• Anonym (halvtid)

Jag kan inte börja jobba heltid efter min sjukskrivning och undrar om man kan få ersättning från FK för resor till arbetet?

Jag har varit sjukskriven i två månader nu efter att ha brutit höften och sjukskrivningen går ut om en vecka.
    Jag står upp hela dagen i mitt jobb och hanterar många tunga lyft (vilket jag inte fått lyfta under hela min sjukskrivning).

Jag är rätt säker på att jag inte kommer orka arbeta hela dagar om en vecka då jag får mycket ont av stå upp kortare stunder och jag haltar fortfarande på benet.

Hur som helst kommer jag be läkaren om fortsatt sjukskrivning, mest troligt börja och se om jag klarar av en halv dag.
    Dock har jag en bit att köra till jobbet, 8 mil om dagen, och att köra såna sträckor för att jobba fyra timmar känns både lite onödigt och oekonomiskt så MIN FRÅGA ÄR:

Kan man få någon form av ersättning för arbetsresor från Försäkringskassan för att kunna återgå till jobbet så snabbt som möjligt, om så bara på halvtid till att börja med?

• Svar på tråden Jag kan inte börja jobba heltid efter min sjukskrivning och undrar om man kan få ersättning från FK för resor till arbetet?
  • Anonym

Dom ersätter inte resor för att du inte har råd

• Anonym (halvtid)
    Anonym skrev 2013-08-04 14:44:45 följande:
    Dom ersätter inte resor för att du inte har råd

Tack för svar, då får dom fortsätta ersätta mig på heltid istället, tills jag känner att jag kan stå upp hela dagen.

Det tjänar dom nog på!
  • Anonym (nja)

Man kan få arbetsresor av Försäkringskassan om det innebär att du kan jobba. 
    Dvs, om du kan jobba fyra timmar på jobbet OM du får resorna dit. Kan du jobba fyra timmar på jobbet även om du inte får resorna betalda så går det inte. 
    Det handlar om ditt vanliga färdsätt till jobbet, om det fungerar utifrån vad du är sjukskriven för.

Från FK:s hemsida: 

Arbetsresor i stället för sjukpenning

Ibland kan du få reseersättning i stället för sjukpenning. Det gäller om din läkare och Försäkringskassan bedömer att du kan arbeta men att du inte kan ta dig till arbetet på vanligt sätt. Försäkringskassan betalar då ersättning för merkostnader för resor till och från arbetet.

Ska täcka merkostnader

Reseersättningen ska täcka de merkostnader du har för att resa till och från arbetet på grund av sjukdom eller skada. Det kan till exempel gälla kostnader för taxiresor eller resor med egen bil.

Har du i vanliga fall inga resekostnader, om du går eller cyklar till arbetet ersätter Försäkringskassan hela din extra kostnad.
    Har du i vanliga fall en kostnad för resor till och från arbetet dras den kostnaden av från reseersättningen. Åker du i vanliga fall till exempel buss dras kostnaden för busskortet av från reseersättningen.

Reseersättning kan betalas ut under en begränsad tid. Du kan få reseersättning i 90 dagar.

Du behöver ett intyg från en läkare som beskriver hur sjukdomen påverkar din förmåga att ta dig till och från arbetet.

Milersättning

om du på grund av sjukdomen reser med egen bil får du 18,50 kronor per mil i ersättning.

Reseersättning och deltidssjukskrivning

Om din sjukdom eller skada gör att du inte kan arbeta heltid kan du få sjukpenning på deltid samtidigt som du får ersättning för merkostnader för resor till och från arbetet.

Hur ansöker jag?

När din arbetsgivare har anmält att du fortsätter att vara sjukskriven efter 14 dagar kan du ansöka om reseersättning i stället för sjukpenning. Du måste beskriva vilken väg du har till arbetet och på vilket sätt du brukar resa.

Du kan ansöka på två sätt:

Använd vår självbetjäningstjänst "Ansök om sjukpenning" och informera där om att du skulle kunna arbeta om du fick hjälp med arbetsresor. Logga in på Mina sidor så hittar du tjänsten. Du behöver en e-legitimation. Om du ansöker på Mina sidor går det snabbare och du slipper betala porto. Ansök med vanlig post. Fyll i blanketten som vi skickat hem till dig och skicka den till Försäkringskassans Inläsningscentral, 839 88 Östersund.

Du kan också kontakta Försäkringskassan redan under sjuklöneperioden och meddela att du kommer att ansöka om reseersättning.

Ändra från sjukpenning till reseersättning

Har du redan fått sjukpenning en tid och vill ändra till reseersättning kan du inte använda vår e-tjänst "Ansöka om sjukpenning".

• KaSaM

Resor till och från jobbet är ditt eget ansvar, så den kostnaden betalar inte fk.

• Anonym

Men om du inte har råd att ta dig till jobbet är det ingen anledning att sjukskriva dig på heltid , anser läkare o fk att du är frisk nog att jobba halvtid så har du inget val

• missan75

KaSaM: det stämmer inte helt. Jag är sjukskriven pga benbrott och kommer få resor betalda till jobbet då det är resvägen som gör att jag inte kan arbeta. Inte jobbet i sig.

Men handlar det om ekonomi är det en annan femma. Det tror jag knappast FK ersätter.

• Anonym (halvtid)
    Anonym skrev 2013-08-04 15:04:13 följande:
    Men om du inte har råd att ta dig till jobbet är det ingen anledning att sjukskriva dig på heltid , anser läkare o fk att du är frisk nog att jobba halvtid så har du inget val

Frågan var inte om jag hade råd eller inte, frågan var om jag ville betala för att jobba.

Och att blir fortsatt sjukskriven på heltid skulle inte vara några problem, då min FK-kontakt själv var förvånad över mina planer (i början på sjukskrivningen då hon ringde mig) att börja jobba heltid direkt efter dessa två månader.

Med tanke på mitt jobb där jag står hela dagarna och lyfter tungt ofta så är jag, som sagt, rätt säker på att en förlängning av sjukrivningen inte hade varit något problem.
  • Anonym
    Anonym (halvtid) skrev 2013-08-04 15:11:42 följande:
    Frågan var inte om jag hade råd eller inte, frågan var om jag ville betala för att jobba.

Och att blir fortsatt sjukskriven på heltid skulle inte vara några problem, då min FK-kontakt själv var förvånad över mina planer (i början på sjukskrivningen då hon ringde mig) att börja jobba heltid direkt efter dessa två månader.

Med tanke på mitt jobb där jag står hela dagarna och lyfter tungt ofta så är jag, som sagt, rätt säker på att en förlängning av sjukrivningen inte hade varit något problem.
    Halvtid kanske inte är något problem att testa ?
  • Anonym (halvtid)
    Anonym skrev 2013-08-04 15:32:07 följande:
    Halvtid kanske inte är något problem att testa ?

Nix, verkligen inte.

Jag testar gärna, nyss testade jag att sitta på en strand i två timmar när ungarna badade och fick ont av det.

Men att testa att jobba halvtid i en månad känns inte roligt i plånboken.

Svaret på frågan jag hade har jag fått, nu ska jag bara bestämma hur jag ska göra!
  • Anonym
    Anonym (halvtid) skrev 2013-08-04 15:36:47 följande:
    Nix, verkligen inte.

Jag testar gärna, nyss testade jag att sitta på en strand i två timmar när ungarna badade och fick ont av det.

Men att testa att jobba halvtid i en månad känns inte roligt i plånboken.

Svaret på frågan jag hade har jag fått, nu ska jag bara bestämma hur jag ska göra!
    Det är ju inte du som bestämmer hur mycket du ska jobba tyvärr
Svar på tråden Jag kan inte börja jobba heltid efter min sjukskrivning och undrar om man kan få ersättning från FK för resor till arbetet?