineralvatten skrev 2013-08-04 11:39:31 följande:
    jo det är sant, men de flesta vet inte om att alla produkter utom gunry, barnängen, weleda osv är djurtestat.

eller så kanske de inte vill kolla upp det?

jaja det är en diskussion för en annan tråd =), tycker bara att man ska vara medveten om man väljer djurtestade produkter att de är just djurtestade. en liten parantes bara är att det inom eu är förbjudet att testa på djur, men företag som tidigare gjort det kan få dispens.

Det är sant! Tyvärr är det väl så att kollar man inte upp om det är djurtestat så bryr man sig inte om det är det eller ej.. Det är därför jag gillar manic panics toningar, de är helt veganska. Jag vet dock inte om deras blekmedel är djurtestat, men det vore ju konstigt eftersom de satsat hårt på sina djurvänliga produkter. HELT ot så önskar jag att body shop skulle börja med hårfärger..
  • Mineralvatten
    LillGris skrev 2013-08-04 11:42:40 följande:

Det är sant! Tyvärr är det väl så att kollar man inte upp om det är djurtestat så bryr man sig inte om det är det eller ej.. Det är därför jag gillar manic panics toningar, de är helt veganska. Jag vet dock inte om deras blekmedel är djurtestat, men det vore ju konstigt eftersom de satsat hårt på sina djurvänliga produkter. HELT ot så önskar jag att body shop skulle börja med hårfärger..
    ja det borde dom =.
    Jag tonar hos friösren, ska faktiskt göra det imorgon, tona och klippa.
    jag är väldigt duktig, ekonomisk osv på alling annat så någon ting kan man väl få unna sig ;)
    gör mina naglar själv (dock inte med gele/akryl osv), är aldrig ute och festar, undviker att fika ute eftersom det är så dyrt osv osv osv.
    så någonting ska man väl få göra som är bara till för att unna sig tkr jag haha.
  • LillGris
    Mineralvatten skrev 2013-08-04 11:45:21 följande:
    ja det borde dom =.

Jag tonar hos friösren, ska faktiskt göra det imorgon, tona och klippa.

jag är väldigt duktig, ekonomisk osv på alling annat så någon ting kan man väl få unna sig ;)

gör mina naglar själv (dock inte med gele/akryl osv), är aldrig ute och festar, undviker att fika ute eftersom det är så dyrt osv osv osv.

så någonting ska man väl få göra som är bara till för att unna sig tkr jag haha.

Helt sant! Jag fixar håret hemma men unnar mig massage en gång i månaden ;)
  • Mineralvatten
    LillGris skrev 2013-08-04 11:51:03 följande:

Helt sant! Jag fixar håret hemma men unnar mig massage en gång i månaden ;)
    massage får jag av mannen om jag ber riktigt snällt hihi.
    nej men alla har väl något man verkligen vill unna sig. jag är student så jag har ganska ont om pengar.

• Cecilialia
    Mineralvatten skrev 2013-08-04 11:25:10 följande:
    och även revlon är djurtestat....
    Okej, då vet jag det Mineralvatten.

Men nu bad Ts om tips, och jag gav henne mina bästa råd. Hade hon bett om smakråd för tillexempel klädaffär, så hade jag gett henne mina favoritaffärer, sen hur de tillverkar sina kläder och hur man som kund ställer sig till det är upp till var och en. 
  • Mineralvatten
    Cecilialia skrev 2013-08-04 14:32:47 följande:
    Okej, då vet jag det Mineralvatten.

Men nu bad Ts om tips, och jag gav henne mina bästa råd. Hade hon bett om smakråd för tillexempel klädaffär, så hade jag gett henne mina favoritaffärer, sen hur de tillverkar sina kläder och hur man som kund ställer sig till det är upp till var och en. 
    fast alla gör inte det, och jag är sådan människa som tror att ingen vill använda djurtestade produkter egentligen men att de är för lata för att kolla upp.
Svar på tråden Färga håret blont