Ibland kan du få reseersättning i stället för sjukpenning. Det gäller om din läkare och Försäkringskassan bedömer att du kan arbeta men att du inte kan ta dig till arbetet på vanligt sätt. Försäkringskassan betalar då ersättning för merkostnader för resor till och från arbetet.
Ska täcka merkostnader
Reseersättningen ska täcka de merkostnader du har för att resa till och från arbetet på grund av sjukdom eller skada. Det kan till exempel gälla kostnader för taxiresor eller resor med egen bil.
Har du i vanliga fall inga resekostnader, om du går eller cyklar till arbetet ersätter Försäkringskassan hela din extra kostnad.
Har du i vanliga fall en kostnad för resor till och från arbetet dras den kostnaden av från reseersättningen. Åker du i vanliga fall till exempel buss dras kostnaden för busskortet av från reseersättningen.
Reseersättning kan betalas ut under en begränsad tid. Du kan få reseersättning i 90 dagar.
Du behöver ett intyg från en läkare som beskriver hur sjukdomen påverkar din förmåga att ta dig till och från arbetet.
Milersättning
om du på grund av sjukdomen reser med egen bil får du 18,50 kronor per mil i ersättning.
Reseersättning och deltidssjukskrivning
Om din sjukdom eller skada gör att du inte kan arbeta heltid kan du få sjukpenning på deltid samtidigt som du får ersättning för merkostnader för resor till och från arbetet.
Hur ansöker jag?
När din arbetsgivare har anmält att du fortsätter att vara sjukskriven efter 14 dagar kan du ansöka om reseersättning i stället för sjukpenning. Du måste beskriva vilken väg du har till arbetet och på vilket sätt du brukar resa.
Du kan ansöka på två sätt:
Använd vår självbetjäningstjänst "Ansök om sjukpenning" och informera där om att du skulle kunna arbeta om du fick hjälp med arbetsresor. Logga in på Mina sidor så hittar du tjänsten. Du behöver en e-legitimation. Om du ansöker på Mina sidor går det snabbare och du slipper betala porto.
Ansök med vanlig post. Fyll i blanketten som vi skickat hem till dig och skicka den till Försäkringskassans Inläsningscentral, 839 88 Östersund.
Du kan också kontakta Försäkringskassan redan under sjuklöneperioden och meddela att du kommer att ansöka om reseersättning.
Ändra från sjukpenning till reseersättning
Har du redan fått sjukpenning en tid och vill ändra till reseersättning kan du inte använda vår e-tjänst "Ansöka om sjukpenning".