Linfrön till tvååring?
Om jag förstått saken rätt ska man inte äta för mycket linfrön eftersom de innehåller något ämne som är giftigt. Men hur mycket är för mycket? Kan man ge en tvååring en tesked hela linfrön i gröten varje dag?
Om jag förstått saken rätt ska man inte äta för mycket linfrön eftersom de innehåller något ämne som är giftigt. Men hur mycket är för mycket? Kan man ge en tvååring en tesked hela linfrön i gröten varje dag?
Enligt allt vad jag kan läsa så är hela linfrön det bästa, det giftiga ämnet tas upp av kroppen i större utsträckning om fröna är fördelade.
Barnet har problem med förstoppning, och det är för tarmens skull jag funderar på linfrön. Till vuxna rekommenderas ju 2 matskedar, 1 tsk är bara en sjättedel av det.
Barnets mage är inte så illa att det känns nödvändigt med läkare. Jag vill gärna försöka reglera det med kosten i första hand. Katrinplommon fungerar i viss mån, och grovt bröd med mycket frön i också. Problemet är att barnet tröttnar på det ganska fort. Det är alltså inget vi kan ge dagligen. Barnet älskar sin havregrynsgröt, så tänkte det vore bra att spetsa den med något, just eftersom det är något barnet äter regelbundet. Och en tsk linfrön tror jag inte barnet skulle märka i gröten.