• Carnitas

Akut, Hjälp snälla!!!måste sluta med morfin

Sovsött skrev 2015-01-05 02:36:29 följande:
    Hur har det gått för er?

Har alltid kunnat slutat på dagen innan..
    Tagit opiater i ca 12 år.. Mer eller mindre men långa uppehåll däremellan! Mindre doser i kortare perioder!

Mer intensivt har de nu varit efter att ja trappade upp och tog mer av dom efter en operation som till sist blev av!

Trodde ja kunde sluta tvärt denna gången med så nu ligger ja här med ångest och myrkrypningar i kroppen, med frossa och svettningar! Med ett beroende, skamsen, Sömnlös utan att hitta något vettigt svar på hur ja ska ta mig ur detta själv! Tagit 2 citodon för att kunna få somna, utan resultat..
    Der enda ja kan göra är att inse att ja inte kommer klara detta själv! Blir tokig snart.. Har inte varit med om något jävligare tror ja!

Väckte sambon som sa åt mig att ta kontakt med läkaren via mina vårdkontakter för att få mera utskrivet!
    Följde hans råd, detta går inte.. Får ta kontakt med läkaren för att trappa ned på dom sen!

Vill inte byta ut detta beroende mot ett annat så tror rätta vägen är fortsätta mitt beroende på oxy tills ja får hjälp med en ordentlig plan hur ja ska trappa ned! Läkaren skall ringa om några dagar, Hoppas ja får hjälp i morgon med oxyn iaf.. Det här kommer inte bli lätt!!

Om ja inte får hjälp med oxy imorgon får ja prova om parafelex har någon effekt vågar inte blanda nu va?

Vad händer om man en sån här gång vänder sig till akuten?

Smärtfri men fast????

Har man använt oxy en längre period, så är det sällan cold turkey är det bästa.
    Lite kodein i bästa fall tar udden av det värsta och kan även vara ås att du inte kan metabolisera kodein till morfin.

Hur stora doser har du tagit?
    Och mitt råd är att trappa ned, då man har bäst framgång med att sluta med oxy eller liknande mediciner.
    Har du inte moralen att, följa scheman, så be sambon om hjälp.
    Kom nu ihåg att trappa ut långsamt, och den dosen man lämnar till sist är kvälls dosen.
    Då sömn är viktigt.

• Carnitas
    Sovsött skrev 2015-01-05 03:09:17 följande:
    Har nu tagit ca 20mg oxycontin 1 morgon + 1kväll samt kanske 30mg utspritt under dagen som Max.. Tror med på stt gå tebax på oxy och sedan trappa ned med hjälp av Läkaren! Har som sagt aldrig fått abstinens förut så ja visste inte vad de var förens nu! Funderar bara på hur Ja ska överleva tills ja kan få nya att trappa ner på! Mår så sjukt dåligt... Det enda ja har hemma är parafelex.. Därav om någon visste om de går att lindra något med detta då citodonen ej funkade alls?

Stort tack för snabbt svar

Det är ju inga stora mängder du tagit, men inte heller minidos.
    Glömde fråga under hur lång tid också.
    Det kan ge en hint om hur långa problemen kommer vara.
    Problemet med att gå till läkare och få hjälp där, är att h*n kommer oftast ordinera en kraftfull minskning och snabbt.

Sen bli stämplad som missbrukare, kan man sköta det själv så ska man.
    Då man i framtiden kanske får mer smärtproblematik, och du verkar haft en del under åren.Så kan de helt enkelt strunta i att ge dig smärtstillande, det sker.
    Men märker du att uppgiften är övermäktig, så ska du givetvis be om hjälp.
    Så får du hålla tummarna att du får en läkare som förstår sig på nedtrappning, och inte bara kör dig på en cold turkey.

Har kodein funkat för dig innan?
    De borde runda av dina problem, men tänk på att du inte kan ta massa såna.
    Då de innehåller paracetamol, och där är max 4g per dygn som gäller och 6h mellan.
    Visst kan du pröva en paraflex, men det tror inte den kommer hjälpa då det är en helt annan substans.

• Carnitas
    Sovsött skrev 2015-01-05 03:12:17 följande:
    Rörigt värre 10mg morgon 10 kväll oxycontin, 30 mg oxynorm utspritt underdagen, ungefär var 4 timme.. Så skulle de stå ..

Åter igen tack

Hur länge, ett år, två år eller mer(i sträck då)?

Måste ge mig nu, så kommer inte svara mer innan jag vaknar igen.

Men har man myrkrypningar och annan skit, så sov så fort du känner det går.
    Sen när du vaknar igen, så går det sällan somna om.
    Då är nån bra film eller tv-serie bra att titta på.
    Och när man känner det är dax att kunna somna igen, då tar man chansen direkt och somnar.
    Antagligen kommer du vakna 30min senare, och vara klarvaken och inte kan somna.
    Efter ett tag däckar man av utmattning.

• Carnitas
    Sovsött skrev 2015-01-05 14:42:08 följande:
    Aaa förstår exakt vad du menar med att ta vara på all möjlig sömn, men har tyvärr inte sovit något alls i natt, har ätit den dosen ja skrev ovan kontinuerligt i ca 4 månader.. Innan har ja alltid klart att ta i perioder (korta) och slutat på dagen utan abstinens..

Men nu så har ja nyss varit och hämtat ut nya, sjukt imponerad över va fort det gick med mina vårdkontakter! Nu ska ja verkligen hålla koll på försiktigt hur få ja kan ta utan att få abstinens så ja vet exakt vart ja kan börja trappa ned.. Läkaren ringer 14:e så dessa bli intressant och se hur han tycker vaska trappa ned på dom...

Könner som tur är inget direkt sug över tabletterna förutom när de blev så här, känner mer avsky från dom! Operationen är lyckad så oxy fri ska ja bli!

Förlåt om ja var osamanhängade delux i natt, men tror du förstår vad de berodde på..

Är sjukt tacksam för att du fanns där när alla andra sov!

Bästa är om man ska sluta tvärt, är att börja någon dag innan helgen och sen sjukskriva sig själv veckan efter.
    Då man lär inte ha mycket kraft över till annat.
    Om du kört 4 månader, så borde det inte bli så himla illa och lång AT.
    På oxy så börjar AT efter ca6-8veckors konsumtion, och i detta läge så ca12-48h och sen är det mer eller mindre över.
    4 månader, så 4-6 dagar kanske, svårt att bedöma när du är lite mitt i mellan.
    Personligen försöker jag alltid få till ett kortare stopp vid 6 veckor, det räcker med några dagar(om smärtan tillåter uppehåll såklart).

Vårdkontakter är bra, vad sa du till dom?
    Att du hade problem?
    Har du otur så kan dom stämpla dig som läkemedelsmissbrukare, vilket i framtiden kan ge dig problem.
    Då en ovilja ge dig mediciner som även har narkotisk effekt.
    Jag skulle ha testat att trappa ner själv, det är ingen hjärnkirurgi precis.
    Bara se till man tar små steg under kanske två veckor, om du hade kört år med oxy.
    Så skulle jag nog förlängt uttrappningen till 30-45 dagar, men man får ju även känna hur man reagerar.
    Och den sista dosen man tar bort, är den på kvällen.
    Så man kan sova på nätterna, för sömn tycker jag är väldigt viktigt när man går av sån här medicin.

Själv opererat mig i somras, men krävdes inte oxy mer än de första dagarna då.
    Sen tramadol, som jag inte tar längre.
    Men vissa nätter skulle jag behöva det, då jag har en förmåga lägga mig på den opererade delen och gör lite ont.
    Sen har jag en komplicerad smärtproblematik som går i skov, vanligtvis 1-3ggr per år.
    Och kräver oftast sjukhusvård(dvs kraftiga smärtstillande IV eller subkutant).
    Så har en del erfarenhet av att sluta med dessa tabletter, tycker med åren att man har lärt sig hur man ska gå till väga.
    Men vet om jag är tvungen att ta dessa mediciner en längre tid, att jag kanske inte klarar av att sluta längre.
    Det tar en del på psyket att sluta, och extra mycket om man får dåligt med sömn.

Men lycka till, och börja planera din uttrappning redan nu.
    Helst så att din uttrappning sammanfaller med att tabletterna tar slut.

• Carnitas
    Sovsött skrev 2015-01-05 16:18:00 följande:
    Absolut skall ja börja redan idag, nu har jag ändå varit fri i 3 dagar så nu blir de Max 1 10 mg för att bli av med symptomen och kunna sova och förhoppningsvis orka äta något.. Har inte ätit mycket heller dessa dagar.

Sa inget på vårdkontakter.. Fyllde bara i att ja ville förnya det jag tidigare fått..
    Läkaren kommer ringa snart ändå..

Har hAft problem med ett diskbråck i 12år..
    Som slutligen blev ett dubbelt diskbråck! Har väntat ut om Det skall läka ut av sig själv.. Skall ta ca 10år.. Nu bestämde Jag och läkaren att vi skulle operera efter 3 år av smärtstillande oxy.. (Många andra preparat av olika skräp läkare till och från de tidigare åren) Är ett typ av diskbråck centralt i ländryggen som man enbart kunde fixa via öppen operation där man karvar ur så nervbanan får löpa fritt plus stelopererad i tre kotor, han har låtit mig gå in i det sista med värktabletter då det är en stor operation ingen mikroskopisk liten en.. Operationen var egentligen mitt beslut då ja inte tycker att en ung tjej på 30 år ;) skall behöva gå på oxy för att funka.. När ja blev som värst i perioder gick ja framåtböjd 90 grader! Dock alltid värk i rygg och ben men ibland var de olidligt, inlagd med morfin sprutor för att nerver i benen hamnade i kläm så ja inte kunde gå.. Han sa till mig att under första tiden efter operAtionen kommer du gå på dubbla styrkan för att orka så du blir inte fri från morfinet direkt.. Eftersom ja alltid kunnat slutat på dagen förut trode ja att ja var så stark nu med.. Dum som man är!! Kunde kanske fattat själv att ja borde trappa ner! Men operationen är lyckad så nu är det bara tabletterna som skall väck!
    Ja berättade för alla i min närhet om hur ja mådde i natt och har sagt att ja är beroende, ja skäms för det även om ja inte ska de.. (Berättade som en säkerhet så de vet hur ja mår och så att de ska ha lite koll på mig, man tvivlar lite på sig själv när man inte fattat bättre. Som ja skrev så har ju Läkaren igentligen sagt i underton att ja kommer bli beroende.. Det har ja minsann haft 3 dagar på mig att klurat ut!
    Han verkar vettig och ja tror att han kommer ta upp detta nör han ringer! För målet ja satt upp var ju trots allt att bli fri från skiten och smärtan! Så det är nog de som gjorde det lätt att få de utskrivet!

Fy lider med dig i din situation, fy fasen att genomgå operationer och ändå inte bli smärtfri!
    Vad gnäller ja för!! Så känner ja verkligen nu när inte de onda andarna viskar i mitt öra!

Som sagt! Tusen gånger tack för att du fanns där!
    Finns här jag med i framtiden om du behöver bolla med nån eller bara spy ur dig när du har en dag då allt känns skit... För har man problematik med långvarig värk är livet inte alltid så jäkla kul även om man inte har en AT..

Jag tycker personligen du inte ens ska nämna att det varit jobbigt med oxy.
    Då man inte vet vad dom hittar på med dig, och skriver om dig i journalerna.
    Men klarar man inte av det alls, så ska man givetvis inte tveka.
    Man blir alltid beroende av denna medicin vid lite längre bruk, ca6veckor så är beroendet minimalt.
    Men tar och blir djupare och djupare desto längre det går.
    Det är inget konstigt, utan så är det bara.
    Så planera din uttrappning coh att dom tar slut vid uttrappningens slut.
    Du kan säga till din läkare att du ska pröva att sluta och se hur det känns.

Min operation upplever jag som lyckad, dock så överansträngde jag en del.
    Så jag förlängde det onda ca2månader, men är nog över snart.
    Ska testa och återgå till arbete i feb.

Men min riktiga smärtproblematik har inget med operationen att göra, utan kommer i skov någon gång per år.
    Tycker jag får bra hjälp på AVC, och inte mycket till diskussion innan jag får smärtlindring.
    Ibland kan den vara för låg, men det tar ju det värsta i alla fall.
    Skoven kan vara allt från gäng timmar upp till 6-8 veckor, så man vet aldrig.
    Och så många ggr man suttit hemma och tänkt jag klarar inte mer, för bara par timmar senare ha låg smärta.

Hoppas jag aldrig behöver prata ;)
    men känner en viss oro om skoven går iväg och blir mer varaktiga, då kan det nog bli stora problem med dessa mediciner.

Men som jag alltid sagt, även innan mina problem blev som de är nu.
    Är om man har en problematisk smärtproblematik, så har man inte mycket till val.
    Rätt ofta det kommer någon duktig person och säger det finns alternativa smärtlindringar, visst det gör det.
    Men till dessa lite kraftigare smärttillstånd, så finns det inte mycket annat som hjälper.
    Skulle väl vara Sativex då.

• Carnitas
    Sovsött skrev 2015-01-05 16:50:24 följande:
    Ahh oki, har två vänner som har sjukdomen MS Så då förstår ja nog vad du menar med skov och smärtproblematik.. Den psykiska jobbiga biten med! Det önskar man inte ens sin värsta fiende!!

du låter som en otroligt klok människa som har koll på läget!
    Så du fixar de även om vissa dagar får dig att tvivla!
    Men kom ihåg att Det även kan va bra att prata ;) allt här i värden skall man inte behöva utstå själv!

Hoppas verkligen att skoven lugnar ned sig för dig och lycka till!

Du har även rätt i att doktorn får inget veta förens jag sett om ja kan ta mig ur det här själv, vilket ja är övertygad om att jag kan så lönge ja inte provar cold turky igen :)
    Det va inte min väg att gå iaf :) stort creed till alla dom som lyckas med de:)

Mina skov är pga psoriasisartrit.

Har kommit till en ålder av +40 och med erfarenhet lärt mig i hur dessa mediciner funkar.
    När jag var yngre hade jag andra smärtproblem än nu.
    Då var det migrän främst, som skedde ibland par ggr i veckan.
    Migrän medicinerna hjälpte inte, utan fick mig att må dåligt men samma extrema huvudvärk ändå.

Sen helt plötsligt så slutade migränen helt(nästan), haft 3 migrän anfall på 15-17år och dessa var nått år efter bara.
    Sen fick jag ont i ländryggen, nån disk som såg lite konstig ut på röntgen.
    Där tog jag tramadol i ca 3år, innan jag insåg det funkar faan inte längre.
    Då jag sov extremt dåligt på nätterna, vaknade upp till 50ggr på en natt ibland.
    Så gick jag över till cannabis i ca2år, efter detta har ryggen inte gjort så ont längre.
    Använder inte cannabis längre, alltid ogillat hur man känner sig på cannabis.
    Men uppskattat den smärtlindring cannabisen gjort för mig.

Den smärtan som kommer i skov, så behöver jag mycket starka saker för palla smärtan.
    Inte fått diagnosen psoriasisartrit än, men antar jag kommer få denna diagnos inom nått år.

I alla fall vad jag förstår i vad läkarna säger.
    Problemet är att denna diagnos går inte fastställa med blodprov, som tex reumatism kan fastställas med blodprov.

Hur många oxy fick du nu?
    Och vilken sort, snabbverkande eller depot?
    Se till att göra ett schema som du fasar ut det långsamt, och sista dosen som tas bort är kvällsdosen.
    Då sömn är viktigast när man avslutar denna typ av  medicin.
    Man kan dela depot tabletter, men kan tas upp lite fortare när man delar.
    Men funkar som depot ändå.
    Har du kapslar, så måste man dela kapseln och hälla upp det i högar och ta en hög efter ditt schema du skapar.
    Kan hjälpa dig med schema, men tror du kan tänka ut ett själv också.
    Tror ca 2veckors schema är det som funkar bäst i ditt fall.
    Hade du konsumerat längre, så hade jag nog plussat nån vecka.

• Carnitas
    Anonym (Bella) skrev 2015-01-06 23:38:47 följande:
    Jag hänger inte riktigt med. Ni som har lyckats sluta med starka smärtstillande, har ni inte längre ont? Eller hur lyckas ni hantera smärtan utan mediciner?

En del har andra inte.
    Det handlar väl att en del som inte vill vara en slav under en substans längre, och ser smärtan som ett lesser evil.
    Men har man en komplicerad smärtproblematik, så kommer denna ställa till det för dig.

Har smärtan minskat, så går det givetvis lättare.
    Men i ett beroende, är det svårt att identifiera att man inte har så ont längre och inte behöver dessa mediciner.
    Alla som nvänder såna här mediciner, bör göra uppehåll vid vissa intervasller i ca 1 vecka.
    Så hamnar man aldrig i svåra beroenden, utan mer lätta som är enklare att hantera.

Ett problem är stigmat kring detta, och läkares totala okunskap om uttrappning.
    Man ser cold turkey som en dygd, antar man kan skylla stigmat och skammen kring att bli beroende.
    Rätt lustigt faktiskt, då man  blir beroende så snabbt, och sällan har post operations smärtor ens avslutats.
    Eller den där diskbråcken gett med sig.
    Väldigt konstigt allt detta, att det kan bli så snett.

• Carnitas
    Frankk skrev 2015-01-07 01:01:29 följande:
    Lägg upp ett nedtrappningsschema med läkaren som skrivit ut. Sen håller du dig till det, och ber vården dela ut tabletterna så du inte har möjlighet att överdosera. Tillgängligheten gör tjuven.

Ett sådant upplägg, kan förstöra framtida smärtlindring av sjukvården.
    Inte för göra sovsött ledsen, men antar risken är stor att smärtproblem kommer komma tillbaka i framtiden.
    Och att försöka själv först, hindrar inte att man ber om hjälp senare om det visar sig man inte klarar det.
    Sen tyvärr så verkar läkare lite efterblivna när det kommer till detta, inte alla såklart.

Men jag får känslan när man diskuterar detta, att man stöter på för många som får en läkare som ger för branta nedtrappnings doser.
    Och därmed misslyckas patienten, och kan ge sig ut på den illegala marknaden.

• Carnitas
    Anonym (Bella) skrev 2015-01-07 01:46:47 följande:
    Jag skulle gärna sluta medicinera med narkotikaklassad medicin men när smärtan är så stark är jag så svag att jag till sist tar till den medicin jag har fått utskriven. Jag klarar mig inte ens på underhållsdosen utan måste ta till behovsmedicin nästan varje dag vilket känns skit. Jag undrar vad jag gör för fel som inte kan stå ut med smärtan så som många andra verkar kunna göra.

Långvarig och tillräckligt intensiv smärta, så har du inte mycket till val.
    Då smärta bryter ner dig sakta men säkert psykiskt, om man låter det gå obehandlat.
    När man väl bryter igenom och man inte pallar, så blir smärtan med en gång intensivare.
    Då din motståndskraft mot smärta har minskat.

Personligen har jag kanske inte varit jätte motståndskraftig mot smärta ens när jag var ung.
    Men efter intensiv migrän i ung ålder, pancreatit x2 och nu alla dessa smärttillfällen med psoriasisartriten.
    Så är min motståndskraft mot smärta mycket lägre idag.

Det finns Sativex också, men då får du vara tät och hitta en läkare som är villig att skriva ut(vilket inte är lätt).

Ska tillägga att jag inte tar något starkare än alvedon för tillfället, men vet redan nu det är bra en tidsfråga tills det är dax igen.
    Och ska vara ärlig att det går rätt bra, då jag får bra hjälp på AVC och sen när man är inlagd.
    Enda jag ser lite rädsla för, är att mitt skov blir för långt(+6mån, längsta hitintills är 2mån) och hamnar i ett tyngre beroende.

• Carnitas
    Frankk skrev 2015-01-07 02:09:27 följande:
    Okej. Må vara sant. Kan ju dock lägga upp ett nedtrappningsschema själv enligt riktlinjer på nätet tex och sen har ens partner etc hand om medicinerna om man känner att man inte kan kontrollera det..

Det låter som en bra idé, speciellt då om man inte klarar av att följa scheman.
    Tycker det är sorgligt att om man ber om hjälpt, pga man haft ont en längre tid för smärta.
    Så blir man stämplad som en missbrukare.
    Vi som har en problematisk smärthistoria, och redan vet om att vi kommer outhärdlig smärta igen.
    Då är en sådan stämpel förödande.

• Carnitas
    Anonym (Bella) skrev 2015-01-07 02:11:23 följande:
    Vad är AVC? Jag har tagit opioider dagligen i 4 år utan avbrott. Menar du att det vore bra att ta ett avbrott då och då? Blir lite orolig för att bli beroende. Eller det är jag ju på sätt och vis redan. Så det är väl risken att missbruka jag är rädd för. Har diskuterat det med min smärtläkare men hon säger att jag inte behöver vara orolig för det eftersom jag tar medicinen pga värk.

AkutVårdCentral akuten som de flesta säger.

Har du ätit i 4år dagligen, så är du redan beroende, man blir alltid beroende av dessa mediciner.
    Att vara beroende är inte samma som du inte kan sluta, dock kommer du få otrevlig AT(=Abstinens).
    Din smärtläkare har väl rätt, men bara för man har smärta innebär inte att man kan bli en missbrukare.
    Men har du följt dos enligt läkare i alla 4åren, så är risken att bli missbrukare väldigt låg.
    Det är när du börjar öka dosen, på eget bevåg som man kan börja utveckla ett missbruk.

Sen är det viktigt att veta, och det är att du itne ska lyssna på samhället.
    Då de har bara stigmatisering för dig i din situation.
    Beroende är naturligt när det kommer till många mediciner, även icke narkotiska mediciner.
    Om det kiomemr upp i en diskussiomn för dig, så normalisera det.
    Säg "jag har avancerad smärtproblematik", och självfallet blir man beroende och att alternativet är värre än vara beroende.

Att ta kortare uppehåll bra, i ditt fall kommer uppehållet säkert vara upp till 3 veckor för bli fri från beroendet(beroende på vilken substans du tar).
    Sen kan man ta ett upphålle typ varannan månad, då mår man så där i 6-48h efter AT satt igång.
    Men man tar ytterligare 2-5 dagar, så det går ur helt.
    Två fördelar, ETT din medicin blir effektivare igen, TVÅ du går aldrig in ett djupt fysiskt beroende.
    Detta kan man göra om smärtan tillåter du sköter den några dagar utan hjälp.
    Men har man kronisk smärta, så kommer det bli svårt.
    Och antagligen inte ens möjligt i vissa fall.

• Carnitas
    Anonym (Bella) skrev 2015-01-07 03:02:16 följande:
    Ska diskutera med läkaren när jag ska dit nästa gång om att ta ett kortare uppehåll. Skulle vilja testa det för att veta att jag kan sluta. Samtidigt är jag rädd att jag inte skulle klara av ett uppehåll. Ibland får jag för mig att jag ska vara "duktig" och bara ta underhållsdoserna men även om jag kan klara av en eller två såna dagar när smärtan inte är överjävlig så är de dagarna inte så värdefulla pga hur dåligt man mår av smärtan. Kan ju inte göra ett dugg. Är osäker på om jag skulle klara mig utan underhållsdoserna. Det är inte roligt at vara beroende av tabletter men samtidigt gör ju medicinen att livet blir mer fullt av liv och inte bara överlevnad. Det är svårt hur man än gör. Tack för dina synpunkter. Jag har ingen att prata med om sådant. Mina närmaste tycker att det är väl bara att stoppa i sig tabletter när man behöver det. Antagligen för att de inte vill se mig ha så himla ont att jag kräks eller svimmar. Det är nog svårt att förstå känslan av att inte vilja vara beroende av tabletter om man inte själv har varit i samma sits.

Har du så ont som jag för känslan att du har.
    Så är nog inte uppehåll det bästa, allt handlar om att du ska kunna stå ut med din smärta under uppehållet.
    Kan du inte detta, så är det rätt dumt och göra uppehållet.

Man måste inse att stigmat i samhället ser ner på folk som är beroende.
    Det måste man helt skita i, då de har inte en aning i hur mediciner fungerar.
    Det tragiska är att andra mediciner man blir beroende som SSRI tex, där finns inget stigma.
    Det är sjukt.

• Carnitas
    Anonym (Bella) skrev 2015-01-10 19:30:39 följande:
    Tack för ditt svar. Har pratat med läkaren som frågade om jag ville sluta pga att smärtan hade minskat eller pga åsikter från oinsatta. Då jag fortfarande har så hög smärtnivå beslutade vi att jag skulle fortsätta medicineringen. Men det är precis som du skriver att jag mår dåligt av att folk ser ner på en om de får veta att man tar narkotikaklassad medicin. Jag berättar aldrig om det men ibland ä

Måste fråga vad du har för smärtproblematik?
    Med tanke på vad din läkare sa, så verkar det för h*n ett solklart fall som behöver medicineras.

Du kommer råka på denna att folk ser ner på dig, för du medicinerar med starka smärtstillande mediciner.
    De är ofta okunniga, och helt fast i samhällets stigmatisering.

Men vi ska veta vi har en massa som är gravt beroende av smärtstillande, men inte längre har en intensiv smärta som kräver så stark medicinering.
    Du är också antagligen gravt beroende, men behöver fortsatt medicinering.
    Då du inte klarar dig annars.

Hur du ska hantera vad folk tycker om din medicinering(då allmänt).
    Min erfarenhet är att inte ens nämna eller prata om det, till personer som har noll betydelse för dig.
    För du kommer prata för döva öron, de ger skenet av att förstå.
    Sen ställer dom en fråga, som du inser de inte har empatin att förstå.
    Dina närmaste som släkt och nära vänner som undrar, får du förklara att det går inte utan.
    Här kan du stöta på samma, att de inte förstår.
    Men bara inte prata mer om det.

Har du frågor, som du inte vill ta i forumet, så är det helt okey att skicka ett pm om du känner det behövs.

Svar på tråden Akut, Hjälp snälla!!!måste sluta med morfin