• Anonym (halvtid)

Jag kan inte börja jobba heltid efter min sjukskrivning och undrar om man kan få ersättning från FK för resor till arbetet?

Jag har varit sjukskriven i två månader nu efter att ha brutit höften och sjukskrivningen går ut om en vecka.
    Jag står upp hela dagen i mitt jobb och hanterar många tunga lyft (vilket jag inte fått lyfta under hela min sjukskrivning).

Jag är rätt säker på att jag inte kommer orka arbeta hela dagar om en vecka då jag får mycket ont av stå upp kortare stunder och jag haltar fortfarande på benet.

Hur som helst kommer jag be läkaren om fortsatt sjukskrivning, mest troligt börja och se om jag klarar av en halv dag.
    Dock har jag en bit att köra till jobbet, 8 mil om dagen, och att köra såna sträckor för att jobba fyra timmar känns både lite onödigt och oekonomiskt så MIN FRÅGA ÄR:

Kan man få någon form av ersättning för arbetsresor från Försäkringskassan för att kunna återgå till jobbet så snabbt som möjligt, om så bara på halvtid till att börja med?

• Svar på tråden Jag kan inte börja jobba heltid efter min sjukskrivning och undrar om man kan få ersättning från FK för resor till arbetet?
  • Anonym (halvtid)
    Anonym skrev 2013-08-04 15:48:24 följande:
    Det är ju inte du som bestämmer hur mycket du ska jobba tyvärr

Det är jag som bestämmer hur ont jag har.

Och en bruten höft är inte att leka med när man ska stå hela dagarna, har nig läkaren förståelse för.

Förhoppningsvis FK med, och min kontakt där verkade väldigt human då hon (jag säger det igen) själv blev förvånad över mina planer att direkt kunna jobba heltid.
  • Anonym
    Anonym (halvtid) skrev 2013-08-04 15:57:28 följande:
    Det är jag som bestämmer hur ont jag har.

Och en bruten höft är inte att leka med när man ska stå hela dagarna, har nig läkaren förståelse för.

Förhoppningsvis FK med, och min kontakt där verkade väldigt human då hon (jag säger det igen) själv blev förvånad över mina planer att direkt kunna jobba heltid.
    Säger bara lycka till ! Du vet nog inte mycket om hur det funkar du inte :)
  • Anonym (halvtid)
    Anonym skrev 2013-08-04 15:58:46 följande:
    Säger bara lycka till ! Du vet nog inte mycket om hur det funkar du inte :)

Det har du rätt i.

Första gången i mitt 47-åriga liv som jag är sjukskriven (bara det borde göra att FK har ett gott öga till mig ).

Du som verkar van och kunnig kan väl berätta hur det funkar?
  • Anonym
    Anonym (halvtid) skrev 2013-08-04 16:03:32 följande:
    Det har du rätt i.

Första gången i mitt 47-åriga liv som jag är sjukskriven (bara det borde göra att FK har ett gott öga till mig smile5.gif ).

Du som verkar van och kunnig kan väl berätta hur det funkar?
    Kan bara tala om att om fk anser att du ska prova att jobba deltid så hjälper det inte om du säger att du har ont eller vad läkaren skriver
  • Anonym (halvtid)

Nu har jag pratat med läkaren och han sjukskrev mig på fortsatt heltid en månad till, direkt.

Då är det bara beslut från FK jag väntar på.

Med tanke på att det normalt tar 6-12 månader att läka så borde inte en tredje månads sjukskrivning vara något att diskutera.

• Anonym (NN)

När jag bröt foten fick jag sjukresor av försäkringskassan så jag kunde jobba. Så det är bara att kontakta din handläggare på FK. Har för mig att min läkare skrev ett läkarintyg också som sa att jag kunde jobba endast om jag fick sjuktaxi till och från jobbet.

• Anonym
    Anonym (NN) skrev 2013-08-06 20:26:33 följande:

När jag bröt foten fick jag sjukresor av försäkringskassan så jag kunde jobba. Så det är bara att kontakta din handläggare på FK. Har för mig att min läkare skrev ett läkarintyg också som sa att jag kunde jobba endast om jag fick sjuktaxi till och från jobbet.

Men ts kan trots sin skada ta sig själv till jobbet , hon har inte råd bara
  • Anonym (halvtid)
    Anonym skrev 2013-08-06 20:28:45 följande:
    Men ts kan trots sin skada ta sig själv till jobbet , hon har inte råd bara

Precis.

Att köra bil är inget problem, jag körde ju till akuten själv när jag brutit höften

Och dit var det ju bara några mil.

Men nu löste det sig bra, jag behövde inte nämna nåt om hur mycket/lite jag skulle kunna jobba - det blev heltidssjukskrivning som sagt.
  • Anonym (halvtid)

Nu har jag även pratat med min handläggare på FK.

Hon godkände mig typ direkt, "inte går vi emot det läkaren säger".

Då jag frågade om det var okej att gå och provjobba någon halvdag om jag kände mig bra i benet så sa hon att hon tyckte det lät tufft också, att börja med halvtid.

Visst fick jag om jag ville, men hon tyckte jag kunde börja med 25% också.

Men sen sa hon "MEN DÅ FÅR DU JU AVGÖRA SJÄLV OM DET ÄR LÖNT ATT KÖRA TILL JOBBET"!

Så nej, FK anser inte att man ska börja jobba halvtid oavsett vad läkaren säger!

• Anonym
    Anonym (halvtid) skrev 2013-08-07 11:30:48 följande:

Nu har jag även pratat med min handläggare på FK.

Hon godkände mig typ direkt, "inte går vi emot det läkaren säger".

Då jag frågade om det var okej att gå och provjobba någon halvdag om jag kände mig bra i benet så sa hon att hon tyckte det lät tufft också, att börja med halvtid.

Visst fick jag om jag ville, men hon tyckte jag kunde börja med 25% också.

Men sen sa hon "MEN DÅ FÅR DU JU AVGÖRA SJÄLV OM DET ÄR LÖNT ATT KÖRA TILL JOBBET"!

Så nej, FK anser inte att man ska börja jobba halvtid oavsett vad läkaren säger!

Skumt , det är ju inte handläggaren på fk som godkänner det , det är försäkringsläkaren
  • Omogen citron

Du kan få ersättning om du hamnar under existensminimum om du måste ta dig till jobbet. Existensminimum för en ensam vuxen är hyran+ 3840 kronor. Vissa kommuner tycker att en rimlig hyra inte får överstiga 3000 kronor, så det kan vara värt att kolla upp.

• Anonym (halvtid)

Jag kan förstå om jag hade haft en lång historia med sjukskrivningar bakom mig.

Eller om jag haft en rad sjukdomar som "inte syns".

Men nu har jag brutit höften och är sjukskriven för första gången i mitt 47-åriga liv.

Jag står upp hela dagen i mitt arbete och lyfter tungt (jobbar inom industrin).

Normal läkningstid för denna typ av benbrott är 6-12 månader.

Så jag hade faktiskt inga tvivel på att inte få förlängd och godkänd fortsatt sjukskrivning om jag skulle behöva det då jag "bara" varit sjukskriven i två månader hittills.

• Anonym
    Anonym (halvtid) skrev 2013-08-07 11:43:16 följande:

Jag kan förstå om jag hade haft en lång historia med sjukskrivningar bakom mig.

Eller om jag haft en rad sjukdomar som "inte syns".

Men nu har jag brutit höften och är sjukskriven för första gången i mitt 47-åriga liv.

Jag står upp hela dagen i mitt arbete och lyfter tungt (jobbar inom industrin).

Normal läkningstid för denna typ av benbrott är 6-12 månader.

Så jag hade faktiskt inga tvivel på att inte få förlängd och godkänd fortsatt sjukskrivning om jag skulle behöva det då jag "bara" varit sjukskriven i två månader hittills.

Fast du säger ju skälv att du kan jobba deltid ?
  • Anonym (halvtid)
    Anonym skrev 2013-08-07 11:54:55 följande:
    Fast du säger ju skälv att du kan jobba deltid ?

Nä?

Däremot har jag sagt att jag inte kan jobba heltid, och skulle kunna testa att se hur det går att jobba en halvdag tex.

Vilket var helt okej, att testa på alltså.

Känner jag efter en halvdag, eller efter två timmars arbete att jag inte orkar det så kan jag gå tillbaka till min heltidssjukskrivning jag nu fått en månad till.
  • missan75

Hur orkar ni? TS har brutit höften!! Det är inte en stukning i handen vi snackar om.

Vad är det? Avundsjuka? Ett behov av att knäppa andra på näsan? Vad? Hur kan det bli sådan irritation över detta?

Bra att du fått fortsatt sjukskrivning TS och lycka till!

• Anonym
    missan75 skrev 2013-08-07 15:20:55 följande:

Hur orkar ni? TS har brutit höften!! Det är inte en stukning i handen vi snackar om.

Vad är det? Avundsjuka? Ett behov av att knäppa andra på näsan? Vad? Hur kan det bli sådan irritation över detta?

Bra att du fått fortsatt sjukskrivning TS och lycka till!

Nä det är nog inställningen att vara sjuk heltid för att hon inte har råd att jobba deltid som folk tycker är idiotisk
  • Anonym (nja)
    Anonym skrev 2013-08-07 11:34:12 följande:
    Skumt , det är ju inte handläggaren på fk som godkänner det , det är försäkringsläkaren
    FEL FEL FEL: Försäkringsläkaren tar INGA beslut i något. Det är bara handläggaren som gör.
  • Anonym
    Anonym (nja) skrev 2013-08-08 21:02:16 följande:
    FEL FEL FEL: Försäkringsläkaren tar INGA beslut i något. Det är bara handläggaren som gör.
    Här är det läkaren på fk som tar besluten , jag har haft massa med dom att göra
Svar på tråden Jag kan inte börja jobba heltid efter min sjukskrivning och undrar om man kan få ersättning från FK för resor till arbetet?