• Anonym (Vad tycker ni?)

Ni som är förskollärare ?

Hur ser ni på föräldrar som inte har märkeskläder till sina barn? Som inte har skalkläder för 700-1000 kr? Som kanske kommer med fodrade billigare varianten från ullared eller liknande. Eller de som har fleecekläder och sedan vanliga regnkläder? Föräldrar som inte har POP overall utan overall ja från billigare ställen? Orsaken till min fråga är då jag just tillhör den klassen, den billigare och ska skola in snart. Där kommer jag med de kläderna och var och varannan har dyrare märken.

• Svar på tråden Ni som är förskollärare ?
  • Ann Cistrus
    Anonym (Förskollärare 2) skrev 2013-08-05 15:16:21 följande:
    Tycker personligen att "billigare kläder" oftast är bättre. reima, polarn och liknande får inte var i torkskåpet. Är man ute på förmiddagen och barnen badar i snöslask ("för vet ni vad de här kläderna tål minsann vatten och då köper jag inga regnkläder") så hinner de inte torka under lunchen och sedan går man ut igen. Visst overallerna kanske inte är blöta helt igenom men overaller som utvändigt dryper av vatten och är svinkalla, hur kul är det att ta på sig ;)? Och det kryper faktiskt upp vatten och lera i arm och bensluten hur "regntäta" kläderna än är. För att inte tala om hur golvet ser ut efteråt. I övrigt bryr jag mig inte om var kläderna kommer från, bara de passar. Och att barnen FÅR leka i dem. Och vet ni vad... Jag bryr mig inte om de är färgmatchade heller ;) blir barnen blöta om byxorna, byter jag byxorna. Inte hela outfiten bara för att extrakläderna inte passar med det hen hade i övrigt... jo jag har fått det kravet av en förälder ;)
    Haha, folk alltså!
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • RöttÄrSött

Det enda jag reagerar på är de barn som kommer med icke-funktionella och/eller trasiga kläder. Overaller där resårer släppt, galonisar med hål osv. Det är inga fattiga föräldrar utan sådana som tycker att man kan ha sämre kläder på förskolan (trots att man ofta är ute mer där än hemma).

Märken är helt olika hur bra de fungerar, inte minst från år till år. Jag har själv en pop-overall på min femåring då han lever hårt numera men då han var ettåring hade jag billigare märken då det inte är något slitage att tala om (däremot ska den vara varm).

• gbgumman
    Anonym (Förskollärare 2) skrev 2013-08-05 15:16:21 följande:
    Tycker personligen att "billigare kläder" oftast är bättre. reima, polarn och liknande får inte var i torkskåpet. Är man ute på förmiddagen och barnen badar i snöslask ("för vet ni vad de här kläderna tål minsann vatten och då köper jag inga regnkläder") så hinner de inte torka under lunchen och sedan går man ut igen. Visst overallerna kanske inte är blöta helt igenom men overaller som utvändigt dryper av vatten och är svinkalla, hur kul är det att ta på sig ;)? Och det kryper faktiskt upp vatten och lera i arm och bensluten hur "regntäta" kläderna än är. För att inte tala om hur golvet ser ut efteråt. I övrigt bryr jag mig inte om var kläderna kommer från, bara de passar. Och att barnen FÅR leka i dem. Och vet ni vad... Jag bryr mig inte om de är färgmatchade heller ;) blir barnen blöta om byxorna, byter jag byxorna. Inte hela outfiten bara för att extrakläderna inte passar med det hen hade i övrigt... jo jag har fått det kravet av en förälder ;)

De får visst vara i torkskåp. De allra flästa. Mina reima har alltid fått vara i torrkskåp. Det går så bra så. Köper numer isbjör och de är ännu bättre än reima. Inget vatten kommer in. Vill man ha dem i torrkskåp ändå så går det också bra.
  • Coruscant

Jag är förskollärare och bryr mig inte om märket. Däremot tycker jag väldigt synd om barn som har får små kläder, eller urtvättade overaller som inte värmer och blir blöta direkt. Eller barn som enbart har tunna strumpbyxor under overallen... Genomtänkt är det bästa. Billigt / dyrt är i sig inte avgörande!

• Anonym (Isabelle)

Hej!
    Jag jobbar inom förskolan och vi bryr oss bara om att kläderna är hela och rena och funktionella :) 

• Anonym (Fsk)

Arbetar också på förskola och svarar som många andra - märket spelar inte den minsta roll utan det är kvalitén/skicket som har betydelse! Kläderna bör hålla barnet varmt/svalt/torrt/bekvämt osv! Och det är absolut inte alltid de dyraste märkena som är de bästa. Har haft barn på fsk med ex dyra regnkläder som inte håller torrt, eller märkesjeans som är så tajta och obekväma att barnet knappt kan leka, eller jackor för tusenlappar som föräldrarna inte vill ska bli smutsiga.. Sånt reagerar vi negativt på, och likadant med för stora skor som barnen snubblar i, trasiga galonisar, för små overaller osv. Men märket kvittar :)

• Anonym (Förskollärare 2)

/div> De får visst vara i torkskåp. De allra flästa. Mina reima har alltid fått vara i torrkskåp. Det går så bra så. Köper numer isbjör och de är ännu bättre än reima. Inget vatten kommer in. Vill man ha dem i torrkskåp ändå så går det också bra.[/quote] Jo jag att många får vara det numer, på låg värme (tar rätt långtid att torka i ett överfullt torkskåp tyvärr). Men när hela torkskåpet är översållat med lappar från föräldrarna att "Pelles overall får inte torkas i torkskåpet" så slänger man inte in overallen ändå ;) Men nu bor ju jag i skåne och tycker att ett rejält fleeceställ och bra regnkläder OCH BRA SKOR räcker på vintern, i slasket ;) ;) ;)

• gbgumman

Våra overaller tål även hög värme. Jag har aldrig sagt till och de har alltid hållit tett både en och två vintrar.

(Fsk) jämför inte Ralf Lauren med bra funktionskläder.

Visst behöver man inte ha de dyraste kläderna på barnen, men att fördra hm framför tex isbjörn är konstigt.

• elyse

Jag tycker att det är trevligt när man kan skilja kläderna åt, dvs att alla inte har samma skaljacka från PoP. I övrigt är det smart med fler ombyten än några få och begagnat är jättepraktiskt och ekonomiskt. Minns en pojke som fått begagnade stövlar i sista minuten via Blocket och hans stövlar blev så uppmärksammade och populära hos de andra barnen - det var helikoptrar på! :D

• gbgumman

Elyse

I vår kommun har vi det problemet att nästan alla har likadana kläder. Vi har nämligen bara Lindex här.

• elyse
    gbgumman skrev 2013-08-05 21:50:43 följande:
    Elyse

I vår kommun har vi det problemet att nästan alla har likadana kläder. Vi har nämligen bara Lindex här.
    Oj, vad tråkigt! Tur att det finns nätbutiker, då! ;)
  • AnkiC

Jag ser dessa föräldrar som smarta föräldrar. Kläderna är lika bra och med tanke på hur kläderna slits på förskolan är det synd att köpa dyra kläder. ð???

• violis

Duckan, när jag pratade om 2-3 omgångar kläder menade jag självklart inte ytterkläder,utan kläder i övrigt,

• Delia

Nu jobbar jag med lågstadiebarn men jag kan kanske svara ändå. Jag reflekterar inte över vad barnen har för märken på sina kläder, enda gången jag uppmärksammar kläder är när dom är i dåligt skick och till exempel läcker.

• Anonym (Fsklärare &mamma)

Håller med sim många skrivit. Vart kläderna kommer ifrån spelar ingen som helst roll. De viktiga är att de inte är för smått el alltför stort. Hellre lite för stort än för smått men barnen ska inte behöva "knyta upp" kläderna för att kunna röra sig. Skriva namn o ha flera ombyten både på utekläder o innekläder är viktigt. O vad gör de om extrakläderna är lite för förstora tex. Duger som extra nu o passar bra senare tex. Glöm inte att även ha dubbel uppsättning av tex stövlar/skor. Guld värt, blöta o kalla dagar. Kan ju tex ha ett par rejäla vinterskor o ett par fodrade el ofodrade gummistövlar plus extra sockor. Strumpor, vantar o mössa är oxå bra om de finns extra av. O gärna olika typer av kläder för att kunna välja de som passar bäst för väder o ändamål. Men fortfarande VART kläderna kommer ifrån o vilket märke de är spelar ingen som helst roll. Ett tips på vägen bara, som nån skrev de e kul när alla kläder inte ser lika ut oxå. Ofta verkar föräldrar tänka om tex regnkläder att "ja köper dessa med neongula armar på så syns mitt barn bra" men på just förskola stämmer detta inte så bra eftersom de flesta föräldrar tänker så, så slutar de me att alla barn har lysande regnkläder o då blir de svårt att urskilja vem som är vem iaf när man går omkring o räknar barnen el frågar en vikare vart lilla Kalle är osv. Välj de färger du o ditt barn tycker om istället. Lysande kläder är självklart bra men inte på förskolan, utan hemma.

• Anonym (Vad tycker ni?)

Tack för era svar =D 

Svar på tråden Ni som är förskollärare ?