• Anonym (fundersam)

Semester = dricka vin/drinkar/öl varje dag?

Jag undrar hur det som har barn tänker när det anser att "nu har jag semester så därför får man dricka varje dag". Det är mängder med bag in box viner m.m och förstörda barn som får se halv berusade föräldrar.

I alla sammahng idag ska det drickas känns det som. När man ska fira födelsedagar oavsett om de är ens egna eller barnens. På julafton som jag anser är barnens dag och även på påsken.

Och visst, ja ja. Du klarar av att dricka med måtta men vad tycker dina barn? Hur agerar alla andra i sällskapet. Har inte hört ett enda barn som uppskattar när vuxna ens blir lulliga. Man behöver inte var alkis för att barnen ska tycka att det blir obehagligt. Hur ser ni på saken?

• Svar på tråden Semester = dricka vin/drinkar/öl varje dag?
  • Lena

Mineralvatten: om alla handlade fyra gånger om året som vi brukar skulle systemet ändå dagligen ha 400 besökare, 40 besökare per öppen timme.

• Mineralvatten
    Lena skrev 2013-08-02 22:56:31 följande:
    Mineralvatten: om alla handlade fyra gånger om året som vi brukar skulle systemet ändå dagligen ha 400 besökare, 40 besökare per öppen timme.
    ok.

• Anonym (Vin e gott)

Jag har under semestern tagit 2 glas vin. Det är gott, oftast när barnen somnat. Satt igår och fundera på varför folk höjer på ögonbrynen vid middagarna bara för att jag alltid hellre tar vatten eller läsk..känns lite sorgligt att det är lite oacceptabelt att inte få vara helt nykter.

• Anonym (suck)

Jag har nått att säga om sådana trådar, suck SUCK SUUUUUUUCK
    Ännu en tråd om alkoholhysteri.

• Respekt

Har märkt att om man först ger barnen en ordentlig grogg så brukar det gå bra

Nej jag menar inte allvar, men orkar inte med nykterister som ser alkoholen som satans verktyg, o passar på att ta varje tillfälle att fördöma någon som en sorlig kväll vill ta en kall öl ( för att det är GOTT )

För min del så kan det lika gärna vara en lättöl som starköl, beror på vad som står i kylenSkål    

• Zuzanne

I min familj dricker vi ingen alkohol. Växte upp med alkisfarsa och aldrig att alkohol skall vara en del av våra liv. Blä.

• Respekt
    Zuzanne skrev 2013-08-03 11:34:53 följande:
    I min familj dricker vi ingen alkohol. Växte upp med alkisfarsa och aldrig att alkohol skall vara en del av våra liv. Blä.

Helt ok att ni har det så, alla har det som de passar dem.

Men att aldrig ta en öl, Blä 
  • Galliformes
    Respekt skrev 2013-08-03 11:00:48 följande:
    Har märkt att om man först ger barnen en ordentlig grogg så brukar det gå bra

Nej jag menar inte allvar, men orkar inte med nykterister som ser alkoholen som satans verktyg, o passar på att ta varje tillfälle att fördöma någon som en sorlig kväll vill ta en kall öl ( för att det är GOTT )

För min del så kan det lika gärna vara en lättöl som starköl, beror på vad som står i kylenSkål    
    Och jag blir trött på alla som ska kommentera att jag sällan dricker alkohol.Varför ska det kommenteras liksom ? Är väl knappast intressant.Jag ger tusan i alla som dricker alkohol.Skulle aldrig komma på tanken att fråga varför dom dricker.
  • Zuzanne
    Respekt skrev 2013-08-03 11:47:50 följande:
    Helt ok att ni har det så, alla har det som de passar dem. Men att aldrig ta en öl, Blä 

Åh öl drack jag senast igår. Alkoholfritt såklart! Smakar precis som öl med alkohol (inte som starköl såklart). Vi är noga med att poängtera att det är alkoholfritt. Även vin dricker vi alkoholfritt. Min sambo kan talet glas med alkohol om han blir bjuden, men inte mer. Enda alkoholen vi har i hemmet är en svindyr flaska Japansk whiskey som han fått i gåva, oöppnad såklart.
  • Majsan70

Alkohol i rimliga mängder ser jag inget som helst galet med. Smygdrickande däremot ryser jag i hela kroppen av.

Under semestern dricker vi vin nästan varje dag och nej det har inte påverkat barnen genom åren.

• Respekt
    Zuzanne skrev 2013-08-03 12:07:58 följande:

Åh öl drack jag senast igår. Alkoholfritt såklart! Smakar precis som öl med alkohol (inte som starköl såklart). Vi är noga med att poängtera att det är alkoholfritt. Även vin dricker vi alkoholfritt. Min sambo kan talet glas med alkohol om han blir bjuden, men inte mer. Enda alkoholen vi har i hemmet är en svindyr flaska Japansk whiskey som han fått i gåva, oöppnad såklart.

För min del kan det också vara en alkoholfri, det är den goda smaken man vill ha Skrattande

Tycker dock att alkoholfri smakar lite mycket vatten, men en 3,5% räcker gott o väl.

Men tycker alla ska göra som de själva vill utan att folk lägger sig i Skål ( en alkoholfri drink såklart )   
  • Respekt
    Galliformes skrev 2013-08-03 12:07:26 följande:
    Och jag blir trött på alla som ska kommentera att jag sällan dricker alkohol.Varför ska det kommenteras liksom ? Är väl knappast intressant.Jag ger tusan i alla som dricker alkohol.Skulle aldrig komma på tanken att fråga varför dom dricker.

Håller med dig till 100%
  • Zuzanne
    Respekt skrev 2013-08-03 12:13:48 följande:
    För min del kan det också vara en alkoholfri, det är den goda smaken man vill ha Tycker dock att alkoholfri smakar lite mycket vatten, men en 3,5% räcker gott o väl. Men tycker alla ska göra som de själva vill utan att folk lägger sig i  ( en alkoholfri drink såklart )   

Ja precis! Gillar smaken av öl men gillar inte alkoholen. Är dessutom väldigt känslig för alkohol, blir snurrig på en lättöl :P Ja folk skall inte lägga sig i (så länge man inte skadar någon), man gör som man vill. Det är dock lustigt att man får frågor om man inte dricker :P Fast det har ju att göra med den svenska alkoholkulturen att göra.
  • Anonym (Löjligt)

Jag tycket det här är lite löjligt. Jo jag inser att det finns de som har alkoholproblem. Men för mig är vin ett av livets njutningar. Gud så trist att äta hummer utan ett glas kallt, riktigt torrt Chablis. Eller när man tar fram den där flaskan från Bourgongne som är 15 år gammal och visar sig vara riktigt riktigt bra. Varken jag eller min man har några som helst alkohol problem eller dricker oss berusade. Det är som om jag skulle starta en tråd om alla som äter kaloririk mat på semestern. Ska vi som tränar, äter närodlat ekologiskt och nyttigt inte kunna ta en bakelse på ett fik för det finns de som är överviktiga och att då borde ingen goffa i sig princesstårta. Om du har BMI över normalviktig sluta ät fikabröd!

• dennis02

Det är klart som fan man måste dricka när det är så olidligt varmt ute! När man blivit lite full "glömmer" man den stekande hettan och "blir som folk".

Jag dricker mycket på sommaren för att jag inte står ut med värmen, bl.a. pga min panikångest. Och jag tror att det är likadant för många. Barnen klarar ju värme på ett annat sätt. För dem är sommaren kul, lek och förströelse.

Men för en vuxen med ansvar känns det gött att koppla av med en grogg eller en drink eller öl.

Missunna inte vuxna människor sin semester. Barnen klarar sig nog ändå.

De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • whybother

Ytterligare en moralkärring som ska gnälla om alkohol. Suck.

• Respekt
    dennis02 skrev 2013-08-03 12:25:30 följande:
    Det är klart som fan man måste dricka när det är så olidligt varmt ute! När man blivit lite full "glömmer" man den stekande hettan och "blir som folk".

Jag dricker mycket på sommaren för att jag inte står ut med värmen, bl.a. pga min panikångest. Och jag tror att det är likadant för många. Barnen klarar ju värme på ett annat sätt. För dem är sommaren kul, lek och förströelse.

Men för en vuxen med ansvar känns det gött att koppla av med en grogg eller en drink eller öl.

Missunna inte vuxna människor sin semester. Barnen klarar sig nog ändå.

Skål
  • Anonym (känslig orolig s)

Skål TS , vad gott med en kall öl i värmen

• Jennie med ie

Jag känner nu ingen som resonerar så. Antingen får man dricka varje dag oavsett om man har semester eller ej, eller så är det inte okej nån gång på året... Själv har jag inte druckit alkohol varje dag under semestern, däremot varje dag under den veckan vi var på resande fot. Och nej jag har inget dåligt samvete för det. Vin är gott, och ännu mer gott ljumma sommarkvällar till och efter en god grillmiddag t ex.

Svar på tråden Semester = dricka vin/drinkar/öl varje dag?