• Anonym (Vad tycker ni?)

Ni som är förskollärare ?

Hur ser ni på föräldrar som inte har märkeskläder till sina barn? Som inte har skalkläder för 700-1000 kr? Som kanske kommer med fodrade billigare varianten från ullared eller liknande. Eller de som har fleecekläder och sedan vanliga regnkläder? Föräldrar som inte har POP overall utan overall ja från billigare ställen? Orsaken till min fråga är då jag just tillhör den klassen, den billigare och ska skola in snart. Där kommer jag med de kläderna och var och varannan har dyrare märken.

• Svar på tråden Ni som är förskollärare ?
  • Duckan

Förlåt att jag inte är fsklärare och svarar ändå, men jag tycker inte att du ska behöva tänka på sådana här saker ts!

Vi har alltid handlat mestadels på H&M, men lagt oss i mellanskiktet på ytterkläder (Didriksson, Abeko osv) och jag har aldrig känt som en sämre förälder för det. Vi har råd att köpa dyrare grejer, men ser inte behovet till att göra det. Vi lägger de pengarna på annat kul och vårat barn klarar regn och vinter lika bra för det.

• Anonym (Sorgligt)

Sorgligt att du ens ska behöva ställa en sådan fråga, tycker jag. Är lärare (högstadiet) och har bytt från en skola i ett av de socioekonomiskt mest utsatta områdena i Sverige till ett medelklass/övremedelklassområde och skillnaden är markant vad gäller vilka kläder ungarna har. Själv reagerar jag nog snarare på när ungar som fortfarande växer dyker upp i märkeskläder som kostar skjortan och jag blir väldigt beklämd när jag hör hur medvetenheten hos barnen själva ökar - de har stenkoll på vilka märken som är dyrast (och därmed bäst?). Klart att föräldrar vill ge sina barn det bästa, men ibland är det nog mer fråga om klassmarkör än ren kvalitetsmedvetenhet.

• Anonym (Förskollärare)

Bryr mig absolut inte om vilket märke ditt barns kläder har så länge de håller barnet varmt/torrt osv. Det är nästan roligare om barnen har lite olika sorters kläder och inte bara 15 st i randigt  

• Ann Cistrus

Nu är inte jag heller förskollärare men svarar också :) Jag har faktiskt inte reflekterat så mycket över vilket märke jag köper till min son (som går på uteförskola) utan lagt störst vikt vid funktionalitet. Jag kollade noga upp vilka märken som tålde vatten bäst, hade störst slitstyrka osv och det var långt ifrån alltid de dyraste märkena som fick bäst i test! Tycker att det skulle vara märkligt om lärarna lade större vikt vid vilket namn som stod på klädernas logga än hur anpassade de var till barnets behov! 

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.

Tack för era svar!

• Anonym (Vinterkläder)

Inte heller fsk-lärare men förälder och jag säger som Duckan, att jag hade haft råd att köpa dyra märkeskläder men ser inte behovet. Däremot är jag väldigt noggrann med att se till att kläderna faktiskt fyller sin funktion vilket tyvärr inte alla vinterkläder gör. 

• violis

Jag är förskollärare o min uppfattning är :Vad barnen har för kläder spelar INGEN roll! Så länge det finns tillräckligt med ombyten ( 2-3st av allt beroende på ålder) Och kläderna håller barnet varmt o torrt o passar i storlek kvittar det om de är köpta på POP, Ullared,ÖoB,MAXI eller ärva från kompisens kusiner. Mina egna barn hade kläder från alla möjliga ställen ,mycket ärvda o mycket köpt på klädbytardagar, Alla kläder fick hängas i torkskåp o aldrig att mina barn frös eller var blöta och då hade / har jag aktiva barn som lekt/ leker o är nådde högt och lågt. Däremot snälla TS NAMNA alla kläder ! Skriv på tvättlappen eller sätt dit lappar bara det finns ett namn i alla kläder och skor det underlättar SÅÅÅ mycket för oss

violis skrev 2013-08-05 15:08:29 följande:
    Jag är förskollärare o min uppfattning är :Vad barnen har för kläder spelar INGEN roll! Så länge det finns tillräckligt med ombyten ( 2-3st av allt beroende på ålder) Och kläderna håller barnet varmt o torrt o passar i storlek kvittar det om de är köpta på POP, Ullared,ÖoB,MAXI eller ärva från kompisens kusiner. Mina egna barn hade kläder från alla möjliga ställen ,mycket ärvda o mycket köpt på klädbytardagar, Alla kläder fick hängas i torkskåp o aldrig att mina barn frös eller var blöta och då hade / har jag aktiva barn som lekt/ leker o är nådde högt och lågt. Däremot snälla TS NAMNA alla kläder ! Skriv på tvättlappen eller sätt dit lappar bara det finns ett namn i alla kläder och skor det underlättar SÅÅÅ mycket för oss
    ja då de ska jag :) tack för påminnelsen 
  • Duckan

violis, 2-3 st ombuten som i 2-3 st ytterplagg att varva med?! Det har vi aldrig haft. Nån vinter hade har vi haft 2 overaller och det var inte nödvändigt alls.
    Om du menar ombyten i extralådan är jag med på noterna.

• Anonym (Förskollärare 2)

Tycker personligen att "billigare kläder" oftast är bättre. reima, polarn och liknande får inte var i torkskåpet. Är man ute på förmiddagen och barnen badar i snöslask ("för vet ni vad de här kläderna tål minsann vatten och då köper jag inga regnkläder") så hinner de inte torka under lunchen och sedan går man ut igen. Visst overallerna kanske inte är blöta helt igenom men overaller som utvändigt dryper av vatten och är svinkalla, hur kul är det att ta på sig ;)? Och det kryper faktiskt upp vatten och lera i arm och bensluten hur "regntäta" kläderna än är. För att inte tala om hur golvet ser ut efteråt. I övrigt bryr jag mig inte om var kläderna kommer från, bara de passar. Och att barnen FÅR leka i dem. Och vet ni vad... Jag bryr mig inte om de är färgmatchade heller ;) blir barnen blöta om byxorna, byter jag byxorna. Inte hela outfiten bara för att extrakläderna inte passar med det hen hade i övrigt... jo jag har fått det kravet av en förälder ;)

Svar på tråden Ni som är förskollärare ?