• Fridayyy

va detta en bra lunch

Biffus skrev 2013-08-09 11:21:27 följande:

Är det verkligen mycket? Jag brukar äta 1 kg broccoli + ex osaltad havregrynsgröt på 3-4 dl havregryn som en måltid :S

ett kilo är ju jättemycket....!!!!! Hur lång tid tar det att få i sig det?
  • Fridayyy
    Mandel skrev 2013-08-13 08:48:57 följande:
    Finns det inga kolhydrater i broccoli? 

Det är knappt några kolhydrater i broccoli.
  • Fridayyy
    Mandel skrev 2013-08-13 09:44:19 följande:
    Och hur mycket kolhydrater måste man ha?

För att överleva? Ingen aning, en del som äter LCHF äter ju knappt några alls per dag. Vissa människor äter ju nästan bara kolhydrater.
  • Fridayyy
    Biffus skrev 2013-08-13 10:10:21 följande:

Jag hade svultit ihjäl om jag hade ätit en viss volym. Hade jag ätit samma volym som man äter med fettrik och uttorkad mat (sådant som majoriteten äter) så hade jag kanske fått i mig 500 kcal per dag.

Senast jag kollade behövde man ca 2000-2500 kcal/dag, inte 1 l.

Hur menar du nu? Är det vissa saker du inte kan äta eller? Magsäcken kan ju minska i omfång och även öka....det är ju det som är problemet med överviktiga och hunger.
  • Fridayyy
    Aniiee skrev 2013-08-13 11:31:22 följande:
    Fast om vi låtsas att 1 kg broccoli = 1 liter broccoli (är det nog inte) så kan jag lova dig att du inte har gått över 2000 kalorier vare sig du är mätt eller inte. Jag skulle som sagt vara kräkmätt. Däremot blir jag inte kräkmätt om jag äter 2000 kalorier glass, för det är tätare på energi, och jag behöver alltså inte äta en liter glass. Däremot är det risk att jag fortfarande är hungrig, eftersom magen rymmer mer än 2000 kalorier glass.

(ja, ett grovt exempel, och nej, varken 2000 kalorier glass eller broccoli är rimligt någonstans.) 

Ja, broccoli är ju perfekt "bantarmat" just för att man inte får i sig några större mängder och knappt några kalorier. Men det är ju mycket vatten så man blir ju hungrig ganska fort igen.
  • Fridayyy
    Fröken Vargh skrev 2013-08-13 14:20:01 följande:
    Tycker det verkar vara en väldigt stor portion, men det beror ju på hur mycket mat du behöver och vad du i övrigt äter. Jag hade själv valt antingen ägget eller laxen och gärna käkat någon potatis eller ris till, blir inte mätt annars.
    2000 kcal i bara glass är ju jättemycket!! typ 14 marsglassar  Förvånad

Men hur broccoli är det inte då? Alltså 2000 kcal.
  • Fridayyy
    Biffus skrev 2013-08-13 18:04:25 följande:

Allt är för fett, förutom broccolin. Broccolin ligger perfekt på ca 10E% fett. Resten är ju över 60E% fett! Helt sjukt mycket. Jag får nästan diabetes av att tänka på det...

Vad betyder E:et??
  • Fridayyy
    Jennie med ie skrev 2013-08-13 19:47:02 följande:

E% = energiprocent. d v s att så stor del av kcal kommer från det näringsämnet.

Ja, då kan man ju inte säga att broccoli ligger perfekt för ingen människa vill väl äta 5 kg broccoli per dag....
  • Fridayyy
    Biffus skrev 2013-08-13 21:11:24 följande:

Att den har en bra andel fett innebär inte att man bara kan äta det. Det finns nämligen fler livsmedel som också har en bra andel fett. Bananer, päron, äpplen, dadlar, fikon, zucchini, tomater, apelsiner, potatis, sötpotatis ... ananas, papaya, drakfrukt, passionsfrukt, paprika ...

Men man behöver ju fett, bland annat till hjärnan. Tycker du inte att nötter är bra då heller?
  • Fridayyy
    Biffus skrev 2013-08-14 10:01:15 följande:

Fettet i frukt och grönsaker räcker. Spenat är 30E% fett, zucchini 16E%, nektariner 6E%, bananer 3E%. Trodde du att jag raffinerar det jag äter eller?

Nej, förmodligen inte. Vill du inte äta choklad och annat som är riktigt gott....Fast jag gissar att du tycker att broccoli är så gott eller liknande..=)
  • Fridayyy
    Biffus skrev 2013-08-15 13:12:03 följande:

Läs om, läs rätt. Ja, men de kan inte skapa egna omega-3-kedjor (att sätta ihop och att skapa är inte samma sak). Så varför äta fisk när man kan äta mat utan animaliskt protein, mättat fett, tungmetaller, miljögifter mm?

Hur tänker du när bröstmjölk till stor del är mättat fett? Ta det inte som kritik, jag är nyfiken.
Svar på tråden va detta en bra lunch