Sovsött skrev 2015-01-05 16:18:00 följande:
Absolut skall ja börja redan idag, nu har jag ändå varit fri i 3 dagar så nu blir de Max 1 10 mg för att bli av med symptomen och kunna sova och förhoppningsvis orka äta något.. Har inte ätit mycket heller dessa dagar.
Sa inget på vårdkontakter.. Fyllde bara i att ja ville förnya det jag tidigare fått..
Läkaren kommer ringa snart ändå..
Har hAft problem med ett diskbråck i 12år..
Som slutligen blev ett dubbelt diskbråck! Har väntat ut om Det skall läka ut av sig själv.. Skall ta ca 10år.. Nu bestämde Jag och läkaren att vi skulle operera efter 3 år av smärtstillande oxy.. (Många andra preparat av olika skräp läkare till och från de tidigare åren) Är ett typ av diskbråck centralt i ländryggen som man enbart kunde fixa via öppen operation där man karvar ur så nervbanan får löpa fritt plus stelopererad i tre kotor, han har låtit mig gå in i det sista med värktabletter då det är en stor operation ingen mikroskopisk liten en.. Operationen var egentligen mitt beslut då ja inte tycker att en ung tjej på 30 år ;) skall behöva gå på oxy för att funka.. När ja blev som värst i perioder gick ja framåtböjd 90 grader! Dock alltid värk i rygg och ben men ibland var de olidligt, inlagd med morfin sprutor för att nerver i benen hamnade i kläm så ja inte kunde gå.. Han sa till mig att under första tiden efter operAtionen kommer du gå på dubbla styrkan för att orka så du blir inte fri från morfinet direkt.. Eftersom ja alltid kunnat slutat på dagen förut trode ja att ja var så stark nu med.. Dum som man är!! Kunde kanske fattat själv att ja borde trappa ner! Men operationen är lyckad så nu är det bara tabletterna som skall väck!
Ja berättade för alla i min närhet om hur ja mådde i natt och har sagt att ja är beroende, ja skäms för det även om ja inte ska de.. (Berättade som en säkerhet så de vet hur ja mår och så att de ska ha lite koll på mig, man tvivlar lite på sig själv när man inte fattat bättre. Som ja skrev så har ju Läkaren igentligen sagt i underton att ja kommer bli beroende.. Det har ja minsann haft 3 dagar på mig att klurat ut!
Han verkar vettig och ja tror att han kommer ta upp detta nör han ringer! För målet ja satt upp var ju trots allt att bli fri från skiten och smärtan! Så det är nog de som gjorde det lätt att få de utskrivet!
Fy lider med dig i din situation, fy fasen att genomgå operationer och ändå inte bli smärtfri!
Vad gnäller ja för!! Så känner ja verkligen nu när inte de onda andarna viskar i mitt öra!
Som sagt! Tusen gånger tack för att du fanns där!
Finns här jag med i framtiden om du behöver bolla med nån eller bara spy ur dig när du har en dag då allt känns skit... För har man problematik med långvarig värk är livet inte alltid så jäkla kul även om man inte har en AT..
Jag tycker personligen du inte ens ska nämna att det varit jobbigt med oxy.
Då man inte vet vad dom hittar på med dig, och skriver om dig i journalerna.
Men klarar man inte av det alls, så ska man givetvis inte tveka.
Man blir alltid beroende av denna medicin vid lite längre bruk, ca6veckor så är beroendet minimalt.
Men tar och blir djupare och djupare desto längre det går.
Det är inget konstigt, utan så är det bara.
Så planera din uttrappning coh att dom tar slut vid uttrappningens slut.
Du kan säga till din läkare att du ska pröva att sluta och se hur det känns.
Min operation upplever jag som lyckad, dock så överansträngde jag en del.
Så jag förlängde det onda ca2månader, men är nog över snart.
Ska testa och återgå till arbete i feb.
Men min riktiga smärtproblematik har inget med operationen att göra, utan kommer i skov någon gång per år.
Tycker jag får bra hjälp på AVC, och inte mycket till diskussion innan jag får smärtlindring.
Ibland kan den vara för låg, men det tar ju det värsta i alla fall.
Skoven kan vara allt från gäng timmar upp till 6-8 veckor, så man vet aldrig.
Och så många ggr man suttit hemma och tänkt jag klarar inte mer, för bara par timmar senare ha låg smärta.
Hoppas jag aldrig behöver prata ;)
men känner en viss oro om skoven går iväg och blir mer varaktiga, då kan det nog bli stora problem med dessa mediciner.
Men som jag alltid sagt, även innan mina problem blev som de är nu.
Är om man har en problematisk smärtproblematik, så har man inte mycket till val.
Rätt ofta det kommer någon duktig person och säger det finns alternativa smärtlindringar, visst det gör det.
Men till dessa lite kraftigare smärttillstånd, så finns det inte mycket annat som hjälper.
Skulle väl vara Sativex då.