• Mimmi85

Vill bygga på min lärarutbildning. Vill kunna arbeta som förskollärare. Vart kan jag vända mig?

Är lärare f-6 och blev färdig jan 2011. Har jobbat på förskola sen dess och har insett att det är där jag vill va pch inte i skolan. Någon som har tips på vart jag kan vända mig? Hur många terminer behöver jag läsa till för att få förskollärarlegitimation? Jag har e-postat till stockholms universitet en gång men verkar inte ha skickat det till rätt person, då svaren jag fick inte var någon vidare hjälp.

• Svar på tråden Vill bygga på min lärarutbildning. Vill kunna arbeta som förskollärare. Vart kan jag vända mig?
  • cherrykola

Testa ringa eller maila studievägledningen på lärarprogrammet på det universitet du vill plugga på :)

You monkey see, you monkey do You're always doing what they tell you to You're such a puppet on string You don't get it!
  • yoshimi

Som jag har förstått det har man legitimation även för åren under sin utbildning, dvs du ska redan nu ha rätt att arbeta i förskola för åldrarna 3-5 utan att behöva komplettera din utbildning.

• Rainbowdash
    yoshimi skrev 2013-08-04 13:08:40 följande:
    Som jag har förstått det har man legitimation även för åren under sin utbildning, dvs du ska redan nu ha rätt att arbeta i förskola för åldrarna 3-5 utan att behöva komplettera din utbildning.
    Fel fel fel, livsfarligt att fråga folk på sådana här forum, folk är så felinformerade. Nu med lärarleggen är det väldigt noga med behörigheter. Jag kan inte svara på din fråga men råder dig att besöka su för att få råd dåd.
  • yoshimi

Jag är 110 procent säker på att det stämmer när det gäller skolan, är du utbildad mot 7-9 får du undervisa i 4-6 också exempelvis.
    Det enda jag är osäker på är hur det var med förskolan, men vad jag kommer ihåg från infon från GU så fick man även med förskolan.

• RöttÄrSött

Allt beror på vilken utbildning du har TS! Jag hade tur och fick förskolan genom att enbart läsa till 30 hp men de som läste någon termin efter oss behövde läsa om betydligt mer.

Sedan kan du ju jobba inom förskolan men du får ju inte ansvara för verksamheten såsom förskolläraren samt att det kan bli problem med att få en fast tjänst på en annan förskola (samt att kommunen kan välja att säga upp andra lärarkategorier för att enbart ha förskollärare).

• Jennie med ie

För att få förskollärarlegitimation krävs examen med inriktning mot förskolan. Malmö Högskola har en 60-poängsutbildning där tidigare lärarexamen byggs på med förskollärarbehörighet, men för att vara behörig ska man ha arbetat som eller på motsvarande tjänst som en förskollärare i minst ett år.

• Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2013-08-07 01:07:57 följande:
    För att få förskollärarlegitimation krävs examen med inriktning mot förskolan. Malmö Högskola har en 60-poängsutbildning där tidigare lärarexamen byggs på med förskollärarbehörighet, men för att vara behörig ska man ha arbetat som eller på motsvarande tjänst som en förskollärare i minst ett år.

Förra året fanns denna utbildningen bara just i Malmö, och jag tror det är samma nu, därav de ganska intetsägande svaren från din högskola.
  • Mimmi85

Kan den på malmö höskola göras på distans?

• Jennie med ie
    Mimmi85 skrev 2013-08-07 16:30:43 följande:
    Kan den på malmö höskola göras på distans?

Jag gick den precis, andra omgången startar i september, och är upplägget samma nu så räknas den inte som distansutbildning men det är bara 2 obligatoriska skoldagar/månad, och jag hade kurskamrater från hela södra halvan av Sverige. Den är uppbyggd så att man ska kunna arbeta parallellt om man orkar och vill.
  • yoshimi
    Ms H skrev 2013-08-07 20:20:06 följande:

Är du insatt i det där? Undrar nämligen vad "en äldre examen" avser, och slipper gärna ringa skolverket för att fråga.
    Det kan exempelvis vara den "gamla" lärarutbildningen där man läste F-6.
  • Anonym (Fsk)
    Jennie med ie skrev 2013-08-07 16:52:43 följande:
    Jag gick den precis, andra omgången startar i september, och är upplägget samma nu så räknas den inte som distansutbildning men det är bara 2 obligatoriska skoldagar/månad, och jag hade kurskamrater från hela södra halvan av Sverige. Den är uppbyggd så att man ska kunna arbeta parallellt om man orkar och vill.

Har du någon länk till utbildningen? Jag har hamnat lite i kläm. Är lärare för de tidiga åren men har under de snart åtta år jag arbetat nog kommunen bara arbetat som förskollärare och är dessutom anställd som förskollärare men med legitimationen blir jag obehörig till min tjänst..
Svar på tråden Vill bygga på min lärarutbildning. Vill kunna arbeta som förskollärare. Vart kan jag vända mig?