Linfrön till tvååring?
Om jag förstått saken rätt ska man inte äta för mycket linfrön eftersom de innehåller något ämne som är giftigt. Men hur mycket är för mycket? Kan man ge en tvååring en tesked hela linfrön i gröten varje dag?
Om jag förstått saken rätt ska man inte äta för mycket linfrön eftersom de innehåller något ämne som är giftigt. Men hur mycket är för mycket? Kan man ge en tvååring en tesked hela linfrön i gröten varje dag?
Jag skulle inte ge en 2-åring hela linfrön överhuvudtaget och absolut inte en hel tesked, för kraftigt för liten mage och tarm. Möjligt vis en nypa skalade malda linfrön.
Enligt allt vad jag kan läsa så är hela linfrön det bästa, det giftiga ämnet tas upp av kroppen i större utsträckning om fröna är fördelade.
Barnet har problem med förstoppning, och det är för tarmens skull jag funderar på linfrön. Till vuxna rekommenderas ju 2 matskedar, 1 tsk är bara en sjättedel av det.
Jag hittade detta:
http://www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Mat-och-dryck-i-aldern-1-5-ar/Mat-som-bor-undvikas-barn-2-5-ar/
"Linfrö innehåller så kallade cyanogena glykosider, vilka kan frisätta cyanid. Höga doser cyanid kan ge andnöd, förlamning, medvetslöshet och i värsta fall leda till döden. Vården bör därför inte rekommendera hela eller krossade linfrön till barn vid förstoppning."
Det verkar säkrast att leta rätt på något annat som kan få fart på hans mage. Kanske vetekli, katrinplommon eller något från apoteket?
Eller köp laktulos på Apoteket och ge. Vår tjejs mage har inga katrinplommon bitit på, det är laktulos eller movicol (receptbelagt) som gäller
Hela linfrön har vi alltid ätit i vår familj, även barn från ca 1 års ålder när de ju kan äta det mesta. En tesked är ingen mängd, det vore skillnad om man talade om decilitervis, eller göra ren gröt på bara linfrön. Är du orolig skulle jag lägga linfrön i blöt över natten och ge själva "slemmet" utan fröna, dagen därpå, i gröten.
Barnets mage är inte så illa att det känns nödvändigt med läkare. Jag vill gärna försöka reglera det med kosten i första hand. Katrinplommon fungerar i viss mån, och grovt bröd med mycket frön i också. Problemet är att barnet tröttnar på det ganska fort. Det är alltså inget vi kan ge dagligen. Barnet älskar sin havregrynsgröt, så tänkte det vore bra att spetsa den med något, just eftersom det är något barnet äter regelbundet. Och en tsk linfrön tror jag inte barnet skulle märka i gröten.
Om barnet äter välling kan du pröva med en annan sort, eller ännu hellre byta ut den mot molinogröt, som visserligen innehåller just linfrö. Du kan ju minska på dem om du känner dig tveksam
http://www.icakuriren.se/mat-dryck/recept/molinogr%C3%B6t/