• Anonym (fundersam)

Semester = dricka vin/drinkar/öl varje dag?

Jag undrar hur det som har barn tänker när det anser att "nu har jag semester så därför får man dricka varje dag". Det är mängder med bag in box viner m.m och förstörda barn som får se halv berusade föräldrar.

I alla sammahng idag ska det drickas känns det som. När man ska fira födelsedagar oavsett om de är ens egna eller barnens. På julafton som jag anser är barnens dag och även på påsken.

Och visst, ja ja. Du klarar av att dricka med måtta men vad tycker dina barn? Hur agerar alla andra i sällskapet. Har inte hört ett enda barn som uppskattar när vuxna ens blir lulliga. Man behöver inte var alkis för att barnen ska tycka att det blir obehagligt. Hur ser ni på saken?

• Svar på tråden Semester = dricka vin/drinkar/öl varje dag?
  • nozpa

Finns nog 200 trådar om detta ämne. Kolla i dom så får du bra svar på hur folk ser på det.

• pockemon
    nozpa skrev 2013-08-02 22:20:25 följande:
    Finns nog 200 trådar om detta ämne. Kolla i dom så får du bra svar på hur folk ser på det.
  • Lena

Mina barn har aldrig reagerat negativt. Idag delade vi sex vuxna på tre flaskor, ingen blev märkbart påverkad.

• Fantasilös

Jag fattar faktiskt inte alls varför man ska dricka när man är runt barn. Visst om man tar en öl/ cider till maten någon gång ibland. Men dricka varje dag bara för att man har semester känns inte rätt.

• Lena

Vi har druckit de flesta av dagarna på semestern men är vi inte bortbjudna eller har gäster räcker en flaska vin nästan en vecka.

• Mineralvatten
    Anonym (fundersam) skrev 2013-08-02 22:19:13 följande:
    Jag undrar hur det som har barn tänker när det anser att "nu har jag semester så därför får man dricka varje dag". Det är mängder med bag in box viner m.m och förstörda barn som får se halv berusade föräldrar.

I alla sammahng idag ska det drickas känns det som. När man ska fira födelsedagar oavsett om de är ens egna eller barnens. På julafton som jag anser är barnens dag och även på påsken.

Och visst, ja ja. Du klarar av att dricka med måtta men vad tycker dina barn? Hur agerar alla andra i sällskapet. Har inte hört ett enda barn som uppskattar när vuxna ens blir lulliga. Man behöver inte var alkis för att barnen ska tycka att det blir obehagligt. Hur ser ni på saken?

för mig innebär semester mer träning, lata dagar i soffan framför filmer och ute i solen på tomten.
    jag är dock nykterist.
  • Tinapina

Hur vet föräldrar att deras alkoholintag inte påverkar deras barn negativt? Jag ser heller inte varför alkohol "alltid" måste ha en så central roll vid diverse sammankomster. Så många som bara längtar till helgen, till semestern osv för att de äntligen ska få dricka vin. Sorgligt tycker jag!

• Lena

Jag håller helt med att det är sorgligt om folk längtar till saker bara för att få dricka alkohol.

• Mineralvatten
    Tinapina skrev 2013-08-02 22:49:53 följande:
    Hur vet föräldrar att deras alkoholintag inte påverkar deras barn negativt? Jag ser heller inte varför alkohol "alltid" måste ha en så central roll vid diverse sammankomster. Så många som bara längtar till helgen, till semestern osv för att de äntligen ska få dricka vin. Sorgligt tycker jag!
    jo visst är det. jag bor i en medelstor stad ca 50.000 invånare och tränar på ett gym nere i centrum. tyvärr ligger systemet nära där och varje gång jag går till eller från gymmet ser man tonvis med människor med händerna fulla av kassar därifrån.
    visst de kan ju som jag ha handlat alkoholfritt men många håller sin bag in box i handen eller sitt flack med öl i famnen.
  • Anonym (?)

Vi dricker ett par, tre öl när barnen sover för natten.
    Mkt trevligt och gott!

Barnen påverkas inte av det.    

Svar på tråden Semester = dricka vin/drinkar/öl varje dag?