Sluta uppfattas som en dryg översittare
Jag har lite svårt att låta bli att bli irriterad på människor emellanåt och kan nog uppfattas som en riktig bitch av många.
Exempel: Skolstarten i gymnasiet
Alla ettor är samlade och rektor och lärare informerar om att rökning är förbjudet på skolans område och att de kommer ringa hem till föräldrarna om det gör det. Jättemånga elever blev jätteupprörda och satt och argumentera hur elakt de var och bla bla bla.
Jag räcker då upp handen och säger att "om ni inte vill att lärarna ska ringa era föräldrar så kan ni ju alltid röka någon annanstans om det är ett problem. Det hade liksom snackat om de i 20 minuter och blir irriterad av att ha en sån meningslös diskussion om saker som handlar om handling och konsekvens. Dock innebär de här sättet att vara på att man kan uppfattas som en översittare och inte är speciellt ödmjuk. Jag ser saker för vad det är och lindar inte in saker speciellt mycket.
När någon i timmar ska försöka förklara hur dåligt de mår när de dricker och gör bort sig är väl min kommentar att "då kanske inte du ska dricka om du inte kan hantera det?". Då får jag alltid onda blickar på mig.
Vad kan jag göra annorlunda?