• ronjajakobsson

Jag har blivit lurad på tradera

Hej, Jag vann en auktion på tradera i torsdags en samsung galaxy s4 för 4100:- plus frakt 60:- kronor! Jag har sommarjobbat hela sommaren så jag fick min lön den här månaden  och ville så gärna ha en ny telefon, och han som ägde telefonen var så himla trevlig och skickade sitt kontonummer och sa att han ville ha sina pengar först och sen skickar han telefonen till mig, jag satt in pengarna i torsdags kväll och han fick dom igår vid halv tio tiden och då skrev jag till honom att nu har pengarna kommit in så nu får du skicka telefonen. Men jag hörde ingenting av honom något mer, Sen fick jag ett mejl att hans konto på tradera har blivit hackad så han tog bort tradera kontot. Jag ringde tradera och frågade, dom sa att han ville ta bort kontot för det är nån som har hackat hans konto, och jag ringde till polisen direkt och polisanmälde allting, Så jag skulle få post från polisen i veckan.. Nu är det bara att vänta, Jag är så himla besviken och ledsen... Jag har en fråga, får man någonsin tillbaks pengarna igen? Polisen sa att brottsofferfonden betalar annars, stämmer det? är det nån som har fått tillbaks pengarna? Jag har inte kunnat sovit nånting. Jag går i skolan och jag får inte mycket pengar i veckan,  så skulle va tacksam för svar :(

• Svar på tråden Jag har blivit lurad på tradera
  • Realista
    Anton Chigurh skrev 2013-08-03 14:17:42 följande:
    Det är inte fegt, det är sunt förnuft....
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.

Tack :)
  • ymmmi

Tyvärr så blev vi blåst på blocket på 2200:- och fet är nu i september 1 år sedan och inget händer hos polisen. Nu ska det tydligen bara vara utredning kvar som kan ta väldigt lång tid och ändå har dom kontonummer och även en adress och misstänkt person.

• Anton Chigurh
    Realista skrev 2013-08-03 14:43:37 följande:

Tack :)
    Glad........Skål
  • Realista
    Anton Chigurh skrev 2013-08-03 14:47:52 följande:
    ........

Du gjorde min dag men jag kan inte skicka så fina smilys som du var hittar man dem eller beskrivning till dem? Ta försvann du plötsligt?
  • Jasmin Karlsson

Jag blev också lurad för många år sedan på tradera. Det blev rättegång, personen blev dömd eftersom polisen kunde koppla kontonumret till personen, men personen hade inte pengar så jag har inte fått tillbaka mina pengar. Då ska det gå på ens egen (hem?)försäkring som jag inte hade...

• Leone i Västerås

Jag har svårt att tro att någons konto blivit hackat efterssom det startades en dag innan auktionen du vann lades ut. Jag tror nog mer att det är skapat enbart för bedrägeri, och efterssom du har kontonumret så är det vara att plocka fram namnet på ägaren och höra av sig dit själv. Det är värre att få påhälsning utanför dörren än att bli "hotad" med polisanmälan.

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Realista
    Leone i Västerås skrev 2013-08-03 15:35:30 följande:
    Jag har svårt att tro att någons konto blivit hackat efterssom det startades en dag innan auktionen du vann lades ut. Jag tror nog mer att det är skapat enbart för bedrägeri, och efterssom du har kontonumret så är det vara att plocka fram namnet på ägaren och höra av sig dit själv. Det är värre att få påhälsning utanför dörren än att bli "hotad" med polisanmälan.

Hur vet du när kontot skapades? Vet du vem det är?
  • Leone i Västerås

Är ju inte så svårt att kolla på Tradera.

Realista skrev 2013-08-03 15:50:16 följande:
    Hur vet du när kontot skapades? Vet du vem det är?

• Realista
    Leone i Västerås skrev 2013-08-03 15:54:26 följande:
    Är ju inte så svårt att kolla på Tradera.

Ursäkta att jag inte är så van att kolla sånt då eller fattar hur man gör men grattis att du är så smart att du vet, diplom till dig
  • SaraD

Jag blev lurad i september förra året på tradera. Där hade Någon hackat en annans konto som hade i stort sett bara positiv respons, och flera hundra. Dum som jag var litade jag på det och förde över pengarna, för att bara någon timme efter få ett mail från tradera där de uppmanade att inte slutföra affären. Jag polisanmälde och kollade upp lite.. Personens konto var ett personkonto på Nordea och därmed samma nummer som personnummer, dvs de har den troliga gärningsmannens personnummer. Jag kollade också vem det var, vad han hade för inkomst, om han hade någon bet.anm osv. För s.k målvakter har ingen inkomst och därmed får man inga pengar. Men denna person tjänade ca 300 000 kr per år och hade ingen anmärkning. Har inte hört nåt än, men fallet är inte nedlagt iaf.

Svar på tråden Jag har blivit lurad på tradera